Specificaties Bedraad Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty) Review

DrSnuggles 19 maart 2011, laatste update op 19 maart 2011, 1.488 views

Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)

Pluspunten

• Mooie vormgeving
  • Toetsen slaan fijn aan
  • Stevig
  • Verlichting
  • Genoeg home-knoppen

Minpunten

• Wat als negatieve eigenschappen ervaren kunnen worden:
  • UK layout

Zo, dit is hem dan, mijn eerste review. En tevens de eerste toetsen die ik aan sla op mijn net nieuw aangeschafte Logitech Illuminated Keyboard. Ik typ al jaren op UltraX Premium toetsenboarden van logitech, wat mij altijd heel erg goed bevallen is, behalve dat ik er ongeveer 1 per jaar versleet. Evenals mijn laatste, ik geloof de derde, begonnen de toetsen af en toe te blijven hangen, wat niet echt lekker gamet.

Dus ik was eigenlijk van plan om eenzelfde toetsenboard te kopen, tot ik mij bedacht dat ik eigenlijk best eens iets anders kon proberen. Ik was opzoek naar een toetsenboard met low-profile toetsen (zoals de UltraX Premium) en hij moest er simpel en strak uitzien. Na het een en ander bekeken te hebben, viel mijn oog op dit verlichtte toetsenboard. MIjn eerste gedachte: "Nice!"

Alhoewel hij eigenlijk buiten mijn budget viel, was ik eigenlijk al verkocht en wilde ik hem hebben. En zo geschiedde :).

Uitpakken!
Het viel mij op dat het board nagenoeg overal hetzelfde was geprijsd en ik hem dus niet zo nodig in een webshop hoefde te bestellen om geld te besparen, dus een wandeling naar locale computer boer was het meest logische gevolg. Daar aangekomen zag ik dat op de verpakking een UK lay-out board stond maar met een US-international stikker erop geplakt. Toch maar even gevraagd of de beste man de doos misschien kon open maken zodat ik straks niet met een verkeerd toetsenboard thuis kom. Ik had al enige reviews gelezen her en der, en ik ben eigenlijk nergens een Nederlandse review tegen gekomen over een US-international toetsenboard. Dit bleek dus hier ook het geval: een UK lay-out met US tekens. Opzich verschilt er weinig van een US-international board, behalve dat de linker shift kleiner is (de \ zit ernaast) en de Enter toets is niet horizontaal. Toch maar gekocht in de hoop dat ik me wel over die kleine verschillen heen kon zetten.

Thuis aangekomen ben ik er meteen mee aan de slag gegaan.
http://kalimero.webs.com/logitech/IMG_3347_tn.jpg http://kalimero.webs.com/logitech/IMG_3350_tn.jpg

Het toetsenboard zit stevig verpakt en netjes beschermd door een plastic folie. Boekjes en drivers zijn aanwezig en werken naar toebehoren (toch jammer dat er in Windows 7 gereboot moet worden voor de SetPointTM software).

Functionaliteit, ergonomie & bouwkwaliteit
Ik moet zeggen, alhoewel ik er pas een woordje of 200 mee heb getypt, het toetsenboard me heel erg goed bevalt. De toetsen slaan heel gemakkelijk aan en bewegen erg soepel. Als ik ergens vervelend van word, zijn het wel toetsenboarden die klinken als typmachines uit de vorige eeuw, dit toetsenboard klinkt echter als een nachtegaaltje.

Ik kom er zojuist achter dat de onderste rij toetsen net iets anders is geplaatst dan die op mijn oude vertrouwde UltraX Premium plankje. Opzich niet vervelend, maar ik speel met enige regelmaalt shooters (Quake I, CoD:MW2 & CoD:BO) waarbij ik de X-toets gebruik om achteruit te lopen. Ik denk dat dat wel even wennen gaat worden als ik straks een FPS opstart. Hierover vanavond meer.

Over de avond gesproken, dit board heeft verlichting achter elke toets. Aangezien het hier niet echt goed donker is te krijgen overdag, kan ik jullie daar helaas nog geen foto van laten zien, maar deze komt vast en zeker vanavond :). Nu kan ik al zeggen dat de toetsen op de hoogste stand best goed verlicht zijn en helemaal niet vervelend om naar te kijken. Wat ik ook al in andere reviews heb gelezen, is dat de meest linker kant van de meest linker toetsen niet allemaal even goed verlicht zijn. Dit kan ik helaas bevestigen: de tab-, capslock-, shift- en ctrl-toets zijn inderdaad niet egaal verlicht.

Ik heb mijn toetsenboarden altijd gebruikt met de pootjes uitgeklapt en was dit ook van plan te doen met deze plank. Echter heb ik de review tot nu toe getypt met de pootjes ingeklapt, om eens te kijken hoe dat is. Dit beviel mij eigenlijk heel goed en aangezien het er toch wat strakker uit ziet, laat ik het denk ik zo. Het is even zien wat de toekomst zal uitwijzen wat beter bevalt. De pootjes zijn overigens goed stevig.

Software, prijs & conclusie
De bijgeleverde software werkt prima, al heb ik daar nog niet echt mee gespeeld. Ik zag dat de home-toetsen (bereikbaar met behulp van de Fn toets) behoorlijk vrij instelbaar zijn. De prijs is wat mij betreft zeker aan de hoge kant voor een relatief simpel toetsenboard, maar mijn inziens het volledig waard. Het board typt goed, ziet er goed uit, verlichting werkt prima en het board is vrij stevig.

Heb jij ook een Logitech Illuminated Keyboard (Qwerty)?

Ook geen last van ghosting? alle illuminated na 2009 kunnen niet meer dan twee keys te gelijk verwerken. Dus in een FPS bijvoorbeeld W+Shift+en dan proberen te jumpen met space. Werkt gewoon niet meer. Heel jammer...
Heb je een bron daarvan? Ben dat zelf namelijk nergens tegen gekomen en heb er zelf ook geen last van :).
Ja, is een hardware limit. Logitech heeft erop bezuinigd, vreemd want hun goedkoopste keyboard heeft er geen last van. Echt idioot dat zo'n duur toetsenbord last van 'key ghosting' heeft. Bronnen zijn forum thread op GoT en op Overclock3d. En 'myself' mijn illuminated van 2008 sneuvelde, in 2010 een nieuwe gekocht en die had het probleem, 2 keer omgeruild en het probleem bleef.

Oplossing spacebar probleem: http://www.flickr.com/photos/zombdog/4083955047/

Mijn conclusie, ver van wegblijven!
Ik zie het ja. Dan heb ik misschien een oud model uit 2008 te pakken of hebben ze het in de nieuwere weer opgelost. Heb er gelukkig geen last van :).
Zojuist even verder gekeken dan mijn neus lang is, en ben dit programma'tje tegen gekomen. Ik kon in elk geval minimaal 4 toetsen tegelijk in drukken voordat er keys werden geghost.
zelf speel ik haast geen fps, maar bv QW en 89 op het numpad kunnen tegelijktertijd gebruikt worden. in deze video komen er wat toetsencombinaties naar voren, misschien heb je er wat aan http://www.youtube.com/watch?v=zeZu27c1cdA

Trouwens bij geen enkele illuminated een probleem met de spatie gehad.
Waarom is het volgens jouw een UK layout? alleen omdat de linkershift klein is met een \ ernaast?? wacht maar tot je een echte uk layout via de rma ofzo binnen krijgt.
Denk dat je 2 van deze toetsenborden per jaar verslijt ;p

Ik typ namelijk al op me 6e, die ik al moet vervangen omdat 2 toetsen losjes/wobbelig zijn geworden.
Dat is een UK board, die kleine shift en \ er naast en verticale enter. Echter hebben ze wel de US erop "geprint", anders zat de @ ook niet waar hij hoort :).
Geen last van een spatie balk die blijft hangen? Ik heb nu 6 van deze borden getest en daar zat er maar 1 bij die er geen last van had.

Die trend van dat kleine shift knopje begrijp ik ook niet, wat moet men in godsnaam met 2x een backslash? Ik heb me destijds te pletter gezocht naar een versie met een normale linker shift knop, maar ze lijken niet te bestaan.

Dit ding staat prachtig op m'n buro, maar ik ben 'm inmiddels zo zat dat m'n afgekloven DeNivo weer aan het werk mag.

/rant
De spatiebalk doet het vooralsnog prima, hopelijk blijft dat ook zo. Ik hoop dat mijne wat langer stand houdt dan die van jou en sh1nigami, anders is het wel een beetje weggegooid geld. We gaan het zien en ik laat het weten :).