Transcend T.sonic 610, 1GB (USB 2.0, FM) Review

storeman 27 juni 2007, laatste update op 23 april 2008, 1.628 views

Transcend T.sonic 610, 1GB (USB 2.0, FM)

Pluspunten

• Compact
  • Helder display
  • Groot informatief display
  • Bovengemiddelde dopjes meegelevert
  • FM Radio met autoscan en presets
  • Veel accesoire meegeleverd
  • Zeer betaalbaar
  • Laag gewicht
  • Goede accuduur

Minpunten

• Accu
  • Lage transfer snelheden (voor 1 GB tenminste)

Geluidskwaliteit Score: 4
Een MP3 speler
Het werd toch eens nodig, geen grote discman met mp3 meer maar een echte mp3 speler, altijd in de jaszak mee. Voorwaarde is wel dat er wat songs op kunnen, minimaal 1gb voor mij. Een FM radio leek me ook een leuke meerwaarde. Na wat zoeken en reviews gelezen te hebben. Bij deze MP3 speler uitgekomen. Wat vind ik ervan?

Out of the box
De MP3 speler wordt in een nette doos aangelevert met de volgende dingen:

- MP3 speler
- Oordopjes (los schuimrubbertjes om eromheen te doen)
- Nek-strap met kliksysteem
- Polsstrap, zoiets als aan fotocamera
- Pols/armband, kan door het hoesje heengehaald worden, met klitteband
- Doorzicht wit plastic hoesje
- CDrom/boekjes
- USB kabel
- USB Verloopje

Dit is zeer uitgebreid voor het luttele bedrag van 45 euro waarvoor ik hem gekocht heb.

Featureset
Vrij simpel, een mp3 speler met 1GB aan geheugen welke zichtbaar is als externe schijf waar alles opgezet kan worden. De speler zelf speelt mp3, wav en wma bestanden af. Ook is de speler voorzien van een FM-tuner welke handmatig te tunen is of automatisch het fm gebied af kan zoeken en opslaat in één van de 20 presets. Verder kan er opgenomen worden, dit kan op 3 verschillende kwaliteitsniveau's en er kan gezegt worden of het een stille of een 'noisy' ruimte betreft. Ook kan er opgenomen worden vanaf radio. Deze bestanden worden in WAV opgeslagen.
De mp3 speler beschikt over een equalizer met presets of handmatig, hierover later meer.

Beeldkwaliteit
Dit zeer heldere oled scherm is zeer goed te lezen en het contranst minimaal is erg goed, bij maximaal contrast doet het bijna pijn aan de ogen. De bovenste strook van het beeld is oranje, hier staan volume, afspeelmodus en batterijconditie.
Het grooste deel van het scherm licht blauw op. Bij het afspelen van MP3 is het volgende zichtbaar:

- Artiest / Album (wisselt om de paar seconde)
- Titel van Nummer dat gespeeld wordt
- Nummer van de song en totaal in map
- Duur van de song en huidige positie
- Daarbij de bovenste helft oranje met genoemde info

Zeer goed, hoge resolutie grafisch schermpje.

Geluidskwaliteit
Ik heb de geluidskwaliteit alleen nog maar ervaren met de bijgeleverde oordopjes, welke aandoen als dopjes van 15 euro, een redelijke kwaliteit dus. Wel moet ik opmerken dat het geluid zoals ie uit de dopjes komt een beetje 'plat' klinkt. Met de preset Rock gaat de muziek wat meer leven en klinkt hij wat voller. Normaal vind ik de rock preset (andere apparaten) een beetje te grof, maar bij deze speler met deze dopjes is het gewoon lekker.
Het volume is voldoende en is zeer nauwkeurig regelbaar, van 0 tot 58. Op maximaal volume komt er goed wat kabaal uit die doppen.

Bouwkaliteit
Het is een mooi compact apparaatje, wat nog het meeste wegheeft van een ultra compacte nokia. Er zitten welgeteld 6 knoppen op (inc hold). Er zijn twee koppen onder het display welke min of meer functie toetsen zijn. Back, play, pause, dat soort functies vallen daar onder. De huidige functie wordt op het display getoond.
De grote knop midden op het apparaat heeft functies voor vorige volgende (of tunen) en het volume. En wordt in menu's gebruikt om door de menus te bladeren.
Aan de zijkant zijn nog 2 knoppen te vinden, 1 a-b knop, die bepaald de afspeelmodus of hiermee kunnen de tuner presets doorlopen worden. De andere knop is de record knop en zodoende kan er snel opgenomen worden.

De grote knop in het midden van de camera voelt ietwat plastic-rammelig aan, maar heeft wel een duidelijke klik. In het bijgeleverde hoesje blijft deze knop 'bloot' terwijl de andere knoppen bedekt zijn (behalve het holdschuifje).
De usb aansluiting is voorzien van een rubbertje om broekzakstof tegen te houden. Voor de rest is het gewoon degelijk.

Ergonomie
Zoals de knopfuncties omschreven hierboven. Het bedienen van de knoppen is wat lastiger met grote handen, maar zeker wel goed te doen. Het is altijd schipperen tussen compacter of ergonomie. De basisbesturing kan sowieso goed uitgevoerd worden met 1 hand. De knoppen aan de zijkant zijn niet met 1 hand te bedienen. Deze gebruik ik dan ook weinig.

Uitbreidbaarheid
Tja, het is een compact ding die niet uit te breiden is. Extra geheugen is geen optie, maar dat zie je dan ook maar zelden. Hij is echter wel universeel, ook je bestanden kunnen gewoon mee op deze speler.

Mobiliteit
Hij is gewoon lekker compact en er is plek voor in iedere broekzak. De accuduur is volgens specificaties 14 uur. De accu is snel opgeladen via de usb poort. Aan de ene kant is dit een makkelijke manier van opladen, nadeel is wel dat de accu niet vervangen kan worden (zoals batterijen). Echter scheelt dit weer klepjes die kapot kunnen :).

45 Euro lijkt me genoeg zeggen. Edit: tegenwoordig 1GB al voor 27,-

Overig
Wat ik nog wel even moet vermelden, de overdrachtsnelheid. Voor zover ik nu heb kunnen bepalen gaat dit niet zo snel, alhoewel ik niet weet wat normaal is. Gemeten met total copy gaat het overzetten met 500-600 KB/s. Bij een paar albums tegelijk overpompen is dit toch wel langzaam.

Heb jij ook een Transcend T.sonic 610, 1GB (USB 2.0, FM)?

Zeer nette review. Ik mis alleen een plaatje :+