Specificaties 300W (80 Plus), niet-modulair - Bekijk alle specificaties

be quiet! Pure Power L7 300W Review

Raymond 2 april 2011, 1.339 views

be quiet! Pure Power L7 300W

Pluspunten

• Zuinig!!
  • Handige kabels (lengte/hoeveelheid)

Minpunten

• Indeling van de kabels niet meer van deze tijd

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 3
Uitrusting Score: 4
Aan de review van The_Bink valt weinig toe te voegen, maar ik heb wel wat toevoegingen, die ik hier even wil toelichten :)

Voor mijn HTPC was ik op zoek naar een zuinige voeding. En in deze tijd van de KiloWatt voedingen is dat helemaal nog niet zo makkelijk. De voeding is bedoeld voor een systeempje dat uiteindelijk in de orde van 30-40W zou gaan trekken in idle en misschien een keertje 50W onder load. Dit betekent dat een beetje gebruikelijke voeding dan maar voor 10-15% belast wordt. En de 80+ standaard specificeert alleen maar tussen de 20 en de 100%. Onder die 20% daalt de efficiŽntie van de meeste voedingen enorm. Je kan dus zomaar een voeding treffen die heel zuinig lijkt met z'n 80+ specificatie, maar bij een vermogen van 35W toch maar 70% efficiŽnt is en dus zomaar 15W aan warmte verstookt en da's toch weer 3 tientjes op jaarbasis. Dus investeren in de juiste voeding is dus de moeite waard.

Het voordeel aan deze voeding, is dat hij "maar" 300W kan leveren (ik stam nog uit de tijd dat een 200W voeding "zwaar" was :P ) en ook een 80+ certificaat heeft. Bij hele lage vermogens (30-50 Watt) is deze voeding nog steeds meer dan 80% efficient.

Het systeem dat hij moet voeden is gebaseerd op een AMD Fusion moederbord: http://tweakers.net/pricewatch/277048/asus-e35m1-m-pro.html
Dat betekent dus hele lage vermogens en daarin is deze voeding heel sterk. Idle gebruikt het hele systeem zo rond de 35W (gemeten met een voltcraft energy logger 3500 aan het stopcontact). En ook niet onbelangrijk: Uitgeschakeld, trekt de voeding minder dan een Watt uit het stopcontact, oudere voedingen trekken rustig het tienvoudige, ook al staat de pc uit!

De voeding is echt bedacht voor een bepaald segment en dat merk je aan de kabels die eraan zitten. Er zitten geen PCIe pluggen op. Da's ook niet zo gek, want een beetje videokaart trekt makkelijk 100W en da's met een 300W voeding meteen een derde van de capaciteit (en da's met de amperes buiten beschouwing gelaten). De kabels zijn ook lekker kort, dus in een simpel midi-towertje hoef je niet allerlei grote lussen weg te werken. (maar bij een full-tower kom je waarschijnlijk wel lengte te kort).
Wat ik wel jammer vind, is dat de indeling van de kabels niet echt van deze tijd is. Je krijgt wel een floppy-plug, maar slechts 3 Sata connectoren en daarnaast nog wel 2 molex. Met het ontbreken van PCIe pluggen, heeft de voeding naar mijn mening voldoende reserves voor een extra setje Sata connectoren. Met de aanwezige kabels is het toch wel lastig om meerdere SATA componenten aan te sluiten (vaak zit de optische drive toch wel wat uit de buurt van de HD's) en 3 SATA apparaten is wel krap (je hebt al snel een optical en een hd en dan heb je dus maar 1 SATA plugje over voor een extra HD).

Op het plaatje kan je de voeding ingebouwd zien in een kleine behuizin. Ik heb de kabels een beetje laten bungelen zodat je kan zien hoe ze uitkomen in een dergelijke kast. Voor een kast als dit, zijn ze van precies de juiste lengte. Zo kan je netjes je systeem bouwen, zonder dat je hoeft uit te vogelen waar je met alle extra kabels en overgebleven lengte naartoe moet :)

Conclusie:
Met de huidige electriciteitsprijzen is het investeren in een voeding als dit al heel snel lonend. Ik had nog een paar jaar oude voeding liggen (nog in de verpakking :) ),ook een prima apparaat. Toen al redelijk zuinig, t.o.v. de toen verkrijgbare concurrenten. Maar na wat meten met de verbruiksmeter blijkt dat de prijs van de nieuwe voeding (35 euro oid) al binnen een jaar terugverdiend kan worden.

Nu maar hopen dat de fabrikanten van voedingen deze markt wat meer gaan ontdekken en hopelijk met 200W voedingen gaan uitkomen, die een 85% of hogere efficiŽntie gaan krijgen. In een tijd van Intel ION/AMD Fusion bordjes is dat wel wenselijk :)

Heb jij ook een be quiet! Pure Power L7 300W?

Leuke toelichting.

Overigens zeker geen slechte voeding, alleen vind ik de kabels niet echt handig. Zelfs in mijn midi-tower systeem mag je cable management al vergeten. Verlengkabels voor de 24 pin plug of de 4 pin cpu plug zijn echt een must.

[Reactie gewijzigd door SanderH_ op 2 april 2011 23:22]

Bedankt voor je review.

Ik ben toevallig net de laatste drie dagen aan het wikken en wegen tussen deze 300w voeding en een picopsu plus een Fusion-platform. Vooral op het gebied van efficiŽntie kon ik geen doorslaggevende beslissing nemen. Het scheelt dus niet veel met een picopsu. Nu moet alleen beslist worden of ik voor een itx-kast ga of voor een medium atx. :'(
Ik zou afzien van een picoPSU. De picoPSU zelf is wel heel efficient (pakweg 95%) maar de adapter die je ook nodig hebt zal dat voordeel t.o.v. een zuinige 300Watt Be Quiet weer zo goed als teniet doen. In een groot deel van de gevallen loont een picoPSU niet en kost het alleen maar onnodig veel geld en leg je jezelf beperkingen op m.b.t. het vermogen dat maximaal geleverd kan worden.
waarom heb je niet naar de mini-box pico voedingen gekeken? Die zijn zo zuinig dat ze niet gekoeld hoeven worden: link
Waarom zou je nog voor een Pico voeding gaan? Je zit al snel op 20 a 30 watt verbruik minimaal voor een server of HTPC. Dan is deze voeding misschien wel efficiŽnter, dan een pico (waarschijnlijk scheelt het weinig in efficiency), en de BeQuiet is goedkoper en dan tot 250 a 300 watt leveren. Keuze lijkt mij simpel.

Tenzij je een heel zuinige computer wilt bouwen <15 watt, of je hebt de ruimte niet voor een normal size voeding.