LG L2000C-SF (20.1", 8ms, D-Sub/DVI-D, Zilver/Zwart, Pivot) Review

litebyte 14 december 2006, 1.564 views

LG L2000C-SF (20.1", 8ms, D-Sub/DVI-D, Zilver/Zwart, Pivot)

Pluspunten

• Afwerking, plaatsing van knoppen/bediening en constructie zijn allemaal voldoende. De monitor is gemaakt voor werken, niet om mee te gamen of om films mee te kijken. Ghosting/fading is nauwelijks aanwezig. Contrast en kleur zij goed, echter een grote maar; het probleem van de banding maakt een goed kleurverloop absoluut onmogelijk

Minpunten

• Scherm, het belangrjikste van de monitor is helaas het slechtst.
  • Ook al is de monitor niet het topsegment als het gaat om fotobewerkingsmonitoren, het wordt wel gepresenteerd door LG als een professionele 8-bit monitor die is gemaakt voor de veeleisende gebruiker, waar kleurnauwkeurigheid belangrijk voor is.
  • 1 dode (sub-)pixel in het midden van het scherm zou eigenlijk niet door de QC heen mogen gaan, maar ja. Nu ben ik benieuwd hoe LG reageerd op het banding probleem. Ik zal dat hier ook vermelden.
  • De voet is niet in hoogte verstelbaar.
  • Uitrusting kan voor sommige mensen wat te kaal zijn, geen USB en geen HD ingang.

Ik bezit de monitor nu een kleine week en heb deze de afgelopen dagen intensief getest. Op papier ziet deze monitor er prima uit qua specificaties, in de praktijk is dit (in mijn geval) echter anders. Het beeldscherm waar deze monitor gebruik van maakt wordt ook gebruikt in diverse andere merken, zoals van Philips en NEC. Het gaat hier om een LM201U05 panel S--IPS panel. S-IPS panels staan bekend om hun goede kleurweergave.

De aanduiding SF staat voor Silver Finish, de monitor is technisch gezien identiek aan de LG-2000C en de LG2000-BF. Op de website http://www.flatpanels.dk/panels.php is het heel eenvoudig te controleren welk scherm er in je monitor zit. Het is hierbij enigszins grappig om te zien dat 'dure' merken en modellen soms gebruik maken van het zefde panel als een veel goedkoper model.

Op diverse sites wordt deze monitor aanbevolen als goed alternatief voor de duurdere monitoren zoals van NEC en EIZO als het gaat om serieuze fotobewerking. Ook op de website van Shutterbug komt de monitor door een redacteur getest als prima uit de bus. De specificaties zijn dan ook goed, goede contrast en helderheidseigenschappen (800:1 en 300 cd/m), nauwelijks fading tijdens bewegingstests, het scherm wordt ook mooi egaal belicht. (geen lichtvlek en nauwelijks lichtstreepvorming aan de randen/ lichter in het midden.) Calibratie/ aanpassing is nodig, standaard staat de monitor met een veel te hoog contrast afgesteld, helderheid het zeflde verhaal. De inkijk hoek is prima (S-IPS scherm) en het scherm geeft een rustig beeld. Geen flikkeringen, geen artifacts bij het bekijken van films. ook op de niet standaard resolutie van 1600*1200 geeft de monitor prima beeld. De monitor wordt na een hele dag aanstaan behoorlijk warm aan de bovenkant en achterkant. Opstart tjid van de monitor is goed, na ongeveer 10 mintuen heeft het scherm de goede helderheid.

De on-screen scherminstellingen zijn spartaans maar voldoende. Fijnafstelling doe je zo en zo niet via de monitor zelf. Knoppen voor de afstellingen zijn groot genoeg, het afstelscherm zelf is duidelijk leesbaar. SF staat in het Engels voor zilveren afwerking de monitor heeft een typisch zilverkleurige plastic-achtige uitstraling. De monitor is geheel van plastic, met uitzondering van de voet. De voet is zelf helaas niet in hoogte verstelbaar, een absoluut minpunt. De monitor-arm wordt doormiddel van een uitsparing in de voet geschoven, met een schroef vastgezet. Het scherm is wel voldoende draaibaar en kantelbaar. ook is het mogelijk om de monitor verticaal te gebruiken, in mijn geval is dit heel handig voor portret-bewerking in bijv. photoshop. Bijgeleverd wordt een analoge en DVI kabel. Een beknopte handleiding/garantiebewijs, een CD met drivers en een CD met het programma Pivot Pro om werken met de montior in verticale stand makkelijker te maken.

Er is echter 1 heel groot probleem met mijn exemplaar, banding. Zowel verticaal als horizontaal treed banding (streepvorming) op. Dit is niet te gebruiken bij fotobewerking, noch bij enig andere werk/toepassing waarbij kleur belangrijk is. De reden dat ik deze review ook schrijf is om mensen er op te attenderen dat dit relatief hoog geprijsde 8-bit scherm MISSCHIEN problemen kan geven met banding, zoals in mijn geval. De banding kan ook een andere reden hebben en dat is, dat het hier niet om een 8-bit scherm gaat zoals LG aangeeft maar om een 6-bit scherm, wat 16.7 miljoen (ware) kleuren niet mogelijk maak en wat de reden voor deze banding kan vormen. Ik wacht dan ook met grote belangstelling de reactie van LG af.

Ik heb als banding-test, de EIZO test gebruikt. Dit is een gratis test voor iedereen te downloaden van de EIZO site en voor elke monitor te gebruiken. De scherm capture die ik toevoeg is een 100% uitsnijding van het scherm op 1600*1200 op 32 bit ware kleuren instelling.

Er zijn meer mensen die last hebben van deze banding, helaas kwam ik hier pas te laat achter. Het zal fijn zijn als je deze monitor bezit, en hebt getest of de monitor banding heeft, dit ook hier kenbaar te maken.

Heb jij ook een LG L2000C-SF (20.1", 8ms, D-Sub/DVI-D, Zilver/Zwart, Pivot)?