Samsung YP-U2RZ, 1GB (USB 2.0, Radio) Review

Mr.S 15 december 2006, 1.530 views

Samsung YP-U2RZ, 1GB (USB 2.0, Radio)

Pluspunten

• Uitmuntende FM-funcitonaliteit met RDS;
  • Zeer eenvoudig in gebruik;
  • Ondersteuning voor Ogg Vorbis;
  • Goed li-poymeer accu die in 2,5 uur oplaad;
  • Goede meegeleverde oordopjes;
  • Geen drivers nodig.

Minpunten

• Prijzig wat betreft functionaliteiten, kwaliteit maakt alles goed;
  • 3,5mm aansluiting onhandig geplaatst;
  • Maximaal 20 mW uitgangsvermogen per kanaal, mag iets hoger;
  • Geen uitgebreide handleiding.

Geluidskwaliteit Score: 4
Geluidskwaliteit:

Goede kwaliteit, de output (20 mW) zou iets hoger mogen/kunnen. Wel zijn de standaard meegeleverde oordopjes "goed" te noemen, de hoge maar gelukkig ook de lage tonen zijn stevig vertegenwoordigd.

Batterijlevensduur:

De li-polymeer accu gaat minimaal 12 uur mee en is in 2 á 2,5 uur opgeladen.
Het voordeel van een li-polymeer accu hoef ik hier waarschijnlijk niet uit te leggen.

Gebruiksgemak:

De speler zou ik omschrijven als: Geen fratsen, dat scheelt! De speler heeft niet veel knoppen, maar wel precies genoeg. De centrale M button wordt het meest gebruik, deze zorgt dat de speler eenvoudig navigeerbaar is.
Er kan gebruik worden gemaakt van de Samsung software, maar ik vind het prettiger om hier gewoon Windows Verkenner voor te gebruiken. Het is mogelijk om meerdere mapjes achter elkaar te zetten en hier vervolgens met de speler doorheen te navigeren.
Om achter het gebruik te komen van de speler is wel wat initiatief nodig aangezien er geen gebruiksaanwijzing voor het gebruik mee wordt geleverd (er staat alleen beschreven hoe hij moet worden aangesloten en moet worden opgeladen).

Mogelijkheden:

Ook hier: Geen fratsen, dat scheelt! Al had het leuk geweest als er in plaats van een zwart-wit scherm (wat er tevens goed uit ziet en prettig afleest) een mini-kleuren scherm was waar foto's of video's op afgespeeld konden worden. Als men dit graag wil kan men beter een iAudio U3 nemen.

De extra mogelijkheid om de MP3-speler als USB-stick te gebruiken vind ik zelf erg prettig. Hierdoor kan ik hem ook voor documenten en foto's gebruiken (welke wel navigeerbaar zijn op de speler, alleen niet afspeelbaar) en kan ik in iedere Windows of Mac computer direct mijn speler synchroniseren en/of opladen.

Ik heb de speler voornamelijk gekocht voor de FM-functionaliteit. Deze functionaliteit verpletterd werkelijk waar bijna ieder merk. De iPod Radio Remote, de ZEN V Plus en Vision M, de iAudio U2 / U3 en 6 hebben allen het nakijken wat de kwaliteit van de FM-tuner betreft. Als extraatje heeft deze speler ook nog RDS, al werkt deze iets minder, meer dan alleen de naam en telefoonnummer van het station worden niet getoond bij Veronica, 538, Fresh, Sky, Slam, Caz en Q-music.

De verschillende codecs worden ook allemaal even vloeiend afgespeeld, zowel de standaard (MP3 & WMA) maar ook de geavanceerde OGG Vorbis wordt snel en soepel afgespeeld. Door toevoeging van Windows PlaysForSure kunnen in de toekomst beveiligde en/of gekochte muzieknummer ook worden afgespeeld worden. Dit klinkt logisch maar technisch vrij geavanceerd en lang niet iedere MP3-speler kan hiermee overweg. Het zal hedendaags voor bijna niemand belangrijk zijn maar deze toevoeging verzekerd wel dat je aankoop nog een aantal jaar mee zal kunnen.

Design:

De vormgeving van de MP3-speler ziet er goed uit, een slank ontwerp met een zwart display met witte letters, het scherm kan ook oplichten. Opvallend zijn vooral de twee felle blauwe LED-lichtjes die in de dop van de USB-connector schijnen, dit geeft de speler een zeer luxe look (vooral in het donker).
Het enige onhandige aan het design vind ik dat de 3,5mm-plug voor de oordopjes aan de onderkant van het verticale Samsung-logo (op de voorkant) zijn geplaatst. Deze hadden mijn insziens beter aan het "eind" van de speler (rechts naast de 4-wegsjoystick) geplaatst kunnen worden.

Degelijkheid:

De behuizing en display is van een degelijke soort van plastic welke niet krasgevoelig zijn, waardoor de speler er na een maand nog steeds als gloedje nieuw uitziet.
De li-polymeer accu zal minimaal 1000 maal opgeladen kunnen worden, al zal de kracht reduceren tot 70% over het algemeen.

Conclusie:

De perfecte MP3-speler voor mensen die alleen goed muziek willen luisteren, en geen foto's en video's onderweg willen kijken. De FM-functionaliteit is uitmuntend, de MP3's en andere muziekformaten worden ook goed afgespeeld op de goede meegeleverde oordopjes (beter dan iPod- of ZEN-oordopjes).
De speler ziet er goed uit en is zeer prettig voor dagelijks gebruik.
De prijs is vrij hoog voor een éénvoudige speler die B-merken voor 30 Euro aanbieden. Maar wie kwaliteit, geavanceerde functionaliteiten, een luxe uiterlijk en gebruiksgemak wel belangrijk vindt heeft een perfecte koop, dit geldt in ieder geval voor mij terwijl ik een veeleisende en goedgeïnformeerde gebruiker ben.

Succes met de Samsung YP-U2RZB 1 GB! Groetjes Sander

Heb jij ook een Samsung YP-U2RZ, 1GB (USB 2.0, Radio)?