Specificaties 7" (800x480), Android 2.1, WiFi - Bekijk alle specificaties

Archos 7 home tablet 8GB (V2) Zwart Review

Max Hunt 24 maart 2011, laatste update op 24 maart 2011, 11.894 views

Archos 7 home tablet 8GB (V2) Zwart

Pluspunten

• 8 Gb geheugen
  • USB aansluiting
  • Accu duur
  • Snelheid
  • Custom ROMs
  • Goedkoop
  • Stevig

Minpunten

• Geen Android Market (zonder custom ROM)
  • Geen Google apps (zonder custom ROM)

Met de Ipad hipe begon ik zelf ook aan een tablet te denken. Het heeft een paar maand geduurd van de "tablets zijn cool" fase, tot het het echt waard vinden om er een te kopen. Als ik iets doe wil het het liefst ook meteen goed doen, maar dan gaat het meteen over een risico van 3-400 euro, want stel dat een tablet niks is voor mij.

Met dat in gedachte ben ik op zoek gegaan naar een goedkope tablet die toch nog wat voorstelt. Toch vond ik de prijs nog te hoog van de goedkopere modellen. Uiteindelijk heb ik 2e hands deze tablet kunnen kopen voor 100 euro. Voor die prijs wou ik het wel wagen en bij een miskoop zou ik dit bedrag waarschijnlijk weer terug kunnen krijgen door de tablet zelf door te verkopen.

Inhoudsopgave

Gebruik

Specificaties
ProcessorRockchip RK2818 800 MHz
RAM geheugen256 Mb
Intern geheugen 8 Gb (6,5 Gb effectief)
Scherm7" 800x480 Resistieve
Rest- Uitklapbare poot
- 2 speakers
- Microfoon

De doos
Op de doos wordt niet vermeld dat het gaat om een versie 2 van deze tablet. Het verschil tussen versie 1 en 2 is tamelijk groot zoals de processor (600 -> 800 MHz) en de Android versie (1.6 -> 2.1).

Inhoud:
- Bon voor 35 gratis MP3tjes
2. Kabels:
- Mini USB to USB kabel
- Koptelefoon
- Oplader met 3 verschillende "adapters"
3. Stylus
4. De Archos 7 Home Tablet v2

De tablet zit verpakt in een aantal lagen plastic bubble wrap en zit redelijk stevig in de doos.

Eerste indruk
De tablet heeft een metalen plaat aan de achterkant en voelt daardoor vrij stevig aan. Het opstarten voor de eerste keer duurt ongeveer 1 minuut waarna gevraagd wordt om het scherm te kalibreren. Dit moet redelijk precies gebeuren, anders moet het overnieuw.

Eenmaal volledig opgestart draait Android 2.1 prima. Alle instellingen zijn makkelijk te vinden, het opzetten van een wifi verbinding lukt makkelijk en daarna zijn alle opties beschikbaar. Websites bekijken gebeurt in de standaard browser en via de Archos Market zijn nieuwe programma's te vinden.

Bepaalde Google producten zijn helaas niet te gebruiken, waaronder Gmail en Google Calendar. Na wat zoekwerk blijkt dat deze niet horen te werken. Voor email zit er standaard een andere app op de Archos, een substituut vinden voor Google Calendar was niet lastig, wel met de eis in gedachten dat deze app ook moet kunnen syncen met Google.

Het scherm
Het scherm is niet capacitief, het ondersteunt geen multitouch. Soms moet ik wat harder drukken en soms werkt het swipen niet of juist te goed, maar dit gebeurt niet vaak en met meer gebruik van de tablet gebeuren dit soort dingen minder.

Echter, voor de prijs van deze tablet werkt dit scherm beter dan ik verwacht had. Met de stylus is precisie werk geen probleem (hele kleine linkjes aanklikken op een website bijvoorbeeld). Films kijken is ook geen probleem, mits je redelijk voor het scherm zit.

De kijkhoek van het scherm is niet groot, maar met zo'n klein scherm is gebruik met meer dan 1 persoon toch al niet handig. Als laatste, zon / fel licht; het scherm spiegelt vrij goed maar je kan er doorheen kijken.

Hier een foto van het scherm met de launcher:

Android & Custom ROMs
Dit is mijn eerste ervaring met Android (niet met Linux). Ik heb de handleiding vluchtig doorgelezen maar ik kon alles redelijk snel vinden. Na een paar minuten rondkijken had ik de meeste instellingen gevonden en kon ik 'aan het werk' met de tablet.

Geheugen gebruik
Iets wat ik als Windows gebruiker miste was een sluit-knop voor programma's. Android houd zo veel mogelijk programma's in het geheugen geladen zodat je bijvoorbeeld sneller kan schakelen tussen programma's. Dit werkt in theorie, maar niet goed genoeg in de praktijk.

Bij minder dan 50-60mb vrij RAM geheugen op deze tablet gaat alles vreselijk langzaam. Maar Android begint pas met opschonen van het geheugen bij minder dan 24mb vrije ruimte. Om de tablet snel te houden gebruikte ik een App-kill-app en die runde ik redelijk vaak.

Voor meer uitleg over Android geheugen management zie dit forum topic over Android's internal taskkiller

In het kort: het geheugen probleem is op te lossen met het volgende commando, maar dit is niet persistent na een reboot:
echo "1536,2048,4096,5120,15360,23040" > /sys/module/lowmemorykiller/parameters/minfree
Dit zijn echter wel zeer hoge waarden, Android zou hierdoor programma's kunnen afsluiten waar dat niet de bedoeling van is of zorgen voor instabiliteit. (je kan natuurlijk iets lagere waarden gebruiken)

Android 2.1
Dit is de standaard versie die draait op de Archos 7, maar heeft enkele limitaties. Standaard zit er geen Android Market op en werken Google apps niet. Hier zijn echter custom ROMs voor te vinden. Ik ben op het Archosfans forum terecht gekomen, daar zijn er een aantal personen fanatiek bezig met nieuwe ROM's voor deze tablet.

- Rooted custom ROMs forum topic
- Rooted slim custom ROM forum topic

Ik heb een aantal van deze ROMs gebruikt en ze werken goed. De slim ROM is nieuw en heb ik nog niet getest, maar deze schijnt de tablet behoorlijk wat sneller te maken.

Android 2.2
Android 2.1 is leuk, maar 2.2 of 3.0 zou toch veel beter zijn? Ook hiermee zijn ze op het Archosfans forum bezig gegaan. Android 2.2 draait prima op de Archos 7 tablet maar er zitten wat nadelen aan.

- Wifi wordt niet automatisch ingeschakeld na langdurige stand-by periode (handmatig instellen bij goed bereik duurt ongeveer 10 seconden)
- Het activeren van Android Market vereist een aantal handelingen, beschreven in het topic over deze ROMs.
- Sommige apps kunnen alleen worden ge´nstalleerd met de USB kabel aangesloten (raar probleem, makkelijk op te lossen)

Ik vond deze nadelen echter niet opwegen tegen de voordelen zoals het gebruik kunnen maken van apps zoals Gmail en Google Calander. In de latere versies zijn ook de geheugen modificaties die hierboven staan beschreven ingevoerd. Niet op de hoge waarden die ik vermeld heb, maar deze verandering is zeker goed te merken. Zelfs na langdurig gebruik blijft de tablet snel en je hoeft je niet meer druk te maken over het afsluiten van apps.

Android 2.2 komt ook met een unlock scherm (zie foto) en een 'virus scanner'. Deze scanner scant alle apps die je installeert. Hoe veilig of goed deze scanner is weet ik niet.

- Rooted custom ROMs voor Android 2.2 forum topic

Gebruik

Toetsenbord
Het toetsenbord werkt zoals het hoort. Af en toe krijg ik een verkeerde leter of druk ik niet hard genoeg en dus geen letter, maar met wat oefenen gaat dit prima. Schakelen tussen letters en cijfers gaat goed, toegang tot speciale tekens is goed geregeld. Bij het typen in een veld waar een email adres wordt gevraagd staat meteen het @ teken op het toetsenbord. Dit is prima geregeld.

Typen kan zowel met je vingers als met de stylus, beide gaat even makkelijk en ongeveer even snel.

Stylus
Voor het meest van de tijd is deze niet nodig, maar er zijn momenten waar de precisie van een stylus goed van pas komen. Op websites met hele kleine linkjes bijvoorbeeld (zoals forums met nummers van pagina's als link).

Ik gebruikte de stylus zelf eigenlijk alleen in combinatie met een remote desktop app om zo mijn computer te besturen. Met een app als Wyse PocketCloud RDP/VNC (gratis) werkt dit echt prima. Het scherm is wat klein, maar met de stylus is de besturing goed te noemen.

Websites
Het laden van websites gaat wat langzaam, het scrollen / swipen gaat soms stroef of juist te snel maar het is een prima alternatief om bijvoorbeeld even iets op te zoeken op wiki. Als je niet voor een computer zit is dit ideaal om snel wat dingen op te zoeken.

In landschap mode zijn de meeste websites prima te lezen, in portret mode moet er meestal worden ingezoomd en dan zie je maar een gedeelte van de totale breedte van de website.

Wifi
Met de router op de begane grond en ik op de 1e verdieping valt de verbinding mij wat tegen (0-1 van de 3 streepjes). Bij het laden van zware webpagina's zoals een Youtube filmpje valt de verbinding zelfs soms helemaal weg. Echter is de verbindings-sterkte 1 verdieping hoger, of achter in de tuin hetzelfde met meestal 1 streepje.

Het vinden van draadloze netwerken gaat vrij snel en het verbinden ermee meestal ook. Met de Android 2.2 ROM heeft de tablet soms moeite met het verbinden met een netwerk, dan volstaat het uit- en weer aanzetten van wifi. Dit proces kost hooguit 30 seconden.

Youtube
Youtube doet het, maar ook weer niet. Zoals gezegd is er een goede verbinding nodig om YouTube filmpjes te kunnen bekijken, maar ook het type filmpje maakt uit. Ik heb me er niet erg in verdiept, maar het komt er op neer dat de Archos 7 niet alle codecs ondersteunt. Sommige YouTube filmpjes doen het, bij andere krijg je alleen een zwart scherm. Het schakelen tussen de verschillende ROMs (standaard, 2.1, 2.2) heeft hier geen effect op.

Films
Films bekijken gaat prima. Ik heb tot 720p filmpjes getest maar die spelen zonder problemen af. Het volledige beeld kan worden gebruikt en de kwaliteit is niet slecht. Met wat zon / licht erop wordt het wat lastig kijken maar dit heb ik tot nu toe niet als een groot probleem gevonden.

Geluid
De 2 speakers zijn goed genoeg om muziek mee te luisteren maar stellen niet echt veel voor. Ze kunnen niet hard (een beetje mobiele telefoon kan harder) maar zijn goed genoeg, een koptelefoon is niet noodzakelijk.

Als je de tablet aansluit op een externe speakerset is het een ander verhaal. Ik heb de Archos aangesloten op m'n Logitech G51 set (leuk muziek / YouTube terwijl je je cpu cooler opnieuw mount) en dan heb je echt prima geluid.

Games
Ik ben niet echt fan van spelletjes spelen op zulke kleine schermen (daar heb ik een SLI GTX 580 setup voor met 3 23" schermen in surround) maar ik heb het wel even geprobeerd:
- X Constructor: bruggen bouwen waar een trein overheen moet rijden zonder dat de boel instort. Werkt prima. (getest met Android 2.1 en 2.2)
- Angry Birds: Mits de achtergrond uit wordt geschakeld is dit prima te spelen (getest met Android 2.2).

Mijn vraag "is een tablet handig voor mij" is eigenlijk nog niet beantwoord. Ik weet meer waar ik op moet letten, wat ik kan verwachten etc. maar of het echt handig is (en 400 euro waard is) weet ik niet.

Deze tablet heeft mij in ieder geval positief verrast. Voor een redelijk lage prijs (vind ik) krijg je een goed werkend product die waarmaakt wat hij belooft. Ik kan veel nadelen bedenken aan deze tablet maar die zijn niet realistisch, dingen als bluetooth, capacitieve scherm, multi-touch, camera's etc. zijn dingen waar ik op ga letten bij mijn "echte" keuze, maar daar hoort ook een prijskaartje bij.

Voor iedereen die of wil testen of een tablet iets is voor hem / haar, of die een goedkope tablet wil die wel de meeste dingen kan, dan is deze tablet een prima keuze.

Heb jij ook een Archos 7 home tablet 8GB (V2) Zwart?

ik mis de instabiele wifi verbinding bij je negatieve eigenschappen.
Klopt, die heb ik er niet bij gezet omdat het een negatieve eigenschap is van de custom ROM, niet van de tablet zelf.
Ik heb hem zelf ook aangeschaft via de iBood hunt, ik vroeg mij alleen af jij geeft bij accuduur aan als positieve eigenschap, echter in jouw verhaal vind ik dat niet in terug.
Wat is de accuduur bij jouw gebruik?
Verschilt het ook in de ROMS die je gebruikt?
De accu-duur verschilt tussen 2.1 en 2.2 omdat 2.2 wifi uitschakelt als de tablet in standby komt. Met 2.2 heb ik 2,5 dag zonder opladen gebruik kunnen maken van de tablet; dat was in totaal een paar uur internetten, een uur filmpjes kijken, wat email checken etc.

Met Android 2.1 staat Wifi altijd aan, maar zonder opladen haalt ie dan makkelijk een dag van 08:00 tot 0:30 (wifi staat dan altijd aan).

Meestal laad ik de tablet gewoon 's avonds op maar zeker met 2.2 hoeft dat niet elke avond, alleen als je veel van wifi gebruik maakt.
Ik heb een vraagje,
Ik ben ook van plan om deze archos te kopen.
Maar ik zit te twijfelen tussen deze en die van de intertoys in aanbieding.
Ik gebruik het vooral voor beetje internet en af en toe spelletjes.
Welke zou u aanraden??
En kan je met de archos v2 youtube filmpjes bekijken?