Specificaties In-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser CX 870 (Zwart) Review

rinkel 15 februari 2012, 5.761 views

Sennheiser CX 870 (Zwart)

Pluspunten

• Neutraal geluid
  • Comfortabele fit (vallen niet uit)

Minpunten

• Mag ietsje meer bass hebben.
  • Midden/hoog iets teveel aanwezig (wat schel)

Nieuwe oordopjes zoeken is niet gemakkelijk. De dopjes van mijn ipod had ik meteen weg geknikkerd vanwege het bar slechte geluid. Vanaf dat moment eigenlijk altijd dopjes gehad van Koss. Weet niet precies welk type. Deze haalde ik elke keer op het vliegveld in Oslo. Altijd erg tevreden geweest over het geluid en redelijk comfortabele fit. Het probleem was alleen dat ik elke keer in Oslo (bijna dan) nieuwe moest halen. Zo stevig waren die dingen dus niet echt. Dus op zoek naar iets beters.

In de doos
Helaas geen mooi (nep)lederen mapje zoals bij de cx400. Wel:
- De doppen
- Boekje
- 6 siliconen opzet dingen (hoe noem je zoiets in nl)
- Extra setje driver beschermers (!)
- Schroevendraaiertje voor de beschermers.

Comfort
Ik wou perce in-ear hebben vanwege omgevingsgeluid, bv in het vliegtuig waar ik ze meestal in heb. Het probleem daarmee is dat het de zoektocht er niet makkelijker op maakt. Ik heb inmiddels een setje of 5 nu geprobeerd van verschillende merken en mijn probleem is steeds hetzelfde: ze zitten niet lekker. Het blijft erg lastig om iets te vinden, mede doordat je niks kunt proberen in een winkel. Het is dus steeds afwachten of iets lekker zit. Ruilen zit er dan ook niet in.
Na goeie verhalen te hebben gehoord en gelezen, maar eens Sennheiser geprobeerd. 3 setjes in totaal, een onbekend type, de cx400 en nu dus de cx870. De andere 2 types zaten wederom niet prettig. De dopjes zijn zo kort dat het lastig is om ze in te doen. Dit is dan ook meteen het grote pluspunt van de cx870: ze zitten perfect. Dit komt mede doordat de dopjes wat groter zijn (langer), en omdat het deel waar de siliconen plugs overheen zitten heel erg dun is. Ze zijn dus erg makkelijk in te brengen, en doordat alleen het siliconen gedeelte tegen je oor drukt, zitten ze ook nog eens heel prettig.
Kwa comfort heb ik dus gevonden wat ik zocht.
Helaas heeft de cx870 een y type koord, dus aan beide kanten even lang. Ik was zelf gewend aan een asymmetrisch koord, zodat ik deze om mijn nek kon leggen. Dit went vast ook wel weer.

Geluid
En hoe maak je een review voor zoiets subjectiefs als geluid. Gaat niet echt makkelijk. Ik zal proberen hier iets zinnigs over te vertellen.
Ik ben zeker geen audiofiel, maar kan best genieten van prettig klinkend geluid. Om een indruk te geven: ik heb thuis een marantz versterker met kef luidsprekers, waar ik vervolgens mp3's op afspeel met een ps3 (ik weet het...). Mijn muzieksmaak is redelijk breed, punkrock (oa green day), rock, hardrock en trance.
Wellicht geeft dit een beetje een beter beeld.
Ik heb de doppen gebruikt met een ipod en een Desire. Persoonlijk vond ik het geluid bij zowel de Desire als ipod echt bagger, veel te schel, doet gewoon pijn aan je oren. Ik wist niet of dit ligt aan mijn Desire. De koss verbloemde dit een beetje denk ik. Echter na een tijd inspelen werd het geluid een stuk beter, minder schel. Blijkbaar werkt dit inspelen. Voor dikke-boomboom liefhebbers zijn ze echter minder geschikt, de koss doppen gaven meer bass. Persoonlijk vind ik dit gebalanceerde geluid mooier omdat dit beter geschikt is voor een wat bredere smaak. Het jammere is echter dat ik maar 1 apparaat wil meenemen, en de Desire dus eigenlijk niet voldoet, voorlopig moet het maar eventjes.

Het geluid is dus prima, iets beter dan de cx400, maar volgens mij kan het beter. Al blijft dit ongelofelijk subjectief.

Door de zeer comfortabele fit krijgen ze van mij een zeer dikke voldoende. Het geluid is prima, maar het blaast me niet omver, het "wauw" effect ontbreekt bij mij, welke ik wel had bij de overgang van het ipod-spul naar de koss.

Update 14-2-2012
Ik gebruik de oordoppen nu al een tijdje zeer regelmatig (heb inmiddels 2 setjes) maar het geluid kan me toch niet bekoren. Het hoog is teveel aanwezig en maakt de bekende slissende geluiden, wat gewoon pijn doet aan je oren.
Geluid is een persoonlijke beleving, en ik vond de el-cheapo-koss gewoon beter klinken.
Opzoek naar andere dus. Wat een lastige klus is, omdat je ze niet even kunt proberen.
(beoordeling aangepast)
Ik heb wel gemerkt dat het voor een deel aan mn muziekcollectie ligt. Zal dit nog eens nalopen.

Het lijkt idd aan mn collectie te liggen, al is het geluid van mn andere koptelefoon een stuk beter.
Ik heb besloten toch op zoek te gaan naar een andere.
Slecht zijn de doppen niet. Het geluid is niet veel beter dan de 400, al zitten ze wel veel beter.

• Apple Ipad Nano 8GB
  • HTC Desire
  • Apple iPhone 4/4s
  • IPad2
  • Pc

Heb jij ook een Sennheiser CX 870 (Zwart)?

Ik heb de oortjes ook gekocht als opvolgers van mijn Cx300 II. En kan me ongeveer in jouw mening plaatsen. Ook al vind ik de weergave kwaliteit eigenlijk wel iets beter is dan jij het geeft in de scorekaart.

Het mooie van deze oortjes is, is dat ze erg zuiver/helder geluid maken, in plaats van (zoals zovaak bij goedkopere oortjes word gedaan), het wat slechtere geluid word gemaskeerd door een hevige boombass. Dit in combinatie met het niveau wat net wat hoger ligt dan de eerdere oorjtes die de meeste hebben gehad.Het verschil tussen deze oortjes en oortjes uit het duurdere prijssegment zal nog minder zijn groot zijn, wat niet meer dan logisch is. Hmmm, misschien toch maar later even een review maken waarin ik mijn mening iets beter in weer kan schetsen :)

[Reactie gewijzigd door nuried op 30 maart 2011 23:28]

Geluidskwaliteit is enorm lastig te rewiewen, omdat je dit geluid niet kunt laten horen, en omdat het heel erg persoonlijk is. Het tonen van allerlei technische grafiekjes heeft ook helemaal geen zin.
Ik denk idd dat de boomboom-koss mijn gehoor besmet heeft met slechte smaak wellicht. De geluidskwaliteit is in mijn oren zeker niet slecht. Ik heb m dan ook een "goed" gegeven.
Een simpele google search naar Koss Earbuds levert mij voldoende resultaten op vanuit de nederlandse webshops. Dus heb je altijd nog de mogelijkheid om weer over te stappen ;)
Haha ja,
Ik kom die dingen maandelijks tegen op t vliegveld, waar ik ze initieel gekocht had.
Probleem is dat die dingen enorm snel stuk gaan. Ze hebben geen bescherming tegen oorsmeer, althans niet voldoende.
Ik gebruik nu een andere sennheiser op-mn-oren-koptelefoon die wel erg goed is.
Wellicht koop ik maar weer eens een setje koss, of ga eens de IE60/80 proberen.
Wat ik niet in de prod. specificaties terug kan vinden of met de oordoppen ook je geluid harder/zachter en volgend/vorig nummer + microfoon hebt. Net als de oorspronkelijke iPhone 4(S) dopjes.

Kan iemand daar wat over zeggen?
Nop, zit er niet op
Bedankt voor de review! Ik ga zeker eens kijken naar die koss oordopjes.

Ik heb deze oordopjes ook gehad en gebruikt icm een cowon D3, een relatief onbekend maar goed merk speler. Ik ben het eens met jou visie op het geluidskwaliteit van de oordopjes, hoe ik ook mijn equalizer afstel, ik krijg er geen lekker "vol" geluid uit. Het geluid is inderdaad schel, en heeft naar mijn mening weinig detail :( erg jammer.

Helaas heb ik nooit echt de tijd gehad ze lekker in te spelen, na enkele maanden ben ik 1 sillicone dopje maat M kwijtgeraakt. Het aanschaffen van een extra dopje zou via sennheiser ruim 20 euro kosten (afzetters en klantonvriendelijk), iets wat ik er totaal niet voor over had. Ik heb nog een maandje met een voor de helft niet passend dopje rondgelopen wat de geluidskwaliteit en draagcomfort al helemaal niet ten goede kwam, toen heb ik ze maar van de hand gedaan.
Toevallig ken ik die cowon wel, prima dingetje ja.
Ik gebruik de in-ears ook eigenlijk niet meer. Ik ben overgegaan op on-ears, wel Bluetooth van sennheiser. Type weet ik even niet meer, maar daar ben ik wel erg over te spreken. Wellicht nog een review.
Ik heb ze nu een jaar en ze bevallen prima, alleen tijdens het hardlopen/fietsen vallen ze steeds uit. Is hier iets aan te doen? Misschien andere Earbuds?