Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Philips SHP8500 (Zwart) Review

kumgango 14 maart 2011, 1.473 views

Philips SHP8500 (Zwart)

Pluspunten

• Zeer goede Ballans, Midden en hoge tonen zijn subliem, helderheid, precisie, surround effecten zijn leuk, fantastische sound voor zijn prijsklasse, open back KAN een voordeel zijn, design, goede stekker kabel met philips patent vind je bij geen enkel ander merk,

Minpunten

• Enigszins breekbaar, open back KAN een nadeel zijn als je inkomende geluiden van buiten erg vervelend vind, weinig op aan te merken

Een nogal positieve beoordeling dus, en kijk maar naar mijn andere reviews die krijg je niet voor niets. Zoals altijd draag ik deze koptelefoon met hoge kwaliteit (320 kbps studio versie) muziek tijden het reviewen.

De philips SHP8500 is een koptelefoon die je niet veel ziet, het is tevens een open - back koptelefoon ook al zie je dat er niet zo goed van af, dat is tegen deze prijs een weinig voorkomend gegeven.

Geluid

HET belangrijkste aan een koptelefoon is natuurlijk zijn geluid, in het begin moest ik even wennen omdat ik de zeer zware bas van de sennheiser eH 150 gewend was, bovendien moest deze phillips nog even inspelen.

Van de infra bas tot aan de zeer hoge tweets geeft deze koptelefoon een heerlijk geluid, ik ben gewend dat er wel ergens een overdosis van in zit, en meestal is dat bas. De SHP8500 is een geweldig goed gebalanceerde koptelefoon met een heel precieze geluidsweergave. Door het open - back ontwerp zijn de midden en hoge tonen ook veel scherper dan de meeste koptelefoons in deze geluidsklasse, in vergelijking met bijvoorbeeld de Sennheiser eH150 zijn deze midden en hoge tonen beter, de bas van die sennheiser is echter nauwelijks verslaanbaar in deze prijsklasse. De lage tonen zijn precies zoals ze horen, je hoort ruim voldoende bas maar zeker ook niet teveel, bas is precies en acuraat. Het grote verschil met veel concurrenten wordt echter gemaakt in de midden en hoge tonen, deze zijn ronduit fantastisch, super precies weergegeven en heel erg helder. Met name stemmen / vocals komen er zeer gedetaileerd uit en het is net, meer als bij andere koptelefoons, alsof degene een centimeter vanaf je oor aan het zingen is, ik heb in deze prijsklasse, dat durf ik als zware audiofiel die al een flink aantal koptelefoons gehoord heeft rustig te zeggen, nog nooit zo'n goede weergave van vocals gehoord. Het enige dat ik zou kunnen aanmerken als ik echt een zeikerd wil zijn is dat de bas in sommige gevallen iets harder uit de hoek had moeten komen, er is overigens helemaal niets mis met de bas, en hij is zeker ook aanwezig, het is puur de aanzet in sommige gevallen. Wel is het belangrijk dat je goede kwaliteit muziek gebruikt juist bij deze koptelefoon want ruis wordt net als de vocals iets naar voren gebracht, gebruik je goede kwaliteit muziek, dan krijg je top kwaliteit van de koptelefoon.

Phillips praat over een of ander 'surround sound' stel je daar geen 5.1 weergave achtige taferelen bij voor maar er is wel degelijk van te merken. Met name die vocals komen erg dichtbij, en zodra een film oid surround elementen gebruikt merk je daar wel wat van, bij sommige liedjes komen bepaalde effecten hierdoor ook erg dik naar voren.

Het geluid van deze phillips is vergelijkbaar met dat van de Sennheiser CX300II (bezit ik ook) welke onder de 50 pond door meerdere vooraanstaande geluidskwaliteit goeroes (onder andere what hifi) als absoluute best-buy aangegeven wordt voor in ear koptelefoons (supra aura headsets zoals deze, (voor normale mens, grote koptelefoons die om je oor / over je oor heen zitten) en zeker open back geven altijd een beter geluid voor hun prijsklasse) .

Cijfers op geluidskwaliteit die ik altijd geef, de hoge cijfers staan er niet omdat ik zo vrijgevig ben zie andere reviews ik deel ook 3 en uit:

Ballans 9

Sub bas 8
Bas 8
Midden 9
Treble 9
High 9

Spice / 'eigen sound' 6 : door de goede ballans is dit een koptelefoon die alles weergeeft zoals dat bedoelt is, het sterkt geen bepaalde tonen meer aan om een eigen sound te creeren, een laag cijfer op dit gebied betekend zeer zeker niet dat dit een slechte eigenschap is, dit is gewoon een koptelefoon die geluid brengt zoals dat bedoeld is in de studio. Soms is een zwaardere bas of een extra warme klank wel lekker, dat is een kwestie van smaak.

Comfort / gebruiksgemak

De koptelefoon zit prima, heeft stoffen kussens die niet extreem zacht zijn maar hun werk wel prima doen. Het is met 290 gram wel een wat zwaardere koptelefoon dan gemiddeld, niets mee aan de hand maar met een zwakke nek en een heavy duty gebruik van meer dan 5 uur per dag (wat ik doe) kan dat minder fijn zijn. Het is een open back koptelefoon, dat betekend dat het geluid er aan de achterkant uit kan. Daardoor heb je wel een heel erg goed geluid voor je prijs, en kan je ook nog een beetje van je omgeving horen. Nadeel is echter dat je omgeving je geluid wat kan horen en ik als dj een andere koptelefoon gebruik. Voor thuis gebruik is hij daarom des te meer geschikt. Hij is redelijk groot, en niet opvouwbaar, dat betekend dat je hem bij mobiel gebruik waarschijnlijk om je nek doet of waarschijnlijk niet in je tas, door het superstrakke design vind ik dat zelf geen straf, niet iedereen deelt die mening.

Duurzaamheid/ bouwkwaliteit

Alhoewel de koptelefoon duidelijk van goede materialen is gemaakt is hij in kleine mate flexibel. Daar is een reden voor, philips kopieert hier namelijk min of meer het E.A.R. ergonomie systeem van Sennheiser mee dat Sennheiser in zijn duurdere open back modellen gebruikt, waardoor de koptelefoon ALTIJD past. Het leatherette op de bovenkant van je hoofd is mooi en stevig en de buitenkant van de oorschelpen is van een mooi hoogglans kunststof gemaakt, het geeft een moderne doch ingetogen, representatieve uitstraling.

Nadeel van de flexibele hoofdband is dat deze bij het gedeelte dat uitschuift wat kwetsbaarder is. Bij normaal gebruik is dit geen enkel probleem maar als je van jezelf weet dat je koptelefoon maandelijks op de straat of in een boekentas beland of onder andere omstandigheden klappen kan krijgen adviseer ik op zijn minst op te letten bij het gebruik ervan, of een ander model te overwegen tenzij je ergens een garantie weet te versieren. Niet hufter - proof zoals we dat in de engineering noemen.

CONCLUSIE

Ik durf te zeggen dat phillips hier een topproduct neer heeft gezet dat door zijn goede ballans geschikt is voor vrijwel alle doelgroepen. Als je geluid van de hoogste kwaliteit wilt die binnen je bereik is, en je budget niet tot de sterren reikt is dit een zeer goede optie. Afwerking en styling is erg goed net als het geluid, geschikt voor alle soorten muziek.

Wie zou hem moeten kopen? Mensen die het doen om de muziek, het totale plaatje, je wilt een goede ballans, en een gelijkwaardige goede weergave over het hele spectrum. Kijk je graag films met een koptelefoon? Direct doen, niet meer over nadenken. Luisteraars van onder andere, house, trance, andere dance varianten, rock, klassiek, etc. Jullie hoeven ook niet meer te twijfelen, wil je voor het ragwerk gaan? Hiphop, drum n base, dubstep, hardcore, metal etc. dan heb je ook een goede, maar als je voor die verpletterende bas gaat kan je gaan voor een sennheiser eh 150 of HD202, en als je echt bizare bas wilt ervaren pak je een sony MDR XB 500, test die wel eerst, zit een soort van nucleair aangestuurde bass komeet in, daar moet je wel echt van houden, midden en hoge tonen vind ik niet zo goed, zie mijn review.

Wie zou hem niet moeten kopen? Ongeschikt als dj koptelefoon, niet smijtvast, en open back, geluid van je monitoren knalt als een dwaas naar binnen, top kwaliteit voor in huis, maar niet geschikt voor het ruige werk, koop een sennheiser eH150 of HD202 in deze prijsklasse, door de zware bas van deze 2 in combinatie met een goede isolatie en absolute smijtvastheid is dit meer het product wat je zoekt. Skateboarders / snowboarders etc, wel kopen, maar niet mee nemen op je plank, ik snowboard zelf ook, gewoon in ears mee nemen sennheiser cx300II of van dat life style spul als je het om het design doet, skull candy's ofzo, koop die laatste trouwens niet voor de verfijnde kwaliteit.

• Samsung R505 FS02NL
  • Windows 7

Heb jij ook een Philips SHP8500 (Zwart)?

Zeer duidelijk geluid maar ik vind wel dat er iets meer bass in had gemogen. Ik ben niet zo'n type die alleen maar om bass geeft maar je merkt het wel. In ieder geval bij mijn exemplaar.
Ik snap wat je bedoelt, dat probleem had ik ook en komt vooral voor als je hiervoor al een hifi koptelefoon had, met name als je van sennheiser oid komt. Toch zijn een aantal koptelefoons (met name sommige AKG modellen) nog veel minder krachtig qua bas. Ik vind de bas van dit model vrij neutraal, maar dat kan vervelend zijn als je van wat meer bas houd.

Ik weet niet hoe lang je hem hebt maar na zijn inbrandperiode wordt de bas ook wat krachtiger trouwens. Altijd goed.

Groetjes kumgango

[Reactie gewijzigd door kumgango op 16 mei 2013 08:14]

Een jaar of 2 denk ik ;). Ik had ook een SHP2700 en die vond ik toch beter ondanks dat die goedkoper was.
Bedankt voor je compliment, veel plezier ermee! Laat hem even 30 uur minimaal inspelen (75% van t vollume van je computer of mp3 speler constant doorspelen zonder equalizer) Daarna klinkt ie echt goed ;). De bas is voor t inspelen nog niet helemaal wat je wenst, dus geef m ff de tijd ;). Veel plezier ermee! For the record, ik gebruik hem nu nog steeds met plezier, en de review is van maart, dus dat kwetsbare valt wel mee ;).
gebruik hem al 2,5 jaar!
Is nog steeds 100%

Ik heb in een opwelling ooit eens een dure technics gekocht (200+ euro), maar die heb ik teruggebracht,
want deze zit veel beter, en het geluid is gewoon top!

enige minpuntje vind ik dat er op het snoer geen volumeregeling zit.

Ik wil er eigenlijk nog één kopen! :+

[Reactie gewijzigd door revengeyo op 18 september 2012 06:01]

Wat ik mij nou afvraag na het lezen van deze review... liggen de oorschelpen nu op je oor of gaan die helemaal om je oren heen?
Ze gaan helemaal over je oren heen. Het is ook een best grote koptelefoon maar hij steunt niet op je oor. En dat zit prima ;)
Prima review.
thanks hiervoor.

ik ga deze vanavond halen voor op me phone :)

Nogmaals bedankt voor deze review!

Gr Jeroen
Even een update, ik heb hem nu al ruim 1,5 jaar en hij bevalt nog steeds heel erg goed. Er zijn nog steeds geen falende onderdelen en zowel de dikke kabel, als het dunste deel van de hoofdband die ik in eerste instantie dun vond doen het nog steeds 100%. De koptelefoon heeft ondertussen al vele uren op hoog tot zeer hoog volume gedraaid en er zijn nog steeds geen kraakjes oid merkbaar. Wel is hij een beetje zwaar wanneer ik langer dan 5 uur op een stoel schuin naar beneden naar mijn laptop scherm kijk met de koptelefoon op.

Mijn versie houd het tot nu toe goed, ook qua uiterlijk, er zitten nog steeds geen krassen op. Ik heb vertrouwen in de duurzaamheid van dit product.
Ik wil er mee gaan gamen en films kijken (en natuurlijk ook muziek) Goeie keus? (Is het gevoel van ruimte een beetje goed?...Natuurlijk ga ik dit ietwat verbreden met digital surround, wat overigens bij mij wel werkt als uitzondering van de grote audiocommunity)
Ja ik vind zelf het gevoel van ruimte heel goed. Het is wel anders dan standaard. Ik heb de mijne een keer op de grond laten vallen omdat een stem van rechts (in een film) voelde alsof iemand echt in mijn oor stond te fluisteren, ik draaide mijn hoofd te snel bij omdat ik schrok en de koptelefoon viel. Doet het nog trouwens. Ik weet nog wel dat ik in het begin een beetje moest wennen, maar dat komt ook doordat ik van een sennheiser met heel veel bas (eh series) kwam. Heb er zelf ook mee ge gamed en films gekeken. Houd er ff rekening mee dat hij geen microfoon heeft en dat hij 400 gram weegt. Dat is ietwat aan de zware kant, maar ik beveel hem je aan!
Is ie ondanks de 400 kg nog makkelijk te dragen voor een groot aantal uren?
En enig idee hoe ie vergelijkt met de Teufel Aureol Real?
400 gram weegt ie, maar dat was vast een typfout. Tot 4 uur achter elkaar vind ik hem wel prima, is denk ik ook afhankelijk van je bouw, je houding, je mentaliteit etcetera. Ik vind het moeilijk om daar een eenduidig antwoord op te geven. Ik heb hem zelf wel eens langer dan 6-7 uur opgehad, dat vind ik zelf niet zo prettig. Aan de andere kant heb je wel mooie zachte oorschelpen die zeer comfortabel zitten en om je oren heen vallen. Ik zou hem niet laten liggen om het draagcomfort, tenzij je echt een hele hardcore gamer bent en je absoluut voor je lange sessies geen andere koptelefoons, in ears of boxjes hebt. (lijkt me onwaarschijnlijk)

Ik heb geen idee hoe de teufel is, nog nooit opgehad, maar ze zitten ook in compleet verschillende prijsklasses he? Ik zocht net de teuffel op en kwam op prijzen rond de 100 euro, deze philips zit onder de 50 euro dus er zit waarschijnlijk merkbaar verschil in. Meer kan ik er niet over zeggen.

[Reactie gewijzigd door kumgango op 3 februari 2014 22:29]

Oh ja :P Ondertussen alweer vergeten welke prijsklasse deze was...Ds als ik straks 55 euro heb denk ik dat ik deze wel pak ja. Heb opzich voor lange sessies een 2.1 set maar dat is niet zo fijn voor competitive maarja