LaCie Porsche Harddrive, 250GB (7200rpm, Firewire, 8MB) Review

XBL 8 december 2006, laatste update op 1 februari 2010, 1.262 views

LaCie Porsche Harddrive, 250GB (7200rpm, Firewire, 8MB)

Pluspunten

• Standaard kabel voor de voeding
  • Makkelijk aan te sluiten
  • Snel in gebruik
  • Extra Firewire poort!

Minpunten

• Korte meegeleverde Firewire kabel
  • Geluid kan irriteren (moet je wel zeikerig zijn)

Mobiliteit Score: 3
UPDATE 01-02-2010: de schijf is nog altijd in gebruik. Hij is verplaatst naar de iMac van m'n vader en dient daar als schijf voor Time Machine. Hij werkt nog altijd prima.

Gisteren de LaCie Porsche schijf van 250gb aangeschaft bij Mac Support Centraal Station, ik betaalde wel iets meer als de minimum prijs hier in de pricewatch. Daar staat dan wel extra support en vervangende hardware tegenover in geval van problemen.

De schijf gebruik ik samen met m'n laptop om muziek op te slaan en voor video bewerking, dit omdat m'n laptop schijf slechts 60 gig is en niet makkelijk te vervangen is. Een beetje mobiliteit voor langere moment van huis is wel prettig, aangezien ik dan m'n muziek mee wil nemen, dit was extra niet heel erg belangrijk.

Na openen van de doos de nodige kabeltjes papiertjes weet-ik-wat-nog-meer aan de kant gelegd en maar direct over gegaan tot het aansluiten. Interessant detail: er zit ook een stroomkabel voor Amerikaanse stopcontacten (van die platte 3 pins). Ander voordeel is dat je gewoon een 'normale' kabel (zoals die goedkope radio's e.d. gaan) in de voeding steekt. Vaak hoef je dus enkel de voeding, de schijf, en de firewire kabel mee te nemen.

De kabel voor het aansluiten is wel aan de korte kant, en je kan de schijf dus niet erg ver van je computer zetten. Zeker als je computer gebruikt die erg stil is (mijn iBook o.a.), is dit wel een minpuntje omdat hij niet super stil is. Niet dat het een herrie maker is, maar ik hoor de schijf continue (nogmaals: 't is echt niet heel erg luid, ik denk zelfs dat een dergelijke schijf niet stiller te krijgen is, maar ik ben gewoon verwent). De firewire kabel is gewoon te vervangen, dus dat zal ik ook zeker in de toekomst doen.

Het aansluiten zelf is simpel: je prikt de voeding erin, steekt de firewire kabel (6 naar 6 pins) in je computer en de schijf en drukt op het aan-knopje (netjes aan de achterkant, zodat je op de voorkant van de behuizing enkel een klein status ledje ziet). De schijf mountte direct in mijn OS X. Ik had niet anders verwacht.

Schrijf snelheid is lager dan bij USB 2.0, maar wel constanter. Ik heb het helaas niet getimed, maar het overzetten van ruim 30 gig aan muziek ging vrij rap. En ook het schrijven van DV bestanden vanuit Final Cut Pro naar de schijf gaat zonder problemen.

Bij de aanschaf had ik er niet aan gedacht dat mijn laptop maar 1 firewire poort heeft. Dus toen ik mijn camera wilde aansluiten om wat film materiaal op die schijf te zetten ging dat niet (camera slaat ik dus aan via firewire). Aangezien ik geen handleiding had gelezen (ben ik niet zo van), besloot ik maar de proef op de som te nemen en gewoon de camera in de extra poort op LaCie schijf te prikken. Zonder problemen pakte Final Cut Pro de camera op en dus behoud je gewoon je firewire poort. Erg handig!

Heb jij ook een LaCie Porsche Harddrive, 250GB (7200rpm, Firewire, 8MB)?

Ik gebruik deze schijf al zeker een half jaar en ik ben er erg over te spreken! De schijf is erg robuust, ik heb hem al een paar keer per ongeluk laten stuiteren maar hij werkt nog steeds perfect!

Ook het overzetten van grote hoeveelheden data gaat erg rap. Ik gebruik hem voor opslag van mp3, software en ook gebruik ik hem om images van mijn pc's op te zetten.

Het enige minpunt wat ik tot nu toe heb ontdekt is dat de aansluit kabel erg kort is, maar die heb ik al vervangen door een langere.

Dit is zeker een aanrader! :)