Sparkle GeForce 7600 GS 256MB (AGP, DVI) SP-AG76SDH Ultra 2/256 Review

Chiel340 21 november 2007, 2.711 views

Sparkle GeForce 7600 GS 256MB (AGP, DVI) SP-AG76SDH Ultra 2/256

Pluspunten

• Leuke upgrade voor een "oud" AGP systeem.
  • Mooie prijs voor een 7*00 serie

Minpunten

• Geen DVI naar analoog splitter.
  • Hoge resoluties niet met alle detail open

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Games: Battlefield 2, Half-Life 2 Lost Coast.
-------------------------------------------------------------------------------------------
Het begin:

Na lange tijd reviews te hebben bekeken op tweakers.net en andere sites ben ik overgegaan tot de aanschaf van een Geforce 7600 GS AGP. Dit zou een upgrade worden voor mijn licht bejaarde Radeon 9800 Pro. Aangezien ik nog aan een AGP systeem gebonden zit en geen geld had voor een compleet nieuw systeem viel mijn oog op de Geforce 7600 GS.

Welk merk?

Aangezien verschillende bedrijven de chips van nvidia gebruiken was mijn keuze meer gericht op de prijs dan op het merk. Aangezien het verschil tussen de merken meestal niet zo heel groot zijn. Sparkle was op dit moment met 105 euro bij de dollarshop (www.dollarshop.nl) de goedkoopste.

Het bestellen:

Ging zeer vlot, op dinsdag 19 December 2006 de kaart besteld bij dollarshop en gelijk het geld overgemaakt. Donderdag 21 December lag de kaart al bij mij thuis.

Verpakking en de kaart:

De kaart was netjes verpakt en de standaard dingen zaten er wel bij. TV-Out kabel, boekjes, voedingssplitter en driver CD. Geen poespas maar dat hoeft van mij ook niet. Het enige wat ik miste was een DVI naar analoog splitter.

Instalatie:

Systeem open, oude kaart eruit, nieuwe erin. Was geen probleem. Systeem kende de kaart meteen en in WinXP even de laatste nVidia drivers instaleren.

Performance:

Sinds ik eigenaar ben geworden van Battlefield 2 speel ik dit spel helemaal blauw, maar op mijn Radeon 9800 Pro was dit spel niet echt voorruit te branden. Ik was dan ook erg benieuwd hoe het spel zou draaien. Ik moet zeggen ik was aardig verrast! Het spel loopt heerlijk soepel op 1024*768 met alles op hoog. Ik heb nog geen benchmarks gedraaid maar neem van mij aan, dat deze kaart dit spel super kan draaien!

Tevens heb ik Half-Life 2 Lost Coast even geprobeerd. Het spel was op mijn Radeon 9800 Pro met alles op medium nauwelijks te spelen! Maar met de Geforce 7600 GS loopt alles op high gewoon vlot. Af en toe wat vertraging maar stukken beter dan met de Radeon 9800 Pro.

Conclusie:

Wat mij betreft was deze aanschaf een mooie manier om mijn systeem nog een laatste keer op te leuken voordat ik definitief over ga op een Core 2 Duo systeem met een PCI-Express videokaart. Spellen lopen heerlijk soepel mits niet in te hoge resoluties. AGP 4x lijkt ook geen belemmering te zijn. En voor de prijs van 105 euro kan je hem ook niet laten liggen.

[EDIT 30-10-07] Kaart is nog steeds in gebruik, alleen niet meer door mij maar door mijn zwager. De kaart presteert nog steeds prima in hedendaagse games op 1024*768.

Heb jij ook een Sparkle GeForce 7600 GS 256MB (AGP, DVI) SP-AG76SDH Ultra 2/256?

Ik heb een soortgelijke kaart van Asus voor mijn vrouws systeem, ze speelt WoW en Caesar en dat soort games. Het gaat bij ons om een PCI-X kaart maar zeker voor het geld de moeite waard. Veel game plezier ermee!
mooie review, maar waarom 7600gs? je kunt toch ook een x1950pro krijgen voor iets meer, en die is toch stukke beter, of anders een x1950GT

gt kost 110 en de pro 125.
is toch 50% duurder dan deze
"Sparkle was op dit moment met 105 euro bij de dollarshop (www.dollarshop.nl) de goedkoopste."

Hoezo 50% duurder?

Duidelijke review, ziet er netjes uit, maar ik was persoonlijk ook voor 1950GT gegaan. Prijs/prestatie verhouding is behoorlijk gunstiger.

[EDIT], ik snap 'm al. Toen deze review werd geschreven, was het december 2006 (zie eerste reactie). Dat maakt de situatie toch wel een beetje anders :D. Never mind the comment...

[Reactie gewijzigd door Bartmeteenb op 30 oktober 2007 21:52]

Dollarshop ruleert!
Fijn kaartje overigens.
Yep, als ik nu weer kon kiezen zou ik voor de 1950 Pro gaan, maar toen was het anders. Ondertussen is het hele systeem al weer verkocht en ligt de situatie nog weer anders.
Ik heb een 7600GS 512 MB, en 53% overklok winst kunnen behalen,
misschien ook een leuk punt van de graka om te testen,
weet niet hoe het met de Sparkle zit, ik heb een Asus silent met een extra fan er opgeschroefd