Microsoft Expression Web Review

Chris7 12 maart 2011, laatste update op 13 maart 2011, 1.435 views

Microsoft Expression Web

Pluspunten

• Syntax Highlighting
  • automatische regelinspringing
  • Mogelijkheid voor Microsoft en third-party plugins.

Minpunten

• Lange installatie
  • Lange opstarttijd
  • Slechte HTML5 en CSS3 ondersteuning
  • SuperPreview werkt erg slecht

Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Stabiliteit Score: 4
Dit is mijn eerste review. Ik ben van plan hem nog uit te breiden/aan te passen, dus tips zijn welkom!

Introductie
Sinds een aantal jaar bouw ik websites. In het begin gebruikte ik Kladblok, maar die voldeed al snel niet meer. Toen ben ik gaan kijken naar een beter programma. Aangezien ik aan een Microsoft programma voor scholieren/studenten meedoe, kon ik Expression Studio gratis downloaden. Dit deed ik vooral voor Web.

geteste versie
Expression Web 4. Ik heb Expression 3 eerder gebruikt, deze verschilt in zn algemeenheid niet veel van 4.

Installatie/opstarttijd
Ik heb Expression ge´nstalleerd op mijn Windows XP pc, met een Intel Pentium 4, singlecore 2.2 GHz. De installatie duurde enorm lang, dat kwam vooral door Expression Web en onderdeel van de Studio Blend.
Wel opvallend is dat Web er zo'n 4 minuten over doet om op te starten. Voor zover ik het heb kunnen testen duurt dit ongeveer even lang als Visual Studio, die toch een stuk uitgebreider is.

Gebruik
Expression Web is een redelijk uitgebreid programma. Ik gebruik het vooral voor HTML, CSS en Javascript. Dat doet Web prima. Er is ondersteuning voor Syntax Highlighting, regels springen automatisch in en ik vind de gebruikte kleuren, zowel van de code als van de editor, erg prettig, maar dit is puur persoonlijk. Net als Dreamweaver heeft Web een optie om te schakelen tussen de code en hoe het document er uit ziet. Dit werkt bij mij echter problematisch: De lay-out die Web laat zien is nog slechter dan IE8.

Code editing
Een groot nadeel van Web is dat er geen ondersteuning is voor HTML5, terwijl het product nog niet zo oud is. Ook CSS3 is niet ondersteund. Omdat het programma alle foute code onderstreept en registreert, resulteert dit in voor Web compleet foute documenten. Met een plug-in, sinds vorige maand te downloaden van Microsoft, is er een gedeeltelijke HTML5-ondersteuning, maar het blijft behelpen.
Toch is code bewerken in Expression Web wel te doen. Ook voor Javascript is er Syntax Highlighting. Hyperlinks zijn direct in de editor aan te klikken, zodat je eenvoudig vanuit een HTML-document een CSS-document opent of een andere webpagina.

SuperPreview
Een onderdeel van Expression Web is SuperPreview. Microsoft geeft hier zeer hoog over op. In de praktijk bleek dit niet te werken. In SuperPreview kan je documenten in twee verschillende browsers tegelijk bekijken. Het duurt echter enorm lang (minstens een kwartier) voor de SP de documenten heeft ingeladen, ook bij eenvoudige HTML-documenten. Het is veel handiger om de verschillende browsers op te starten en daar het document in te laden.

Heb jij ook een Microsoft Expression Web?

Met alle respect hoor, maar als je nog een Pentium II gebruikt kan je toch moeilijk gaan klagen dat een applicatie traag is. Ter illustratie geef je aan dat Expression Web er net zo lang overdoet om op te starten als Visual Studio, in jouw geval ongeveer 4 minuten. Ik heb geen Expression Web, maar wel Visual Studio en dat doet er hooguit 4 seconden over om op te starten. En nee, ik heb geen zeer recente PC, maar een Core2Duo van ongeveer 4 jaar oud.

Edit: je klaagt over gebrek aan ondersteuning van HTML5, maar het product is uit 2008. Wat klopt hier niet aan?

[Reactie gewijzigd door upje op 12 maart 2011 17:56]

Expression Web 4 is uit juni 2010, en toen was HTML5 al een tijdje bekend. De eerste release (Web 1) was volgens mij in 2008.

En processor: fout van mij, ik bedoeld Pentium 4 singlecore 2.2 GHz uit 2002. Het is inderdaad niet een erg snelle processor (zeg maar langzaam met huidige maatstaven), maar ik heb hem ook wel eens op een dualcore 2.5 GHz getest, en daar deed hij er ook zo lang over.

[Reactie gewijzigd door Chris7 op 13 maart 2011 17:42]

Ik heb Expression ge´nstalleerd op mijn Windows XP pc, met een Intel Pentium 2

Klopt dat echt :?
Volgens mij bedoel je iets anders, want dit draaien op een Pentium 2 zal denk ik niet zo'n groot succes zijn :+

[Reactie gewijzigd door Leevmeister op 12 maart 2011 19:03]

Allereerst bedankt voor de review, ik heb hem eerst even gelezen voordat ik hem ben gaan downloaden. Zelf ben ik iemand die af en toe een website bouwt, dus heb wel wat ervaring opgebouwd. Dit heb ik altijd gedaan door middel van Notepad++.

Niet dat ik weg wil van Notepad++, maar ik wil Expression Web wel eens een keer uitproberen, misschien bevalt het wel.

Overigens wat me opviel, en bij degenen die commentaar gaven ook, het is verbazinwekkend hoe traag jouw pc programma's opstart. Nu heb ik heb net ge´nstalleerd op mijn pc en mijn vriendin's laptop. Op mijn pc start hij in 1,5 seconde, op haar laptop in 4 seconden. Het verbaasd me dus ten zeerste dat het bij jou zo lang duurt.
Was deze hele review eigenlijk alweer vergeten ;)
Ik weet ook niet waar het aan ligt, maar overal waar ik het gebruik is het programma erg traag in opstarten.
Ik zal deze review binnenkort eens verbeteren, er zitten een hoop dingen in die een stuk beter kunnen. En het klopt niet dan VS er lang over doet: die start bij mij juist wel erg snel.