Motorola Milestone 2 Zwart Review

Fred13 25 maart 2011, 2.077 views

Motorola Milestone 2 Zwart

Pluspunten

• . bouwkwaliteit
  • . helder beeldscherm met 'gorilla' glas
  • . snel en snappy
  • . handig qwerty toetsenbord
  • . groot intern geheugen

Minpunten

• . wifi verbinding
  • . motoblur is niet te verwijderen (?)
  • . langzaam upgrade beleid Motorola

Ik was op zoek naar een lichte compacte smartphone met QWERTY toetsenbord. De mogelijkheden waren HTC-Desire Z, Milestone 1, Milestone 2 of de nieuwe Sony Ericsson telefoon. Op papier ziet de Sony Ericsson er bijzonder aantrekkelijk uit (slecht 140 gram en met een goede camera) echter de prijzen en levertijden zijn nog niet bekend.
De Motorola Milestone 1 is prijstechnisch interressant omdat deze een ouder model is. Niettemin kan deze telefoon moeiteloos de concurrentie van diverse midrange Android toestellen aan. Nadeel is het beperkte geheugen dat deze telefoon heeft. Voorheen had ik een HTC-Desire die een heel fijne telefoon is echter een beperkt geheugen heeft. Als je een nieuwe app wil uitproberen heb je al snel te weinig geheugen ter beschikking.
De Desire-Z en de Motorola Milestone 2 zijn aan elkaar gewaagd. Ik heb op het internet diverse test gelezen. De telefoons lijken elkaar weinig te ontlopen. Mijn keuze is uiteindelijk op de Milestone 2 gevallen omdat deze telefoon lichter is dan de HTC en ik dit toestel goedkoper kon krijgen.

Eerste indrukken :
De Milestone 2 voelt heel solide aan. Ook het verwijderen van het klepje voor de batterij gaat heel makkelijk. Dit was anders op de HTC Desire. Daar was het klepje van plastic en was je elke keer weer bang dat het stuk zou gaan. Bij de Milestone is het klepje van metaal en makkelijk te verwijderen. Dit draagt bij tot het gevoel van degelijkheid.
Het toetsenbordje werkt heel prettig. Als je dit echter niet kunt of wil gebruiken kun je ook gebruik maken van SWYPE of het standaard Android toetsenbord die beiden geinstalleerd staan op dit toestel.
Het beeldscherm is een traditioneel LCD beeldscherm. Als ik dit naast het AMOLED beeldscherm van de HTC Desire houd dan zie je een duidelijk verschil. AMOLED geeft de kleuren heldere weer. Wit is echter 'paarsachtig' op de AMOLED. De kleuren op de Milestone zijn echter voldoende sprankelend en de helderheid is hoog. Wit is hier echt wit. Ik heb de helderheid op auto gezet en dit werkt redelijk goed.
De resolutie is heel hoog en de letters op het beeldscherm zijn heel erg scherp en dus heel goed leesbaar, dit is beter dan op de HTC Desire (waar het ook heel goed was).
Ik ben tevreden met dit beeldscherm. :)

Wel wil ik een kanttekening maken in verband met de maat van het beeldscherm. Beide toestellen hebben een 3.7" beeldscherm diameter. Toch zie ik dat de HTC een 1-2 mm breder beeldscherm heeft dan de Milestone 2. Persoonlijk vind ik dit jammer. :O

Interface :
Het toestel heeft Android 2.2 aan boord met de Motorola Motoblur interface. Motoblur schijnt wel leuke features te hebben echter ook het toestel langzamer te maken en relatief veel energie te gebruiken. Ik heb nog geen goede omschrijving gevonden hoe de Motoblur uit te schakelen is. Echter op dit moment heb ik nog niet zoveel last van deze interface en voldoet hij redelijk aan mijn wensen (tov de HTC-sense interface van mijn oude Desire).
Het toestel heeft een 1 GHz TI OMAP processor die op papier trager zou zijn dan de veel gebruikte snapdragon processor (zoals gebruikt in de HTC Desire). Bij dagelijks gebruik merk ik tussen beide toestellen geen verschil in snelheid. Beiden zijn 'snappy' en hebben weinig tot geen last van vertragingen. :)

Bellen :
Bellen gaat prima. Goede geluidskwaliteit. Goede verbinding (ontvangst). :)

Wifi :
Wireless dataverbinding vindt ik persoonlijk heel belangrijk bij een smartphone aangezien dit enorm kostenbesparend op je gesprekskosten kan zijn. Tot mijn spijt ondervond ik een probleem dat veelvuldig bij Motorola smartphones schijnt voor te komen. De wlan verbinding thuis was niet stabiel. :(
Nu hebben we meedere computers en andere apparaten op dit netwerk aangesloten via wlan en geen van deze heeft ooit een probleem met de verbinding gehad. Op het werk had de Milestone echter een heel stabiele verbinding. Thuis heb ik een DLINK DIR-825 router, op het werk heeft men Cisco/Linksys. Dus ik ging zoeken naar mogelijke oplossingen (instellingen van de router). Op dit moment lijkt de verbinding stabiel als de 'beacon period' op 200 wordt ingesteld ipv 100 hetgeen standaard is. Tevens heb ik een aantal 'signaal verbeterings' mogelijkheden van de router uit gezet. }>
Ik hoop dat dit inderdaad een goede oplossing is.
***** Update : Het aanpassen van de Beacon was niet voldoende. Ik merk echter een echt verschil in stabiliteit als de Channel Width wordt aangepast van 20MHz (standaard) tot 20/40 MHz (auto).
***** Update : Ik merk wel dat af en toe (bv als ik de telefoon oplaad terwijl hijaan staat, de insteling voor het aantal kanalen terug springt van 14 naar 13. Dit is lastig want dan heeft hij geen internet ontvangst en moet ik de instelling eerst weer aanpassen. Verder is de verbinding heel erg stabiel.

Camera :
De camera geeft redelijke foto's. Het is een auto-focus camera dus ook geschikt voor foto's maken van documenten. Je moet geen wonderen verwachten echter de foto's zijn redelijk. De camera heeft een dubbele LED flash die duidelijk meer licht geeft dan de LED flash van de Desire.
Op de website van gsmarena.com kun je foto's van de Milestone 2 vergelijken met foto's van andere telefoons.
De instelmogelijkheden voor het maken van videos en foto's zijn redelijk uitgebreid. Leuk om te gebruiken. :P

Overig :
Ik heb het gevoel dat de accu het 1 tot 2 dagen volhoudt afhankelijk van het internet/wlan/3G gebruik.
Eigenlijk vrij kort echter dit is vergelijkbaar met andere smartphones.

Zoals eerder genoemd is het geheugen van deze telefoon heel groot. Naast het werkgeheugen heeft het toestel 8G ter beschikking als intern geheugen voor de apps. Let op dit is intern geheugen, daarnaast kun je een micro SD kaartje in de telefoon zetten en het geheugen met nog eens 32G uitbreiden (dus dan heb je 40 G aan geheugen !).
Standaard wordt een 8G SD kaartje bijgeleverd, je hebt dus 16 G aan geheugen.
Ik heb veel met apps gespeeld om te kijken welke ik zou willen gebruiken echter ben nog tegen geen enkel geheugen probleem aangelopen. Dit is heel goed. :)

Heb jij ook een Motorola Milestone 2 Zwart?

Ja, dat klopt echter bij het browsen in landscape valt iets van het beeld weg tov de HTC.
Beiden hebben voorts en tegens :)
Bedankt voor de review! Maar hoe is de datasnelheid via het netwerk? Ik heb zelf een N97 en ook al heeft hij 3G, het internet is verschrikkelijk langzaam. Is dit bij de Motorola wel net zo snel als bv de Desire?

Je hebt de accuduur het minste aantal sterren gegeven. Is deze gelijk aan die van de Desire of minder?

Bedankt voor de informatie!
De snelheid van het 3G netwerk is afhankelijk van de provider. Ik kan het niet echt vergelijken met de 'oude' Desire aangezien het Vodafone tegen T-Mobile is....
De snelheid van wireless is in orde en snel genoeg (volgens mijn verwachting). Sneller dan bij de Desire.

De accu is vergelijkbaar met de HTC Desire (in 2G mode met af en toe gebruik van wifi).
Het schijnt echter dat het toetsenbord en Motoblur voor een hoger verbruik zorgen. Ik kom er normaal de dag goed mee door.
> . langzaam upgrade beleid Motorola

is voor mij een reden om na de Milestone 1 nooit meer een Motorola te kopen. Van alle telefoon fabrikanten doen zij het toch wel het slechtst naar mijn mening. Op zich geen probleem als ze niet zo moeilijk deden met hun gesloten bootloaders enzo. Gelukkig heb ik de mijne toch kunnen modden.
Helemaal mee eens, de milestone1 is op zich een prima toestel maar het heeft zo verrekte lang geduurd voordat de (bij aankoop) beloofde updates werden doorgevoerd.
Uiteindelijk ook wel de milestone kunnen modden, maar blijft een slechte zaak.

Mail contact met motorola leverde ook alleen meer vage beloftes en schattingen op.

Mede hierdoor weet ik niet of ik nog wel een motorola zoals deze milestone2 zou kopen..
Dit komt uiteraard omdat ze verschillende beeldverhouding hebben, terwijl het diagonaal gelijk blijft.

De Milestone 2 heeft met zijn 854x480 een echt 16:9 scherm, terwijl het scherm van de Desire, met 800x480, tussen 16:9 en 16:10 in zit.

Het scherm van de Milestone is dus wel 3.7", maar 'slanker'.