JBL SCS 140 (Zilver) Review

bdalenoord 18 maart 2011, 4.114 views

JBL SCS 140 (Zilver)

Pluspunten

• Goede bas en mooi helder geluid, goede materialen, afstandsbediening met lichtweergave, zeer veel aansluitmogelijkheden, degelijke materialen, veel mogelijkheden op het gebied van instellingen

Minpunten

• Ingewikkelde menu's in het begin, ontvangst van de afstandsbediening valt soms tegen.

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 4
Deze review is geschreven aan de hand van mijn ervaring met het systeem.

Wij hebben destijds deze set gekozen in combinatie met onze nieuwe TV. Deze set werd door de verkoper als zeer goed aangeschreven. Nadat we naar de set geluisterd hadden besloten we te kiezen vanwege het mooie heldere geluid.

Ik heb het systeem reeds sinds ruim drie jaar in mijn bezit. Hieronder bespreek ik de verschillende aspecten van het systeem.

Het geluid
Om te beginnen wil ik graag wat informatie over het geluid van het systeem geven.

Wij gebruiken het systeem voornamelijk voor het kijken van films. Het systeem is hier prima voor geschikt. Het geluid is, mits goed ingesteld, zeer helder en goed verstaanbaar. De muziek in films komt echt goed op je over en je wordt dan ook makkelijker meegesleept in het verhaal.

De hoge tonen blijven loepzuiver. Wij hebben de speakers nog nooit horen kraken, de hoge tonen zijn zeer duidelijk en mooi.

De subwoofer geeft een zeer duidelijk merkbare en voelbare bas. Onze zitplekken bevinden zich op verschillende afstanden van de woofer, op de plek welke zich het verst van de woofer bevindt komt de bas nog altijd voelbaar over.

Het systeem geeft een zeer goede surround-weergave. Hierdoor krijg je echt het gevoel in de film of (bij muziek) midden in de concertzaal/het publiek te zitten.

Het beeld
Wij hebben het systeem via een standaard meegeleverde scart-kabel aangesloten. Het beeld is mede hierdoor niet opmerkelijk goed, maar de kwaliteit is prima en te vergelijken met de gemiddelde tot duurdere DVD-spelers.

De aansluitmogelijkheden
Wij gebruiken het systeem op vele manieren. De aansluitmogelijkheden zijn prima, zo zijn er meerdere scart-aansluitingen voor bijvoorbeeld een ander apparaat (recorder). Ook heeft het systeem een tweetal USB-poorten welke gebruikt kunnen worden om bijvoorbeeld een gedownloade film(trailer) of muziek te gebruiken.

De materialen
De materialen welke voor dit systeem zijn gebruikt zijn naar mijn mening van goede kwaliteit. De satellite-speakers wegen redelijk veel, dit is toch vaak een indicator van een bepaalde kwaliteitsstandaard. Verder voelen de materialen mooi en degelijk aan.

Bediening
Het bedienen van het apparaat geschiedt via een afstandsbediening. Deze is van goede kwaliteit. Wij bemerken echter dat het ontvangst op een afstand van ongeveer 5 meter wel eens een enkele keer wil haperen.

De afstandsbediening zelf is zeer veelzijdig. Dit maakt dat het tijdens het kijken van een film nog wel eens een zoektocht naar de juiste knoppen is.

Een handige feature is de verlichting van de knoppen van de afstandsbediening. Deze wordt ingeschakeld middels een grote knop aan de onderzijde.

Configuratie
Het systeem heeft vanwege zijn vele mogelijkheden wel een groot aantal opties. Helaas is dit door een haperende afstandsbediening en de in het begin wat onduidelijke menu's nog redelijk lastig. Wanneer echter de configuratie eenmaal is afgerond heb je hier zelden tot nooit meer omkijken naar.

Al met al zijn wij heel tevreden met het systeem. De combinatie van factoren maakt dit tot een topper voor in de woonkamer. Hoewel de ietwat mindere bedienbaarheid soms lastig is, zou dit zeker niet de reden moeten zijn om het product te laten staan. Kortom, een echte aanrader.

De set heeft ons sinds de eerste keer luisteren in de winkel nog nooit teleur gesteld.

Heb jij ook een JBL SCS 140 (Zilver)?

JBL SCS 140 zijn luidsprekers, een 5.1 set wel te verstaan. Ik verwacht dan geen relaas over een afstandbediening of een usb-poort. Misschien kan je hem nog aanpassen, want ik ben wel benieuwd wat je van de luidsprekers vindt....Ga eens echt luisteren naar muziek. Wat mis je? klinkt het hol of vol? Klinkt een zanger alsof hij met zijn hand voor zijn mond zingt? Kan je de mensen/instrumenten in de band goed 'aanwijzen'? Laat je fantasie de vrije loop. Succes.
Het gaat hier niet alleen om de speakers, maar ook om de hele home-cinema welke wij het meest gebruiken... Ik heb besproken waarvoor wij het apparaat het meest gebruiken... Ik zal overigens de review nog wel wat uitbreiden.
Ik heb de review herschreven, hoop dat het nu wat duidelijker is. Bedankt voor de comments _/-\o_

[Reactie gewijzigd door bdalenoord op 17 maart 2011 17:01]

begint ergens op te lijken. Zou je misschien wat eigen foto's kunnen maken?
En misschien kan je beschrijven waarom je juist deze set gekozen hebt en niet een goedkopere of duurdere set. En of de set uiteindelijk aan jou verwachtingen voldaan heeft
beetje karige review, je mag zowel de negatieve als positieve eigenschappen wel wat uitgebreider bespreken. Probeer ook een soort van lay-out in je review te maken met kopjes ed. Foto's doen het trouwens ook altijd goed in een review.

Voor alsnog 2 sterren maar dit kan natuurlijk meer worden naar mate je er ook meer aan gaat doen, succes!