Fractal Design Define XL (Zwart) Review

Guardian Angel 17 maart 2011, laatste update op 30 augustus 2016, 5.718 views

Fractal Design Define XL (Zwart)

In augustus 2016 vind ik het nog steeds een prima behuizing.

Pluspunten

• Ruim
  • Goed geisoleerd
  • Geen scherpe metalen delen
  • Uitstekend voorbereid voor kabelmanagement
  • Indeling optimaal benut
  • Verwijderbare HDD-racks
  • (Mijn) Vrouwvriendelijk uiterlijk

Minpunten

• Gewicht en daarmee totaal ongeschikt om mee op pad te gaan

Korte specificatie:
Formfactor: E-ATX
Voeding: geen
Aantal 5,25" bays 4
Aantal 3,5" bays 10
Breedte 232 mm
Hoogte 560 mm
Diepte 561 mm
Ledig gewicht 18 kg (Met alle inhoud zoals onderaan vermeldt 23,7 kg)

Verpakking
In de doos zit de in plastic verpakte kast stevig geklemd tussen piepschuimpanelen. Uiteraard is de handleiding voor het uitpakken direct bij opening beschikbaar. Die handleiding bestaat uit zegge en schrijve 1 A4 vastgeniet in een glanzende kaft. Naast wat korte instructies staat hierin ook hoe je de fans kunt vervangen of de optionele fans kunt monteren.

Uiterlijk
De kast ziet er zeer strak en naar mijn mening fraai uit. De zijpanelen, de achterzijde en het bovenpaneel
zijn uitgevoerd in een vrij matte zwarte laklaag*.

Op de deur zit een beschermfolie. Als dit is verwijderd komt de glanzende lak prachtig tot zijn recht. Een leuk detail is dat deze laag ongevoelig lijkt voor vingerafdrukken.

* De kast is in drie kleuren leverbaar

Aan de achterzijde is niet veel speciaals te vinden tenzij je de glanzend witte afdekplaatjes voor de sloten bijzonder vindt. Het enige wat er lettterlijk uitspringt, is de knop van meegeleverde fancontroller.

De kast staat op 4 fraaie chromen "pootjes" waardoor de kast vrij staat van de vloer waardoor de PSU met de ventilator naar onder gemonteerd kan worden. Hier vind je ook een uitneembaar en wasbaar stoffilter.

Aan de bovenzijde zit een microfoon- en een hoofdtelefoonaansluiting, een eSATA-aansluiting en 4 USB aansluitingen. Uiteraard ontbreekt een powerbutton niet die eenmaal ingeschakeld een fraai blauwe ledverlichting toont.

De resetknop is trouwens te vinden áchter het deurtje.

Na opening van het deurtje zijn er 4 5,25 slots met afdekplaatjes zichtbaar die eenvoudig zijn te verwijderen door aan de rechterzijde een klepje om te klappen. Daaronder bevind zich een grote klep die de ventilators en het stoffilter verbergt. In het frontpaneel zijn er aan beide zijkanten roosters waardoor lucht naar binnen wordt gezogen.

Binnenzijde
Elk zijpaneel zit met 2 zwarte thumbscrews vast. Als die zijn verwijderd is elk zijpaneel eenvoudig te verwijderen door ze naar buiten te klappen. De panelen zijn voorzien van geluiddempend materiaal wat al verwacht kon worden omdat dit zich ook aan de binnenkant van het deurtje van het front bevindt.

In het linker paneel is het ventilatierooster ook met dit materiaal bedekt. Zonodig kan men dit verwijderen.

De kast bestaat uit 2 compartimenten. Onderin is er plaats voor de voeding en er zijn 2 HDD racks geplaatst met in elk rack plaats voor 3 HDD's die d.m.v. sliders geplaatst worden.

Het grotere compartiment daarboven heeft ook 1 (verwijderbaar) HDD rack en biedt plaats voor 4 HDD's.

Hier bevindt zich ook de 5,25" ruimte waar plek is voor vier apparaten zoals CD/DVD/Blu-Ray-speler of een cardreader e.d. Een converter afdekkapje van 5,25" naar 3,5" is meegeleverd.

Standaard is er een 18cm fan bovenin de kast geplaatst. Doordat deze ietwat schuin is gemonteerd, werd het mogelijk de uitlaat naar de achterzijde van de kast te brengen.

Daar bevindt zich ook een 14cm fan waarvan een 2e exemplaar zich aan de voorkant bevindt. Daaronder kan ook nog een 12cm fan worden geplaatst terwijl aan de zijkant nog plaats is voor een 12cm of 14cm fan.

In een van de 3,5"racks zit een kartonnen doosje met daarin een behoorlijk hoeveelheid zwarte schroeven en thumbscrews. Het enige daarin dat niet zwart is zijn de afstandsbusjes waarop het moederbord uiteindelijk komt te rusten.

Op de bodem waar de PSU moet komen bevinden zich 4 grote rubbers waarop de PSU rust. Om deze te plaatsen moet eerst een backplate worden losgemaakt, voorzien van een siliconenafdichting, die dan weer op de voeding wordt vastgezet. Als dit is gedaan kan het geheel vanaf de buitenzijde in de kast
worden geschoven en kan de backplate weer worden bevestigd.

De PSU kan op 2 manieren worden geïnstalleerd, met de fan naar onder óf naar boven. Het
eerdergenoemde stoffilter onder de bodem geeft al aan dat de beste manier naar onderen is omdat dan koelere lucht wordt aangezogen.

Maakt men de keus om de PSU-fan aan de bovenzijde te plaatsen dan zal warmere lucht uit het van de
bovenkant afgescheiden onderste compartiment worden gezogen. Die warme lucht kan echter door andere aanwezige ventilatieroosters ook ontsnappen.

Een verrassing is dat er boven de PSU een plastic luikje is dat door een thumbscrew los te draaien kan worden weggenomen waardoor dan ook de warme lucht uit het bovenste compartiment door de PSU zal
worden opgenomen.

In de metalen plaat waarop het moederbord wordt gemonteerd zit ook een plastic klepje wat ontzettend handig is om een after-market koeler te plaatsen als het moederbord al is bevestigd.

Er bevinden zich echter nog meer nuttige uitsparingen in de kast. Een is er in het onderste compartiment waar alle benodigde kabels vanaf de voeding doorheen kunnen worden gevoerd. Deze maar ook alle andere uitsparingen zijn voorzien van siliconen afdichting dat deels is ingesneden zodat de kabels niet langs scherpe metalen delen kunnen schuren. Ook is dit materiaal vriendelijk voor de vingers van de gebruiker. Kans op een flinke met bloed gepaard gaande snee is geheel uitgesloten.

De kast heeft niet voor niets de toevoeging XL gekregen. Het monteren van de hardware is
een fluitje van een cent. Er is geen gepriegel nodig om net dat ene piepkleine schroefje op die nauwelijks
bereikbare plaats vast te zetten. Ruimte voor een lange VGA-kaart is er ruim voldoende.

Wel is het slim om een PSU te kopen met een wat langere 8 pins CPU aansluiting. In mijn geval was deze te kort om via de achterzijde te lopen en via de opening boven het moederbord weer terug naar binnen te voeren. Dit was uiteindelijk de enige kabel die in eerste instantie duidelijk zichtbaar was. Uiteindelijk kan deze toch keurig netjes bevestigd worden door deze door de uitsparing links van de VGA-kaart te voeren.

Het monteren van de HDD's is een werkje van niets. Bracket uit het rack halen, vastschroeven en weer
terugplaatsen wat overigens ook op 2 manieren kan, met de aansluitingen van de HDD's links richting compartiment of aan de achterzijde.

Alle SATA stroom- en datakabels kunnen vanaf de achterzijde in de HDD's worden gestoken om daarna
via de uitsparingen naar de aansluitingen op het moederbord geleid te worden. De kabels voor de
aansluitingen op het frontpaneel kunnen ook op dezelfde manier nauwelijks zichtbaar worden vastgezet.

Het plaatsen van een CD/DVD/Blu-Ray speler gaat vrijwel vanzelf. Afdekklepje uit het front klikken, speler erin en binnen vastzetten met wat thumbscrews en klaar is Tweaker Henk. Alleen de zijpanelen er weer op nadat uiteraard ook alle kabels aan de achterzijde met de bijgeleverde tie-rips zijn opgebonden en aan een of meerdere speciale daarvoor bestemde punten zijn bevestigd.

Er is voldoende ruimte, 1,5-2,5 cm, tussen de achterwand en het zijpaneel waardoor het paneel eenvoudig sluit.

Wel is het aan te bevelen ook het kabelmanagement daar goed in orde te brengen en niet zoals op onderstaande foto.

Geen Tweaker die dit zo laat natuurlijk, maar is het soms niet gewoon leuker om nog altijd iets te moeten afronden?

Deze review....
bevat misschien (nog) wat taal- of schrijffouten
is geschreven met gebruikerservaring in het hoofd van een 10-tal merken/soorten behuizingen sinds 1983

De reviewer...
heeft geen enkele binding met de fabrikant en/of de importeur
is zeer enthousiast over deze behuizing
vraagt om commentaar
beantwoordt natuurlijk z.s.m. eventuele vragen
corrigeert of vult deze review nog aan

Disclaimer in het nederlands
De meeste plaatjes zijn van mijn eigen kast, maar er zijn er ook enkele afkomstig van het internet. Als u redenen heeft waarom ik deze niet mag gebruiken dan kunt u mij dit laten weten. De foto's worden dan z.s.m. vervangen

Disclaimer in english
Most of the pictures are of my own case. However, there are some taken from the internet. If there's any reason you don't want these pictures used, please contact me and I will replace them asap.

Mijn Fractal Design Define XL heeft als naam Truus XL 2 en vervangt Truus XL 1

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 1.628,10

Een leuke videoreview

Alvast bedankt voor de reacties. :)

Heb jij ook een Fractal Design Define XL (Zwart)?

Heb je misschien ook wat foto's van 't ding (met hardware ingebouwd 't liefst)?
Mooie review, duidelijke tekst en foto's erbij maken het prettig om te lezen.

Heb je toevallig ook een foto van de ruimte achter het moederbord zodat er te zien is hoeveel ruimte daar beschikbaar is om je kabels weg te werken?
En zojuist in de review verwerkt samen met nog wat nieuwe foto's..
Bedankt voor het toevoegen van de foto's.
Zeer duidelijk nu, prima review en goed onderhouden.

Heerlijk ding die kast :)
Je betrapt me. :)

Zo netjes als ik aan de binnenkant denk te hebben gewerkt, zo onafgewerkt is de achterkant op dit moment....... nog wel.

Zal z.s.m. een foto maken waarop duidelijk wordt dat de ruimte echt groot is, zeker in verhouding tot andere kasten.
Mooie review, ik denk er sterk over om deze kast te kopen. Van wat voor materiaal is de deur gemaakt, ook aluminum of is deze plastic?
Bij mijn Define R2 die niet zo veel verschilt van deze XL is de voorkant in plastic gemaakt met een nepmotief zodat het van ver echt metaal lijkt. De deur wordt niet minder stevig omdat ze van plastic is gemaakt want ze zit goed verankerd aan de zijkant van de kast.
Wezenlijk is de XL vrjwel gelijk aan de R2 maar alleen wat groter. De gebruikte materialen zijn identiek en ook deze deur is van kunststof. Vandaag de dag is het nauwelijks te onderscheiden van "echt" metaal.

Dat is uiteraard niet alleen bij PC-behuizingen zo, maar dat vind je bijv. ook terug in auto's.
Inderdaad, als je een echte aluminium voorkant wil dan moet je naar High-End kasten van Lian-Li, Silverstone etc. gaan kijken die dan ook weer heel duur zijn (je krijgt er ook wel veel voor).
Andere voorbeelden zijn de ATCS840 of Cosmos 1000 van Coolermaster met (mooi) aluminium front die ook XL-kasten zijn.
de prijs een minpunt? 130 euro voor een full tower met de features die je krijgt bij deze vind ik eerlijk gezegd een koopje ;)
Het is zelfs heel erg weinig voor een kast zoals dit, maar je moet bedenken dat kasten in dit prijssegment slechts zelden in bijv. een BBG staan genoemd.

In de diverse topics in CSL daarover zie je vrijwel uitsluitend kasten van € 60 - 100 terugkeren omdat die meestal keurig in een budget passen. De voorkeur van Tweakers lijkt uit te gaan naar hardware die grotere prestaties leveren zoals SSD's en VGA-kaarten.

De keuze van een kast is helaas dan meestal een sluitpost.

Voorbeelden van populaire kasten:

[Reactie gewijzigd door Guardian Angel op 18 maart 2011 11:23]

denk dat de Define XL niet echt in vergelijk met de andere behuizingen genomen kan worden.

de CM690 en de antec zijn leuk om te vergelijken met de define R2~3 maar niet met de define XL

de XL is gewoon een maatje groter en bied meer plaats voor vanalles.
Dat is juist het aardige van de kast en van mijn reactie.

Als je de bekende namen even terzijde zet en een stapje verder kijkt, dan blijkt dat er bij Fractal Design meer wordt nagedacht over functionaliteit en afwerking. Daar betaal je dan ook voor.

In principe kan een kast vele jaren mee, slijtage is er niet of nauwelijks. In het geval van deze XL is er het grote voordeel dat deze zonder aanpassingen kan meegroeien met de hardware van de gebruiker.

Een groter formaat VGA-kaart, of zelfs meerdere, als er nu is kan men sowieso kwijt in deze XL. Een gebruiker die 6 HDD's in gebruik heeft en verder wil uitbreiden ondervindt ook geen probleem.

M.a.w. uiteindelijk kan de aanschaf van dze wat duurdere behuizing goedkoper blijken te zijn.
Ja, die heb ik. Voorlopig enkele geplaatst

[Reactie gewijzigd door Guardian Angel op 16 maart 2011 09:21]

Ik ben aan het kijken naar dezelfde behuizing met dezelfde voeding als jij gebruikt, past de voeding goed in de behuizing? En kan je kabels goed kwijt, op de foto lijkt het een beetje "krap" in het gedeelte van de voeding.
Wat je op mijn foto's ziet isde situatie voordat het kabelmanagement goed is uitgevoerd.

Er is sowieso voldoende ruimte achter de voeding. In mijn geval ziet het er niet netjes uit maar dat is natuurlijk prima op te lossen.

Ik vond HIER een foto van iemand die een modulaire voeding heeft gebruikt én de kabels wel netjes heeft weggewerkt.

Ik denk dat ik het zelf laat zoals het is, mij stoort het niet en anders heb ik nog wel ergens een zwarte plaat liggen die ik op maar kan snijden om het zicht wat af te dekken.
Volgens de specificaties van Fractal Design past er een voeding in met een lengte van 18 cm. De voeding die ik op het oog heb is een Antec High Current Pro HCP-1200 1200W. Die volgens mij 18 cm diep is. Nu mijn vraag: zou je kunnen meten/opgeven hoeveel je ruimte er daadwerkelijk tussen het achterkant kast en de (verwijderbare) staalplaat die naast de onderste drivebay zit. Ik heb je corsair TX750 opgezocht en die is volgens specs 16 cm en het lijkt dat er wel 2 cm extra nog in de kast is maar toch.....

NB. Ik vermoedt dat bij de voeding de ruimte voor de kabels niet is meegenomen (wat er dus nog bijkomt). Zelfs al zou net passen krijg je dan geen problemen de koeling van de voeding. Dacht

PS. Systeem wat ik op het oog heb is: core i7 2600K, 2x 2 x GIGABYTE GV-R697OC-2GD (126 x 38 x 290 mm) en Asus Maximus IV Extreme (ondersteund 3x crossfire). Initieel zal het met 2 kaarten worden uitgerust maar ik wil de mogelijkheid voor 3 kaarten openhouden. Tja dat maakt MB en voeding wel duurder.....

Het zou super zijn als je me zou kunnen vertelen wat de echte ruimte voor een voeding is....

M.vr.gr
Jan
ik heb zelf deze kast ook, het enige minpuntje wat ik van deze kast echt vind is dat er geen usb 3.0 aan de voorkant zit...
Hoe is deze kast m.b.t. de lengte van de voeding kabels tot aan het moederbord etc ?
Wat is er onduidelijk aan de review en de foto's?

Ik heb een standaardvoeding gebruikt en zoals je kunt lezen en zien is de lengte van de voedingskabel voldoende.

[Reactie gewijzigd door Guardian Angel op 8 mei 2011 18:53]

Dat licht er ook gedeeltelijk aan wat voor voeding je hebt, want sommige voedingen hebben gewoon langere kabels
Er is dus geen standaardlengte. :) Je kunt dus de lengte van de kabels die aan de door mij gekozen voeding aanhouden en die als referentie gebruiken.