Asus Maximus IV Extreme (3.0) Review

Streepje 23 mei 2011, laatste update op 23 mei 2011, 2.791 views

Asus Maximus IV Extreme (3.0)

Pluspunten

• extra's
  • ziet er mooi uit

Minpunten

• bios die nog niet helemaal 100% is

Layout Score: 5
inleiding
Het was dit jaar weer eens tijd om de computer te upgraden. Na een weekje gekeken te hebben naar wat ik precies wou Intel of AMD hoorde ik via een kennis over de nieuwe Intel cpu's na daar wat reviews over te hebben gelezen besloot ik voor het nieuwe Intel Sandy bridge te gaan. Toen moest er een moederbord uitgezocht worden en aangezien ik groot fan van de Republic of Gamers serie ben besloot ik om voor de Asus Maximus IV Extreme te gaan. Dit zou ook mijn eerste intel systeem gaan worden na jaren lang altijd AMD systemen gehad te hebben

Algemeen
Na lang wachten kreeg ik toch eindelijk het e-mailtje dat mijn moederbord verzonden was. Nadat de volgende morgen de postbode geweest was ben ik meteen begonnen met bouwen dus heb helaas geen eigen foto's van de doos.

Het moederbord kwam in een grote rode doos met daarop de tekst dat het om de nieuwe B3 revisie gaat
en nog wat standaard informatie

Het uitpakken ging vrij makkelijk. in de doos zitten weer 2 aparte kleinere verpakkingen 1 voor het moederbord en 1 voor alle extra's die erbij zitten.
Ik kwam het volgende tegen in de doos

1 x Gebruiks aanwijzing
1 x ROG kabel labels
1 x RC Bluetooth kaart
1 x ROG driver cd+software

layout
Hier kan ik niets anders over vertellen dan dat het goed is.Alles heeft een logische plek gekregen en ik kon met mijn best grote handen overal goed bijkomen

Features
Dit moederbord beschikt over de EFI bios hierbij kun je in je bios gewoon je muis gebruiken en kun je screenshots maken. De bios zelf kan nog wat beter, tijdens het opstarten van mijn pc krijg ik minimaal 3x het bios scherm te zien waardoor het opstarten weer net iets langer duurt. na de laatste bios update is dit wel iets minder geworden.

De driver Cd heeft een paar programma's zoals een volledige versie van 3DMark vantage, een ROG CPU-z en wat filmpjes over het moederbord

Verder zijn op dit bord de mogelijkheden eindeloos ik heb ze ook nog niet allemaal geprobeerd. Ik heb het ROG connect wel even uitgetest en moet zeggen dat het goed werkt.
Met ROG connect kun je je pc aansluiten op een laptop of andere pc en vervolgens is je pc direct over te klokken zonder eerst te rebooten(na een herstart staat alles wel weer standaard) met ROG connect kun je dus vals spelen tijden een 3DMark of ander benchmark programma :).

Ook is er een IRog systeem aanwezig waarmee je je pc kan overklokken via je Iphone/Ipod dit heb ik zelf niet kunnen testen omdat ik geen van beide in bezit heb.

Vervolgens heeft het moederbord een LN2 functie voor als je met stikstof of iets dergelijks bezig gaat. Dit schakelaartje zorgt er voor dat je pc beter doorstart als hij het erg koud heeft.

Elk pci-e slot is uitschakelbaar ik zelf zie hier niet echt het nut van in maar voor de die-hard overklokkers kan het handig zijn om een slot uit of aan zetten. Voor de overklokkers levert asus ook 2 stekkertjes mee die je op bepaalde meet punten kan zetten op je moederbord.

Prestaties en betrouwbaarheid
Ik ben zelf niet echt een overklokker dus heb dit moederbord nog niet echt hard aan het werk gezet. Hij doet voor mij wat hij moet doen (heb hem ook meer gekocht voor de looks). Verder heb ik nog geen rare vastlopers gehad die te wijten zijn aan het moederbord.

Overklokbaarheid
Dit moederbord schijnt gemaakt te zijn voor overklokkers dus ik denk dat dat wel goed zal gaan ik heb hier verder niet echt een menig over aangezien ik tot nu toe alleen de cpu wat overgeklokt heb en dat gaat erg makkelijk alleen hield de temperatuur mij wat tegen.

Compatibiliteit
Dit is gewoon goed alleen moet je wel oppassen welk geheugen je er in doet, Intel geeft aan dat je 1,5Volt geheugen moet hebben maar Asus zecht weer dat 1,77volt ook mag.

ondersteuning
Zoals ik gewend ben van Asus is de ondersteuning gewoon goed. Alles drivers zijn te vinden op de Republic of Gamers site, enigste nadeel is dat die site wel eens erg traag wil zijn. Bios updates komen ook geregeld.

Ben je opzoek naar een moederbord met een boel mogelijkheden en overklok potentieel dan is de Asus Maximus IV Extreme het ideale moederbord. Het moederbord is vrij prijzig maar je krijg voor dat geld wel een boel moederbord. Echter zijn er goedkopere alternatieven die het ongetwijfeld net zo goed zullen doen maar ik vind het blauw en licht blauw wat tegenwoordig veel moederborden hebben niet zo heel mooi voor mij ging het dus ook meer om de looks dan al de extra mogelijkheden.

tips en opmerkingen zijn welkom

Heb jij ook een Asus Maximus IV Extreme (3.0)?

ik zie een typo bij compatibiliteit, er staat zecht in de laatste zin i.p.v. zegt.

ik ben zelf van plan om de maximus extreme aan te gaan schaffen, want het is gewoon een te gek bord. ik hoop wel dat hij een beetje makkelijk te monteren is want dit word mijn eerste assemblage.
Meer plaatjes erbij a.u.b? :D
@IIsnickerII Als je kast een beetje ruim is dan is het wel makkelijk te doen

@Phntm binnenkort komt mijn nieuwe pc kast binnen en dan zal ik meteen even wat extra plaatjes schieten
Heb je ook wat benchmarks van het ding? Ik ben juist benieuwd of zo'n duur bord ook prestaties levert die in verhouding te verantwoorden zijn.
donderdag of vrijdag krijg ik me nieuwe behuizing binnen die wat beter koelt en dan zal ik eens wat stock + overklok benches draaien
@IIIIIIIII ik denk dat een HAF X wel groot genoeg is :P
Compatibiliteit

Wat heb jij erin gedaan?..heb je je aan die 1,5 gehouden of gewoon 1,65 geheugen?
ik ga dit bordje ook halen en zelfde cpu maar ik heb nog een setje corsair dominator gt geheugen (2000mhz) die ik hiervoor wou gebruiken of raad je me dit af?

alvast bedankt (alle reacties met ervaringen hierover zijn welkom dan weet ik of ik beter ander geheugen kan kopen of niet)
Ik moest voor dit moederbord toch nieuw geheugen halen en ben daarom meteen voor 1,5Volt geheugen gegaan dus met andere voltages op dit moederbord heb ik geen ervaring
ik heb het RoG logo uitgezet en nu heb ik geen last meer van dat terug komende scherm
Ik heb ondertussen dit bord ook, ik heb mn "oude"geheugen (zo goed als) verkocht en daarvoor 16 gig G-skill Ripjaws X 1866MHz gekocht.

Tot nu toe werkt dit bordje superstabiel en instaleert alles zonder enige haperingen, geheugen is geen probleem..nu mn revo ook niets aan de hand.

Alleen heb je een OC Station dan kan je die weg doenwant die past niet op dit bordje helaas!

Bios heb je gelijk in dat komt 3-4 x voorbij :s

[Reactie gewijzigd door sir serial op 5 juli 2011 08:41]