Sapphire Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) 11095-01-20R Review

petruccified 12 december 2006, 1.921 views

Sapphire Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) 11095-01-20R

Pluspunten

• Accesoires
  • Snelle website

Minpunten

• Herrie
  • Ontwerpfout ?( spanningsregelaar)
  • Warmte
  • Niet duidelijk dat er een zware voeding nodig is !

Drivers en compatibiliteit Score: 2
Na een review gelezen te hebben, en een upgrade eigenlijk wel nodig was ( had een Ati Radeon X800xl) besloten om de Sapphire aan te schaffen. De keuze kwa merk was snelgemaakt, daar ik ook nog een Sapphire 9500 NONpro heb draaien op 9800 prestaties. Een overclock op dat dingetje ( met een Zalman 700alcu uit de shuttle barebone stekend, kan ik gemakkelijk overklokken op de Core met 30% ! )

Maar nu deze....... Wat een drama !

Drivers : Wellicht is er een driver probleem, want Ati Tray Tool werkt niet goed. Omegadrivers zijn er niet, en Ati drivers zijn zeer beprekt nog.De kaart word zeer warm, en in het begin de meest vreemde crashes. Met AtiTrayTool, kan je " een werkgebied" voor de Fan maken, waardoor de kaart stabieler en cooler blijft. Nu echter na wederom een setup en switchen van diverse hardware lijkt hij te blijven draaien zonder deze tool

Vermogen : Je koopt zo'n ding, en blijkt dat hij 30A op de 12v rails nodig heeft. Een minimale voeding van 450 Watt word aangeraden !!!!....Kassa dus.

Geluidsproducte : Aaaargh, wat maakt de reference ATI cooler een herrie zeg . Plaatsing van een accelero x2 lijkt een optie, maar kost weer geld, en garantie vervalt. Bovendien is de spanningsregelaar op dit boardje vermoedelijk de boosdoener van de vele crashes. Deze word door de accelero x2 niet gekoeld zo lijkt het. Een Ultimate versie met Zalman koeler en koelblokjes word dan ook aangeraden

Wat er in de doos zit : Een lekker klein doosjes volgepropt met allerlei kabels, converters e.d. Prima voor elkaar.

Heb jij ook een Sapphire Radeon X1950 Pro 256MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI) 11095-01-20R?

Euhm... misschien beetje noob vraag maar de MSI heeft toch wel een betere cooler dan de Saphire. Tel er dan bij op dat MSI de goedkoopste is en ik begrijp niet meer waarom je dan geen MSI neemt? Alleen maar omdat Saphire single-slot is?
Ja, inderdaad... Precies die reden. Ik heb namelijk een mATX moederbord en kan écht geen sloten missen :)
Ja, het is jammer dat je precies deze X1950 heb gekocht. Op diverse fora zijn er al problemen gemeld, vandaar dat ze ook de 'ultimate' versie hebben uitgebracht. Ik zou gewoon degene van MSI nemen. Lekker goedkoop en een goede koeler :Y)
Ik heb de Asus en die bevalt ook erg goed. :9
Die van powercolor (de 512MB versie dan) heb ik weekje getest, die was erg stil (accelero x2) en eigenlijk niet eens zo duur als je de performance vergeleek met een X1900XT/X.

Overigens zijn niet alle kaarten CF, en hebben er maar een paar de theatre chip. (avivo functies)
Die van msi overigens is goedkoop, stil en de 512MB heeft alles aan boord.
Welke overige hardware gebruik je exact? :)
De sapphire versie heeft inderdaad veel problemen, daarom is er de ultimate versie gemaakt met zalman cooler.
Het is aan te raden om de MSI of Club3d versie te nemen
nou, kaart is retour en ben direct van ATI af.
Heb nu voor dezelfde prijs een XFX 7900GT die het wel doet.
Deze draait nu op dezelfde waardes als de Sapphire ( 511 core en 11 Mem) en er zit nog meer muziek in.

Had idd eerst een andere x1950 PRO willen nemen, maar die waren allemaal op ....;)

Dag Ati !
dat is mooi! ik had hem ook bijna gehaald van (Sapphire) totdat ik bij budgethardware een 7900GTO kon bemachtigen
Wat een onzin, de sapphire cooler is inderdaad een beetje zwak maar verder is er echt niets mis mee. De drivers vanaf de cd werken perfect en alle ati drivers >= 6.11 werken ook perfect.

En zware voedding? Ik heb een 7.5 jaar oude 325 Watt voeding, en heb met mijn sapphire x1950pro en die van een vriend van me crossfire gedaan! geen vuiltje aan de lucht. De enige reden dat er zon zware voeding wordt aangeraden is omdat er veel mensen zijn die een "500 watt" sweex voeding van euro 2,50 in hun pc hebben zitten.

Ook is de koeler alleen een probleem in een slecht geventileerde kast. Dus betere casefan of een andere koeler had het probleem opgelost.
Deze videokaart werkt ook prima op een 300W voeding "Een minimale voeding van 450 Watt word aangeraden !!!!....Kassa dus." Die min voeding spec op de doos is altijd BS tenzij je een zeer slecht merk voeding erin heb zitten. :Y)