Cooler Master Hyper UC (Socket AM2/775) Review

muja 6 december 2006, 810 views

Cooler Master Hyper UC (Socket AM2/775)

Pluspunten

• Scherp geprijsd
  • Goede koelprestaties
  • Degelijke constructie
  • Erg stil op lage toeren
  • Vastgeschroefd door moederbord heen
  • Past zonder probleem op vele moederborden
  • Fraai uiterlijk
  • Tooltje bijgeleverd om moertjes aan te draaien
  • De vreemd uitziende fan zuigt ook lucht aan van de zijkanten

Minpunten

• Schroefjes eigenlijk iets te lang aan de achterkant
  • Metalen plaat kan achterkant soldeerpunten raken
  • Kan alleen gemonteerd worden met moederbord verwijderd
  • Geen tooltje bijgeleverd voor de kleine schroefjes
  • Uiterlijk fan voor sommigen wellicht iets te blits

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 4
Voor mijn werk heb ik nu een aantal Core 2 Duo workstations gebouwd die ook voorzien zijn van Quadro FX videokaarten. Voor een zakelijke machine kan je het qua prijs natuurlijk niet te gek maken met een aftermarket koeler dus besloot ik de Coolermaster Hyper UC eens te proberen. Ik heb nu evaring met het universele model voor zowel AMD als Intel, en het normale model dat nog iets goedkoper is.
Het normale model is te koop in AMD variant OF Intel variant, en word geplaatst met een clip. De normale versie heeft ook een extra flap waarmee geheugen of voltage regulators extra worden gekoeld. Het normale model had geen moeite met een Athlon 64 3800+ AM2 op 1.7 volt.

Deze survey gaat echter over het universele model.

Het universele model moet vastgeschroefd worden door de 4 gaten rond het Socket. Wat mij betreft een voordeel: het is nu eenmaal de meest degelijke montagemethode. Het is wel zo dat dit alleen gedaan kan worden als het moederbord niet gemonteerd is.

Eerst moet er een AMD of Intel clip aan de koeler worden geschroefd. Dit kan gedaan worden met de zeer kleine schroefjes die bij de koeler zitten, helaas is hiervoor geen gereedschap bijgeleverd.

Daarna kunnen 4 schroeven tegen de richting in vastgedraaid worden in de uiteinden van de clip: Erg slim, want de moertjes die zodalijk gemonteerd moeten worden draaien wel de goede kant op, zodat de schroeven niet mee kunnen draaien.

Vervolgens moeten er 4 rubber dopjes worden geplakt rond de 4 gaten bij het socket.

Koelpasta is bijgeleverd in een spuitje. De eerste keer dat ik deze koeler ging monteren plakte deze pasta overal aan, behalve de CPU of de heatsink! Mogelijk kwam dit omdat de pasta al een tijd in een koude vrachtwagen lag voordat e.e.a. werd afgeleverd. Bij de 2e poging heb ik de pasta even op de verwarming gelegd, hierna ging het uitsmeren een stuk makkelijker. De zilverkleurige pasta komt op mij over als betere kwaliteit dan standaard witte pasta.

Met de rubber dopjes geplaatst en pasta aangebracht, kan de koeler op de CPU worden gezet, de 4 schroeven vallen dan door de gaten in het moederbord.

Daarna kan de koeler op zijn kop op de tafel worden gezet met het moederbord er bovenop, de 4 schroeven steken dan door de gaten in het moederbord. Over de 4 schroeven komen 4 dikke hardplastic ringetjes, en daarbovenop komt een zeer solide metalen plaat.

Deze metalen plaat is voorzien van een isolerende laag. Op het P5B moederbord staken de soldeerpunten aan de onderkant behoorlijk uit en raakten zelfs de metalen plaat. Voor de veiligheid heb ik de soldeerpunten met een kniptang iets ingekort!

Als de metalen plaat op de goede plek zit dan kunnen 4 moertjes aangedraaid worden over de scroeven en de montage is klaar.
Leuk detail is dat Coolermaster een tooltje meelevert waarmee het mogelijk is met een normale schroevendraaier de bijgeleverde moertjes goed aan te draaien.

De schroefjes zijn, nadat alles gemonteerd is, wel iets langer dan de meeste moederbord standoffs. Ik heb gemerkt dat het moederbord iets of wat "bol" komt te staan. Dit had verder geen gevolgen voor de goede werking van het systeem.

De koelprestaties van de koeler zijn indrukwekkend, zeker in deze prijsklasse: zonder veel moeite kon ik een E6700 op 3500 MHz laten draaien, met temperaturen van 49 a 50 graden tijdens een run van Prime95 i.c.m. met Superpi.

Hierbij heb ik Q-Fan van Asus aan laten staan: De koeler draaide erg stil en bij lange na niet op volle toeren. Gelukkig maar: Bij het opstarten van het systeem is even te horen hoe dit zou klinken en het is een behoorlijke herrie.

De beste superpi tijd van dit systeem kwam uit op zo'n 14 seconden voor een 1M Run.

Heb jij ook een Cooler Master Hyper UC (Socket AM2/775)?