Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

AC Ryan Playon! HD Review

Kornalt 22 maart 2011, laatste update op 22 maart 2011, 2.170 views

AC Ryan Playon! HD

Pluspunten

• Speelt alles af, ondersteund vrijwel alles ook qua ondertitels ed.

Minpunten

• Bittorent client werkt niet. Apparaat blijkt ook maar 1 ding tegelijk te kunnen en word anders erg traag.

Geluidskwaliteit Score: 5
In eerste instantie lijkt de ac-ryan playon hd een mooi apparaat, zeker voor de prijs van 109,90. Echter als je net wat meer wilt doen als de standaard functionaliteit komen er toch wat problemen om de hoek kijken. Reden voor mij om deze review te schrijven tussen de andere overwegend positieve reviews.

Ik beperk mij in deze review tot de voornaamste zaken waar ik tegenaan gelopen ben. Een film afspelen of een internetstream werkte prima als dit het enige was wat ik deed.

Firmware updates
Ac-ryan brengt vaak nieuwe firmwares uit en dat is niet voor niets. Enerzijds om de features uit te breiden anderzijds om een hoop bugs te fixen. Echter komen de laatste firmwares niet voorbij de release candidate status of de beta status. Ook een terugkerend probleem met de bittorent client word hierin niet opgelost. Dit geeft geen vertrouwen dat problemen uiteindelijk ook echt opgelost worden.

Bittorrent
Ac-ryan verkoopt de playon hd met bittorrent functionaliteit. Echter deze werkt gewoon niet. Het lukte mij maximaal 1 torrent te downloaden! Als ik er meer dan 1 starte crashte de client binnen 30 minuten. Om dit op te lossen was het niet voldoende om het apparaat uit te zetten, de stroom moest er echt af. Daarna startte de bittorrent client weer maar begonnen de downloads weer overnieuw. En binnen 30 minuten volgde er een nieuwe crash. Ik heb de firmware geupdate naar de nieuwste officiŽle release maar dit mocht niet baten. Het maakte niet uit wat voor torrent ik probeerde te downloaden de client crashte sowieso. Uiteindelijk crasht elke download groter als 1 GB.

Forum
Er is een acryan forum waar acryan zelf ook actief meeleest. Echter regent het daar ook klachten over de bittorrent functie en daar word niet adequat op gereageerd. Er word een hoop geprobeerd maar bij mij is het beeld ontstaan dat acryan hun firmware laat testen door haar klanten en niet genoeg doet met de klachten gepost op het forum.

Overig
De acryan is niet geschikt om meer dan 1 ding tegelijk te doen. Als het apparaat aan het downloaden is kun je niks anders doen anders crasht de bittorent client direct. Ben je via FTP bestanden naar de acryan aan het kopieren? Probeer dan verder niks te doen want het apparaat word zeer traag en lijkt niet meer te reageren. Net als je denkt dat het apparaat vastgelopen is gaat hij eindelijk de actie doen die je wilde doen (bijv shoutcast starten). Dit kan oplopen tot een minuut!
Uiteindelijk heeft dit zelfs geleid tot een crash bij mij en startte het apparaat spontaan opnieuw op.
Ook een slideshow met foto's starten nadat je een internetstream via shoutcast gestart hebt resulteert in een traag apparaat.
Samba client en FTP client werkten ongeveer 50% van de tijd niet tegelijkertijd.

De ac-ryan playon hd is een mooi apparaat om te zien maar de beloofde functionaliteit word niet gehaald. Er word nota bene reclame gemaakt voor de bittorent functionaltiteit (staat zelfs op de doos genoemd) maar dit werkt niet.
Mede door de reacties op het forum is het vertrouwen in acryan erg gedaald en omdat ik de playon hd mede had gekocht om z'n download functionaliteit, die niet blijkt te werken, heb ik hem uiteindelijk terug gestuurd.
Ik weet dat downloaden een extratje is en misschien niet thuis hoort op een mediaspeler maar als je hem verkoopt met deze fundtionaliteit mag je ook verwachten dat het goed werkt! Er zijn genoeg andere mediaspelers die dit ook zonder problemen doen, zelfs als dit niet officieel ondersteund word.

Heb jij ook een AC Ryan Playon! HD?

Reviews door de redactie

Tnx voor de tips! Ik had ze ook al ergens gelezen. Maar als een fabrikant niet waarmaakt wat ze zegt met de originele firmware verlies ik mijn vertrouwen en wil ik m'n geld terug. Dat heb ik inmiddels dus ga nu op zoek naar een werkend alternatief ;)
Vind het trouwens wel erg frapant dat een gebruiker betere firmware weet te maken dan het eigen ontwikkelteam van acryan.
Ik heb ook nog een Galaxy S, ik heb dus wat praktijkervaring met slechte firmware en het flashen van alternatieven :)

Ja, ik vind het ook jammer dat het zo gaat. Vooral omdat het lijkt alsof er niet wordt getest. SDK 2.0 had goede ondertiteling (4318), SDK 3.0 ondersteund geen <i>Italic ondertitels. Gelukkig is het in 4.0 weer gefixt, maar die is weer niet vooruit te branden en crasht om de haverklap. Bittorrent is goed aan de praat te krijgen door slechts 1 kleine aanpassing, AC Ryan doet die aanpassing zelf echter niet in de software terwijl ze de oplossing op hun eigen forum hebben staan. Ik ben zelf ook software ontwikkelaar, maar onze (nieuwe) bugs zijn toch wel een slagje lastiger te vinden dan wat je hier ziet!

Opties:
- Popcornhour of Dune mediaplayer
- Atom met XBMC
- Nas met bittorrent client

Voor mij werkt de Ryan nu wel redelijk, qua prijs-prestatie is hij gewoon goed maar je moet kunnen leven met de onvolkomenheden. Ik heb mijn hoop gevestigd op de PlayonX variant van een nieuwere SDK 4 in ieder geval...
Zie maar met Linksys, je kan met de WRT54G(L) ook beter tomato of DD-WRT erop zetten. Ik snap je mening wel maar ja liever dat dan helemaal niks.
Als je, net als ik, perse wil downloaden dan heb je 2 keuzes:

1. Oude 4318 erop zetten en deze aanpassen. Je moet de maximum peers beperken, hier crasht hij namelijk op. Tutorials hiervoor zijn wel te vinden op 't forum.

2. Ga naar het forum PlayonHD - other development en ga naar PlayonX. Dit is een aangepaste SDK 3.0, inclusief Youtube, mogelijkheid tot andere skin, aanpassing knoppen bovenin, transmission bittorrent client die veel beter/sneller/mooier is dan de standaard. Heb deze er nu een paar dagen op en is echt een aanrader. Maker hiervan is nu bezig met de nieuwste firmware, aangezien die weer net zo slecht is gelukt als de rest :)

Succes!
Haha ja zo lees ik meer gebruikers die die insteek hebben. Maar goed ik hem m terug gestuurd en een eminent 7180 gekocht. Die bevalt me tot nu toe uitstekend. Snel, stabiel, fabrieksaf met transmission en maar 20 euro duurder (tenminste op het tijdstip van bestellen, ik zie dat de playon een 10tje goedkoper is geworden).

Popcorn hour heb ik ook naar gekeken maar zie geen meerwaarde ten opzichte van het grote prijsverschil met bijv de eminent.