EVGA 122-CK-NF68-AR, nForce 680i SLI (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) Review

MooDyBLueS 12 december 2006, 1.040 views

EVGA 122-CK-NF68-AR, nForce 680i SLI (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)

Pluspunten

• luxe uitgevoerd
  • in de basis een goede layout
  • goede support van EVGA en nVidia
  • 6x Serial-ATA, 6x USB, 3x PCIe x16

Minpunten

• herrieschoppende chipsetkoeler
  • slechte positie chipsetkoeler
  • problemen met geheugenbanken
  • slechts 1 IDE-aansluiting
  • processor wordt onnodig warmer door chipsetkoeler
  • chipset wordt erg heet zonder optionele koeler
  • stabiliteit
  • performance

Layout Score: 4
Featureset
Over het algemeen gezien is dit moederbord rijkelijk uitgerust. Het meest opvallend zijn de 6 Serial-ATA II (300) aansluiting die volledig door de nVidia nForce 680i SLI chipset aangestuurd worden. De drie PCI-Express x16 sloten, waarvan er twee de mogelijkheid tot SLI bieden en de ander ideaal is voor een luxe RAID-controller. De 6 USB 2.0 poorten op de achterkant en de onboard CMOS/Power/Reset switches.

Toch vind ik het jammer dat er zich op een moederbord van dit formaat (en prijs: ¤ 279) geen eSATA-aansluitingen bevinden. Eveneens bijzonder is het feit dat er slechts één IDE-poort te vinden is. Niet iedereen heeft immers alleen maar SATA-harddisks en je wil toch echt niet je IDE-harddisk bij je opticals aansluiten. En wat te doen als je 2 opticals gebruikt en één of meerdere IDE-harddisks? Je wordt dan verplicht tot het aanschaffen van een IDE-controller.

Layout
Op enkele erg belangrijke details na een zeer goede layout. Die details zijn echter zodanig opvallend negatief, dat het lijkt alsof nVidia (de ontwerper, het is immers een referentiebord) consessies heeft moeten doen. Het is dus de vraag in hoeverre de gebruiker met die consessies kan leven. Zo is de chipsetkoeler veels te dicht bij de processkoeler geplaatst en blaast de fan ook nog eens de hete lucht recht in de processorkoeler, wat voor een verhoging van zo'n 5~6°C zorgt (vergeleken met een Intel P965 moederbord).

De twee zijwaarts geplaatste SATA-aansluitingen zijn ideaal, maar waarom niet gelijk alle zes zo geplaatst? Datzelfde geldt voor de IDE- en FDD-aansluitingen. De IDE-aansluiting zit rechtop, terwijl je die juist zijwaarts wilt hebben. De FDD-aansluitingen zit zijwaarts, terwijl ik die (tijdens installaties) regelmatig loskoppel en het juist onhandig maakt door de zijwaartse positionering. Al is dit laatste natuurlijk erg persoonlijk.

Het geheugen zit ver genoeg bij de processorkoeler en videokaart vandaan om zelf het immense Corsair Dominator geheugen te behuizen. Pluspunt dus.
Als laatste zitten de fan-connectoren op alle uithoeken van het moederbord. Eentje tussen IDE en FDD in, waar je gewoon onmogelijk bij kan als eenmaal beide kabels ingeplugd zijn. De andere zit helemaal rechtsonder (de tegenovergestelde hoek van de ATX-backpanel) achter een USB aansluiting. Ook onmogelijk om te manoeuvreren als USB is aangesloten. Daarnaast is het maar zeer de vraag of je casefan van het zijpaneel die positie kan halen qua lengte. Een betere positionering was onder het laatste PCI-slot geweest.

Prestaties
Belabberd, in een woord. Ik wil niet gelijk het bord afkraken, maar kom op zeg... als je bijna 300 euro neertelt dan mag je toch verwachten dat dit bord niet langzamer aanvoelt dan een Intel P965 moederbord? Dat doet hij juist wel, en niet zo'n klein beetje ook. Ik heb alle nVidia nForce chipset generaties gehad, nForce 1 t/m 4, alleen de 5xx niet. Maar deze is toch verreweg de meest belabberde generatie die ik in handen heb gehad.

Met 3DMark06 haal ik overall consequent zo'n 200 punten minder met dit moederbord dan met een Intel P965 moederbord. Waar koop je dan een dergelijk moederbord voor vraag je je af?

Stabiliteit & Betrouwbaarheid
Net als de prestaties zijn ook stabiliteit en betrouwbaarheid ver te zoeken. BSOD's om de haverklap, Windows die spontaan opnieuw opstart om vervolgens de melding te geven dat Windows is hersteld van een ernstige fout, geheugen wat alleen in de zwarte geheugenbanken werkt (1 en 3) en niet in de blauwe (0 en 2) en nog meer. Ook vreemd zijn de spontaant stoppende programma's en spellen. Die daarna weer gewoon te starten zijn en prima werken. Een vast patroon zit hier niet in, het gaat om alles: van Internet Explorer en Windows Media Player tot Steam en Windows Live Messenger.

Ook updates van de BIOS en drivers, bleken deze problemen niet te verhelpen. Op een probleem na, wat wel opgelost werd met de laatste BIOS-update: geruis over mijn X-Fi geluidskaart.

Overklokbaarheid
Na het lezen van bovenstaande tekst, moet je toch wel kunnen concluderen dat ik ver van het stadium dat overklokken heet verwijderd was. Ik heb er zelfs geen moment over nagedacht, aangezien ik alleen maar bezig was met trial & error. Omdat de stabiliteit de mogelijkheid tot overklokken in de weg staat, geef ik hier de beoordeling zeer slecht.

Compatibliteit
Hehe, eindelijk een punt waarop ik echt kan juichen. Onder Windows Vista (die ik kortstondig als Vista-performancetest draaide) werd alles, maar dan ook echt alles automatisch herkend. Pluim voor nVidia en Microsoft!

Natuurlijk kan je dit niet van het bijna 6 jaar oude Windows XP verwachten, maar ook daar hoefde ik alleen de HD Audio drivers (in mijn geval niet nodig, i.v.m. mijn X-Fi geluidskaart) en netwerkdrivers te installeren.

Ondersteuning door fabrikant
EVGA heeft, net als nVidia overigens, een puike ondersteuning door middel van driver- en BIOS-updates. Dit bord blijkt nog dagelijks in ontwikkeling te zijn, aangezien ik begon met BIOS P19, vervolgens P20 en uiteindelijk met P21 terug naar de winkel gaat.
Op dit punt dus niks te klagen.

Door de missende features (zie boven) en de tegenvallende prestaties is het bord aan de hoge kant. Mocht hij eSATA én een tweede IDE-controller krijgen, dan is het alsnog niet goedkoop te noemen. Al zou het dan wel beter gerechtvaardigd worden.
Toch kan ik niet zeggen, mits je een goed werkend exemplaar weet te bemachtigen, dat het een duur moederbord is. Voor het gebodene is het acceptabel, aangezien dit moederbord toch bedoeld is voor de overklokkers en high-end gamers.

Mist qua features net de extra's die je in mijn ogen mag verwachten. Is verre van stabiel te noemen, al zal dat wellicht in de toekomst verbeteren. Indien dat gebeurd, dan zal hij goed te overklokken zijn als ik zo de BIOS-opties bekijk.
Voor nu zou ik hem absoluut niet aanraden en wachten op de ASUS, Abit en MSI varianten.

Heb jij ook een EVGA 122-CK-NF68-AR, nForce 680i SLI (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID)?

Vreemd dat hij zo belabberd presteerd, de variant van Asus doet het toch goed in de reviews, de striker helemaal.

Misschien heb je pech en een instabiel exemplaar gekregen?
eens met ^^ (3dmaster)

klinkt idd alsof je een brak mobo hebt :(

(of slecht werkt met een ander onderdeel
kun je niet proberen de voltages iets hoger te zetten?
vCore, vMem of vMemChannel? dat daardoor de
stabiliteit wat groter wordt? en heb je je memtimimgs
ook allemaal goed ingesteld?)
Ik vind dat zo knap van jou he, hoezo blaast de chipsetkoeler hete lucht in de processor koeler, dat is onzin.... ;)
ik weet niet hoe jouw processor koeler is gebouwd, maar het lijkt me niet dat de hete lucht recht in de koeler word geblazen, daar zit namelijk een videokaart voor in de weg...
ik vind wel dat de hete lucht uit de chipset koeler de bovenste videokaart opwarmt, erg jammer....maarja er zijn single slot koelers te krijgen :+
Heb je de laatste bios al draaien?
er zijn veel mensen die met een 680i bord problemen hebben met hun sata controller.
ik heb dit bord ook evenals een collega en wij zijn er bijden heel erg blij mee mijn systeem loopt onder hogen load overclockt naar 3.5Ghz dagen achterelkaar..
Even over de herrieschoppende chipsetkoeler, je kunt dit makkelijk aanpassen.
Op de EVGA forums werd verteld dat je deze zonder problemen op 50% kan zetten.
The motherboard is noisy!
Related issues: You installed the chipset fan
Solution: Go into 'System Monitor' in the BIOS, then into 'Fan Monitor'. Change the nForce chipset fan speed to 50%. This is sufficient to keep the SPP cool, even with overclocking.
Als eerste reviewer...dimov000 toch nog even een beetje meer ervaringen.

Ik heb het board nu ruim een jaar en heb me maandelijks laten dwingen tot updating de drivers etc.
Ik heb in tegenstelling tot de anderen me specifiek voor dit mobo laten strikken omdat ik een 12 tal HD's erin heb 6 intern van 500 Gb en 6 x 750 GB extern) en de standaard 6 s ata aansluitingen voor mij een happy choice zijn.
Mijn videokaart is geen sli maar de doodgewone 1560 pro van Radeon met 256 mb die een pci express slot pakt en een koeler heeft. Meer dan voldoende voor mijn doeleinden....office,webdesign en vooral veel media.
Naast de ingebouwde raid controller een pci express raid controller die mijn andere 6 HD's laten werken. Bang voor problemen met 2 raidcontrollers...nee...totaal niet !!!!

Wat zijn mijn problemen geweest. Geen !!!!!
Wel jammer dat ik de 2 GIGA netwerkcards niet kan gebruiken. Een voor mijn internet en netwerk op 100 mbit en de andere waarop mijn 2 NASSen draaien op wel 1000mbit ( 2 x buffalo big met 2x 5x 2x 1Tb in raid 1)

Ik heb overclocked via het mobo en een mooie 3,2 Ghz draaiende die bij temperaturen volgens Everest mij een mbo op 37 en de cpu's op 53 en 54
Achter de interne sata's draaien 3 led ventilators en dat is krap aan.

Geen temperatuur issues dus wel ...dat mijn 650 watt voeding volgens de meter bij 450 watt zit en bij opstart 550 even.

Anders gezegd....een super mobo...die ik wel zal gaan vervangen om met quad 6600 verder wil en meer uitbreidingen.....wordt wel weer een EVGA
De kast mag wel stiller...dus dat wordt langsgaan bij ik ben stil.

Dimov000