Apple iPod, 40GB (FireWire 400 / USB 2.0) Review

MisterData 19 april 2005, laatste update op 24 april 2005, 509 views

Apple iPod, 40GB (FireWire 400 / USB 2.0)

Pluspunten

• Degelijkheid, geluidskwaliteit, simpele interface, snelheid schijf

Minpunten

• Erg duur, krasgevoelig, batterij had wel wat langer mee mogen gaan

Geluidskwaliteit Score: 4
Heb een iPod 40gig sinds januari, en ben er erg blij mee. Met de iTunes software kun je 5 minuten na het uitpakken al je muziekcollectie op het apparaat zetten. De overdrachtssnelheid waarmee dat gaat is erg hoog (ik gebruikte daarvoor USB 2.0, maar er is een FireWire-kabel meegeleverd).

De functies voor afspeellijsten en 'smart playlists' van iTunes werken ook op je iPod. Ook de 'sterretjes' (eigen waardering voor liedjes) wordt netjes gesynchroniseerd en zelfs het aantal keer afspelen van een liedje wordt bijgehouden. De interface werkt erg simpel en is erg duidelijk. het draai-'wiel' is even wennen, maar als je er een tijdje mee werkt, dan merk je dat je er toch heel snel mee kunt werken.

De geluidskwaliteit is dik in orde. De oordopjes die erbij zitten zijn goed genoeg voor normaal gebruik, maar de echte muziekliefhebber zal waarschijnlijk snel andere kopen. Aardig van Apple is dat ze er twee paar 'hoesjes' bij hebben gestopt, aangezien je die dingen nogal snel kwijtraakt. De equalizer (softwarematig overigens) werkt wel aardig, maar als ik bijvoorbeeld de Dance EQ aanzet, dan is geluid al snel overstuurd op de bijgeleverde dopjes. De iPod speelt .wav, .mp3, .aif en Audible (gesproken boeken). WMA-bestanden kunnen door iTunes geconverteerd worden, OGG-files moet je zelf converteren.

De iPod zelf is erg degelijk gemaakt: er zitten totaal geen schroeven op, en openmaken lijkt me een redelijke klus. Zelf heb ik de iPod al eens laten vallen terwijl hij aan het afspelen was; toen bleef hij wel hangen en kon hij niet uit, maar nadat de batterij leeg was en ik hem in de oplader stopte werkte het weer als een zonnetje. Na een week zul je merken dat het bijna onmogelijk is om de chromen spiegel op de achterkant vrij van krasjes te houden. De voorkant is ook redelijk krasgevoelig (voor ¤30 kun je zes 'Apple sokken' kopen voor er omheen, ik heb zelf gewoon een hoesje van een iPaq PDA genomen, dat werkt ook goed).

De batterij gaat ongeveer 8 uur mee, en dat vind ik zelf redelijk kort (ik had eerst een Mp3-speler met chip erin die ik slechts 1 keer in de week hoefde op te laden, de iPod moet minstens om de twee dagen)

Heb jij ook een Apple iPod, 40GB (FireWire 400 / USB 2.0)?