Arctic Silentium T2 Pro (ATX, 500W, Zilver) Review

hluijend 21 januari 2008, 2.666 views

Arctic Silentium T2 Pro (ATX, 500W, Zilver)

Pluspunten

• Mooi design
  • Schroefloos
  • Stil
  • Goedkoop
  • Voldoende voeding

Minpunten

• Te korte 24 pins voedingskabel
  • Redelijk krappe kast
  • Niet modbaar

Kwaliteit voeding Score: 4
Keuze voor deze kast

De keuze voor deze kast is eigenlijk veroorzaakt door een praktisch probleem, de niet pro versie was nl. niet meer beschikbaar bij de zaak waar ik hem heb gekocht. De keuze van de Silentium was gemaakt op basis van één van de hardware reviews hier.

Inbouwen

Startend met het grote feest van het inbouwen bleek het verwijderen van het front, in tegenstelling tot wat in één van de andere surveys is vermeld een fluitje van een cent. De DVD speler zat er in 2 minuten in. Dit gaat volledig zonder schroeven, er worden 4 handige klemmetjes meegeleverd, waarmee je 2 optical drives kunt inbouwen. Simpeler kan bijna niet. Na het geheugen, de processor en de koeler (fan even verwijderen) op het moederbord geplaatst te hebben, het hele zooitje de kast in. Is een beetje passen en meten, maar lukt eigelijk vrij makkelijk. De harddisk moet je, met een warmtegeleidende sticker, tegen de meegeleverde koeler schroeven. Ik heb één harddisk geplaatst, en voor de tweede positie wordt een plastic dummy meegeleverd. De schroefjes iervoor zijn net iets te kort, waardoor je het plastic makkelijk lam draait, en dat heb ik dus ook gedaan. Iets langere GAMMA schroefjes erin gedraaid, en dat werkte. Dit hele pakket pak je vervolgens in een soort schuimrubber, en dat duw je juist boven de voeding de kast in. Hierbij mag je best wat kracht gebruiken. De aansluitingen van de HD wijzen dan gewoon naar achter, zodat je er makkelijk bij kan en er geen knikken in kabels worden geduwd. Het hele pakket wordt dan vastgezet met klittenband, wat al zit voorgemonteerd in de kast.

Aansluiten van de kabels

Ellende! de positie van de 24 pins voedingsaansluiting op mijn mobo zit niet op de standaard plaats, maar meer achteraan de kast! En de voedingskabel is te kort. Met een verlengkabel, die je niet overal kunt kopen, is dit opgelost, maar let vooral goed op als je deze kast koopt wat voor MOBO je koopt. Als de voedingsconnector niet aan de voorkant zit (het verst weg van de aansluitingen achter op je kast) kun je maar beter meteen een verlengkabel meenemen, dat spaart je weer een rit. De kabels aan de DVD writer, de harddisk, floppy drive (ja,ja, ik gebruik nog wel eens een floppy....) zijn allemaal gemakkelijk aan te sluiten, en het is wat gepriegel met de case connectors. Er zijn twee voedingsconnectors voor grafische kaarten, dus een SLI opstelling is ook te maken. Mijn grafische kaart heeft een Molex connector, en er wordt een verloopkabeltje meegeleverd van de 6 pins voedingsstekkers naar Molex, zodat je niet je niet de voedingskabel hoeft te gebruiken waaraan ook je DVD en floppy hangen. Als dit alles is gebeurd, zie je een enorme kabelkluwen. Er is niet veel ruimte om dit weg te werken, en je hebt dus een massa straps nodig. Doe je dit niet, dan verstoor je absoluut de airflow in de kast, en dus de koeling van de componenenten. Tenslotte moet je nog een plastic airflow geleider in de kast plaatsen. Er worden er 2 meegeleverd, één voor gewone processor koelers, en één voor tower koelers.

De zijwand erop, en hij is klaar!

In totaal heb ik ongeveer 20 minuten meer moeten besteden om deze kast in elkaar te krijgen in vergelijking met de gebruikelijke tijd. Iets meer priegelen, maar een prima resultaat.

<edit> 21 januari 2008: Een maand nadat ik deze PC heb gebouwd heb ik er nog één in elkaar gezet. Ook daarvoor heb ik weer deze kast gekocht, Ik was er dus tevreden over. Deze machine is nu al een jaar de PC waarop ik meestal werk. Een paar weken geleden heb ik daarin een lange videokaart gezet, de sparkle 8800GT met passieve koeling. Deze past net als je één van de rubberen kussentjes van de harddisks weghaalt. In deze kast zitten 2 harde schijven dicht tegen elkaar aan met de koeler er opgeschroefd. Alles draait prima stabiel, en de voeding is toereikend. Ook is het apparaat nog steeds behoorlijk stil.</edit>

• MOBO: P965 Neo F
  • Proc: Core 2 Duo 6600
  • Video: XFX 7900 GT
  • HD: Seagate Barracuda 320GB
  • Koeler: Arctic Cooler Freezer 7 Pro
  • DVD RW: Samsung SH-S182D

Heb jij ook een Arctic Silentium T2 Pro (ATX, 500W, Zilver)?

Lijkt me een leuke kast 8-) .
Heb de T5 Pro besteld.
Nu maar hopen dat ik mijn watercooling er in kwijt kan :p.
ik wil eigenlijk wat meer over de kwaliteit van de voeding weten, of bijvoorbeeld met gemak een sli / crossfire opstelling aan kan, met de nieuwe reeks GFX-kaarten.
Electric, kijk mijn Review over deze kast...
Ik heb deze kast ook een jaar gebruikt en hij was lekker compact en zeer stil wanneer het aankomt op de case fans. Ik mis de toolless installation ontzettend :P Ik had wel de oudere revisie met de 350Watt PSU. Zit in deze versie nog wel een interne aluminium pasieve HDD koeler?

[Reactie gewijzigd door Moe_Szyslak op 21 januari 2008 22:17]

Yep, die zit er nog steeds in. Mijn 2 schijfjes zitten tegen elkaar aan, in rubber gepakt, en doen het nog steeds prima! Ben het met je eens dat het ding behoorlijk stil is, daarom wilde ik graag een passief gekoelde 8800GT er in plaatsen. En dan merk je toch weer dat het een kleine kast is.
Is de airflow goed genoeg voor een pasief gekoelde GT? Hoe warm word ie?

[Reactie gewijzigd door Moe_Szyslak op 21 januari 2008 22:54]

Airflow is iig prima voor een 8800GTS 640 Mb, die passief gekoeld wordt door een Thermalright HR-03 Plus (Zie mijn review daarvan, als je geinteresseerd ben ;) ) Omdat de lucht via de videokaart door de voeding naar buiten gaat, gaat de voeding al heel snel veel meer toeren draaien, omdat hij alleen maar warme lucht toegevoerd krijgt....
Volgens mij bedoelt Moe_Szyslak met 'interne aluminium passieve HDD koeler' die geniaal werkende maar idioot geplaatste Muffler uit de oude 350W-serie. Ik heb ze allebei gehad (momenteel dus de T1 Pro), en die zit er bij de Pro-serie NIET meer in. In plaats daarvan dus die nieuwe schuimrubberen oplossing. Ik vind het een waardeloos systeem geworden, maar goed. (zie mijn review over deze kast).

Hluijend, vind jij trouwens die Freezer 7 Pro ook zo'n pokkeherrie maken op hoge toeren? Kbegin me er steeds meer aan te ergeren. Aan het geluid van de voeding ook trouwens.
Hmm... misschien een keer mijn zeer positieve oordeel in mijn review eens heroverwegen...
Die bedoelde ik inderdaad ;) Vind het maar een gek ding maar het leek wel, een beetje, te helpen.
Ik heb deze kast ook een paar maandjes gehad, maar ik vondt hem toch te veel geluid maken.
Niet dat ie NIET stil is, maar ik hoorde dat gewoon goed, en daar erger ik me aan :P
Dat komt door die 12 cm fan van de voeding, die volgens mij toch niet temperatuurgeregeld is. :?
Want dat was het enigste wat ik hoorde vanuit de kast.
Nu heb ik een Antec Sonata III, en ik moet zeggen dat dees duidelijk stiller is.
Wel zoals TroaS al zei, is dat gebeuren met die schuimrubber 'kussens' echt heel erg crap.
Heb dat er gewoon lekker uitgehaald, zodat ook mijn videokaart erin paste (8800GTS 640mb)