Sennheiser PX 100-II (Zwart) Review

Wijnands 8 februari 2012, 5.727 views

Sennheiser PX 100-II (Zwart)

Pluspunten

• Makkelijk in te klappen
  • Past goed op een groot hoofd
  • Heerlijke geluidskwaliteit

Minpunten

• kabel is niet verwisselbaar.

Nadat mijn Sennheiser PMX-60 gesneuveld was heb ik een paar weken aangemodderd met een setje goedkope dopjes van een mp3 speler maar daar werd ik ook niet heel vrolijk van. Tijd voor een opvolger dus, dat dat weer een Sennheiser zou worden stond voor mij wel vast. Mijn muzieksmaak is wat anders dan de, veelal bas georiŽnteerde, standaard top40 dingen. Ik luister veel jazz en klassiek en wil dus een hoofdtelefoon die een natuurlijke en vrij neutrale geluidsweergave heeft. Ik heb geen behoefte aan hoofdtelefoons die er alleen op gericht zijn om bas zo nadrukkelijk mogelijk weer te geven.

Het eerste wat mij trok aan de PX-100 is de vormfactor. Ding klapt makkelijk in en past in de laptop tas zonder dat ik me al te druk hoef te maken of er iets mee gebeurt. Hoesje wat erbij zit voorkomt een innig samenzijn met de andere kabels in de tas. De PMX-60 was een ontwerp met beugel op het achterhoofd wat vrij comfortabel zit maar waardoor er in het voorvak van m'n laptop tas te makkelijk druk op de plastic constructie wordt uitgeoefend, hierdoor is deze dan ook gebroken.

Gebruiksgemak is heel simpel, er staat een 1 en een 2 op om de volgorde van inklappen aan te geven. Ding past ook prima op mijn vrij grote hoofd. Jammer is dat de kabel, veelal het zwakke punt, niet verwisselbaar is.

Geluidkwaliteit was even wennen, hier zit toch meer bas in dan in de PMX-60 die ik had. Het geheel klinkt echter erg natuurlijk en iets warm. Bij de vinyl rip van Diana Krall's live in Paris komt hierdoor de plukbas heerlijk tot z'n recht. Zang is netjes en zuiver. Nadeel is wel dat nu heel duidelijk verschil hoor of ik hetzelfde nummer afspeel op m'n HTC desire (erg matig) of op m'n Sansa Clip+ (veel en veel beter). mp3'tjes minder dan 192kb klinken nu ook vrij droevig, je hoort erg duidelijk dat er stukken in het hoog afwezig zijn.
Het is een open model dus je hoort de omgevingsgeluiden nog vrij aardig door je muziek heen. Ik heb hier bewust voor gekozen aangezien ik meestal muziek luister in een kantoortuin en dus enigszins aanspreekbaar wil blijven.

Conclusie, tenzij je bass verslaafd bent heb je hier een goede hoofdtelefoon aan voor onderweg.

Update: Ik heb inmiddels een upgrade gedaan naar een Beyerdynamic en die is een klasse beter maar ook een flink stuk duurder.
De Sennheiser blijft fijn om video te kijken op de laptop of te gamen.

Heb jij ook een Sennheiser PX 100-II (Zwart)?

Ik heb zelf de oude pmx100 nog steeds in gebruik.
Heb toen ik em kocht (alweer 5 jaar terug) ook de px30 geprobeerd, die vond ik niet zo, en idd ook minder bass.
Ik ga waarschijnlijk de PX100II dus ook halen, goed geprijsd en geluidskwaliteit zal vast niet veel verschillen.
Mijn pmx100 is namelijk niet zo lekker meer, bij hoge bass gaat links kraken, alsof er iets los zit wat aan het stuiteren is.