Dell XPS (N00X7M05) Review

jandema 31 maart 2011, laatste update op 4 april 2011, 6.021 views

Dell XPS (N00X7M05)

Pluspunten

• Ziet er mooi uit en je ziet er niet zo snel vieze vingers op.
  • Het speakersysteem heeft een zeer goed geluid voor een laptop.
  • Looptijd op accu valt niet tegen als je geen 3D spellen speelt..
  • Je kan de configuratie zelf aanpassen.
  • Is een zeer goede desktop replacement.
  • 1080P scherm heeft veel betere kijkhoek (is helaas relatief duur).
  • Er passen twee harddisken in en alles is daarvoor aanwezig.

Minpunten

• Je kan bij Dell niet vooraf zien hoeveel memory sloten de laptop heeft: deze kan maximaal 2 x 4GB ram aan.
  • Het scherm heeft verticaal een zeer kleine kijkhoek, horizontaal is de kijkhoek ook klein.
  • Harddisk indicatie licht zit verborgen achter beeldscherm.

zie ook http://tweakers.net/revie...zen-en-specificaties.html

Voor deze prijs is het een mooie laptop. Alles wat erop zit heeft klasse bv 7200 rpm harddisk en werkt goed. Touchpad is lekker groot en ondersteunt multi-touch. Ik was op zoek naar een quad core laptop en eigenlijk zat ik te overwegen een 740QM te kopen maar het het prijsverschil met een 17 inch laptop met 740QM processor is zo klein dat ik een liever een laptop met i7 2630qm processor bezit. Omdat intel met het sandy bridge probleem zat moest ik lang wachten voor de 2630qm laptops weer leverbaar werden. Uiteindelijk heb ik de goedkoopste variant (N00X7M05) met I7 2630qm op 19 maart besteld. De review geldt dus voor dit model (oa beeldscherm en DDR slots is model afhankelijk).

De dell XPS 17 is een mooie snelle laptop die je zelfs nog kan aanpassen aan je eigen wensen, ik heb er een 5GHz wifi in laten zetten. Uitendelijk betaalde ik ¤ 887,80 en werd hij aan de deur afgeleverd. Als je goed zoekt vindt je soms nog een coupon die je 5% of 10% extra korting geeft. Verlicht de pijn van de verzendkosten ¤29,-- volledig. De laptop had een langere levertijd van een maand maar gelukkig was hij bijna 3 weken eerder klaar.

Na bijna een week in bezit nog steeds erg tevreden met de laptop. Opstarten is wel trager geworden nadat ik allerlei updates van dell heb geinstalleerd. Ook windows 7 SP1 moet je nog zelf installeren. Ik gebruik de laptop ter vervanging van een desktop. Het is fijn dat alle aansluitingen achteraan of achter aan de zijkant op de laptop zitten. Er zit dan niks de muis in de weg.

Vergeleken met een Acer Aspire met Q9000 processor (prijs was vorig jaar ¤800,--) is hij merkbaar sneller, alhoewel de acer wel luxer uitgerust is (vinger scanner, 1080P scherm, verlicht toetsenbord, standaard met 5GHz wifi etc). Op accuduur wint de Dell het met gemak als je lichte taken uitvoert.

Het geluid dat uit de Dell komt is indrukwekkend en zeker een pluspunt van deze laptop.

De i7 2630qm in combinatie met de optimus technologie van nvidia maakt twee soorten gebruik goed mogelijk. Zowel veel performance, meer ventilator geluid en een goede game computer. Daarnaast ook als relatief stille en zuinige computer die ook lang zonder stroom kan.

Opsomming specificaties.
Base: 2e generatie Intel® Core™ i7-2630QM Processor 2,00 GHz met Turbo Boost 2.0, tot 2,90 GHz
Geheugen: 4.096 MB 1.333 MHz Dual Channel DDR3 [2 x 2.048]
Grafische kaart 1GB NVIDIA® GeForce® GT 550M Graphics Card
Harde schijf 500GB (7,200rpm) Serial ATA Hard Drive
Besturingssysteem Legitieme Windows® 7 Home Premium 64 BIT – Nederlands
Optische stations DVD+/-RW (DVD, CD read and write)
Draadloze connectiviteit: Intel® Centrino® Advanced-N 6230 (2x2 b/g/n+ Bluetooth Combo Card)
Gedis Bundle Reference N02X7M05
Order Information: XPS L702x Order - Netherlands
Accu: Primary Battery 9-cel lithium-ion hoofdbatterij (90 Wh)
Kleuren: Silver Anodized Aluminum Cover
LCD: 17.3" HD+ WLED True-Life (1600x900) with 2.0 Mega Pixel Integrated Camera

CPU cinebench 11.5 score : 4.84
GPU cinebench 11.5 score : 28.57

Disclaimer:
test gedaan met MAXON Computer GmbH Cinebench release 11.5, the test was done without verification by MAXON GmbH and MAXON GmbH makes no representation or warranties as to the results of the test.

Copyright Information

The CINEBENCH is Copyright © 2010 MAXON Computer GmbH, All Rights Reserved.

Heb jij ook een Dell XPS (N00X7M05)?

Reviews door de redactie

Het staat overigens niet vast dat er maar 2 ram sloten aanwezig zijn. Dat ligt aan welke configuratie je neemt. Dus om dit als algemeen minpunt aan te halen voor de xps17 lijkt niet helemaal eerlijk.
...wil hebben
Je hebt hem toch al?
alhoewel de acer wel luxer uitgerust is
Dell heeft net zo goed opties tot een FHD scherm welke overigens veruit superieur is aan die in de acer. Evenzo het backlit keyboard.

Verder zou je nog een aantal foto's kunnen plaatsen? ;)
Eens, ik ken welgeteld 1 betaalbare laptop met 4 DIMM slots, en dat is de duurdere versie van deze.
Ik zal vanavond de review updaten en wat plaatjes en benchmarks toevoegen. Wie weet hoe ik met de Windows Prestatie Index de GPU kan meten ipv alleen de integrated graphics?
probeer cinebench, daar kun je kiezen, en ik ben natuurlijk erg benieuwd naar de score
Ik heb em zelf ook en vind eigenlijk dat 1600/900 nog groot genoeg is. Hoogstens videobewerking/fotobewerking of ontwerpers zouden de 1080p kunnen pakken. Maar 200 euro extra voor een beetje meer pixels is wel erg veel.

Het klopt inderdaad wat je in de review zet, na de dell updates is hij trager met opstarten, ondanks alle kracht wat in de machine zit.

Ik raad je aan: meteen formatteren en dan zelf drivers erop zetten en niet te veel onzin wat dell mee levert. (eigenlijk bij iedere laptop...)

In het kort: Goede review!
Maar 200 euro extra voor een beetje meer pixels is wel erg veel.
1600*900 = 1440000
1920*1080 = 2073600
(2073600/1440000)*100% -100% = 44% meer pixels.
Vind ik een best wel significant verschil ;)

Daarnaast is het gewoonweg een ander paneel, dat is wat voor mij het verschil maakt, niet het hoger aantal pixels.

Een 200 euro upgrade komt misschien over als vrij prijzig zijnde, maar voor mij was het wel het key selling point van mijn xps15 welke ik maandag gekocht heb.

[Reactie gewijzigd door databit op 31 maart 2011 23:20]

Welke specificaties heeft jou notebook?
Wat foto's, bechmarks, windows prestatie index,
Boottime, kwatiteit van het 900p scherm,
Harde schijf performance ect... zou je er eventueel nog kunnen bijplaatsen.
Allesinds veel plezier met je nieuwe aankoop :)
Wat heb je er uiteindelijk voor betaald? Is wel interressant gezien de BBG die er weer aankomt en waar deze natuurlijk weer instaat. (mi is de 15" de best buy met de i5) maar voor een groter budget zou dit natuurlijk beter zijn :)
Totaal met verzendkosten € 887,80. Dit is prijs met Intel® Centrino® Advanced-N 6230 (2x2 b/g/n+ Bluetooth Combo Card). Ik had nog een kortings code met 5% korting. Als je zoekt is er vast nog iets te vinden.
Wat een minpunt:
Het speakersysteem heeft een zeer goed geluid voor een laptop.
|:(
Voor dat bedrag heb je een externe monitor, ik heb een 1920x1200 resolutie voor die prijs. Als desktop replacement is dat zeker een optie die te overwegen is.
waarom heb je bij warmte en geluid maar 3 sterretjes als je in de review zegt dat het geluid heel goed is? PS heb dezelfde gekocht maar dan zonder die 5 GHz wifi
Met warmte en geluid dacht ik aan overlast van warmte en storend geluid zoals bv een ventilator die veel geluid maakt. De ventilator is niet een van de stilste.
Het geluid uit de speakers is daarentegen erg goed en ook de lage tonen zijn zeer indrukwekkend. Geluid van de speakers zou van mijn max sterren krijgen.