NEC ND-3520 16x (Dual-layer) Review

UnderFlow 19 april 2005, 429 views

NEC ND-3520 16x (Dual-layer)

Pluspunten

• Goede mediacompatibiliteit
  • Uitgebreide brandmogelijkheden
  • Makkelijk te flashen

Minpunten

• Maakt meer herrie als je door middel van een firmware flash de riplock omzeilt

Media-compatibiliteit Score: 5
Schrijfsnelheid Score: 5
Leessnelheid Score: 4
Na een lange periode zonder problemen een pioneer dvr-106 te hebben gebruikt was de tijd rijp om eens aan een nieuwe brander te beginnen. Daarbij viel mijn oog gelijk op deze NEC brander. Mede dankzij de bespottelijk lage prijs die je neertelt voor de drive en daarnaast de uitgebreide features van de drive. Met uitzondering van het wat minder gangbare dvd-ram kan deze drive zo'n beetje alles aan op competatieve snelheden. Waar mijn oude pioneer het op het schrijven van cdr's het wat liet afweten qua snelheid, kan de NEC hier zeer goed mee uit de voeten.

Naast de lage prijs en de uitgebreide brandeigenschappen heb ik tot nu toe nog geen enkel probleem gehad met verschillende soorten dvdr(w)'s en cdr(w)'s. Hij slikt alles en kan met een firmware mod makkelijk ingesteld worden om op goede media sneller te schrijven dan aangegeven. Mijn 8x ritek's worden op 12x gebrand bijvoorbeeld. Dit zonder enige afspeelproblemen van de gebrande media.

Met het firmware flashen kom ik bij een ander positief punt, de drive is makkelijk te flashen door degelijke firmware waardoor hogere snelheden en meer features geactiveerd kunnen worden. Door de populariteit van is de ontwikkeling van deze custom firmware behoorlijk actief. Ik heb de drive zonder enkele problemen kunnen flashen. Een puntje daarbij is wel dat als je de riplock omzeilt middels de firmware, dan wordt de geluidsproductie aanzienlijk hoger van de drive. Op zich logisch aangezien de drive sneller kan lezen, maar het treedt niet alleen op als je een cd/dvd ripped, maar ook als je gewoon een dvd zit te kijken. Dat is op zich wel vervelend, maar je kunt ook firmwares kiezen die deze optie niet uitschakeld. Dus dan is wat dat betreft de keuze aan jezelf.

Eigenlijk kan ik alleen maar lovend zijn over de drive. Voor de prijs kun je deze drive sowieso niet laten liggen.

Heb jij ook een NEC ND-3520 16x (Dual-layer)?