AVM FRITZ!Box 7340 Review

afweNewbie 3 maart 2011, laatste update op 3 maart 2011, 817 views

AVM FRITZ!Box 7340

Pluspunten

• Uitgebreide mogelijkheden

Minpunten

• Onwerkbaar slechte firmware
  • Trage DNS resolving

Beheerbaarheid Score: 3
Een beetje tot mijn verbazing komt de 7340 er redelijk vanaf in de eerdere reviews. Mijn ervaring is dat dit een wanproduct is. Dat heeft (denk ik) niet veel met de hardware te maken maar des te meer met de firmware.

Sinds dat dit apparaat op de markt is gekomen is er nog geen goede firmware beschikbaar. Ik heb overigens een ADSL lijn, met 1 PC (ethenet cat 5e kabel), verder via wlan 1 laptop en 2 blackberries; tenslotte gebruik ik Voip. Niet erg bijzonder dus.

Een kort overzicht:
- uitlevering eind augustus: wlan deed het in het geheel niet

- xs4all stuurt mij de link naar de beta firmware, die in (meen ik ) november wordt gevolgd door de officiele firmware.

- met deze versie (zowel de beta als de officiele release) regelmatig (vaak dagelijks) een reset van Wlan nodig; daarnaast regelmatig verlies van internet verbinding en het beloofde ipv6 functioneerde geheel niet. DNS resolving blijkt uiterst traag te zijn (circa 8x trager dan op mijn oude speedtouch modem/router). Ook raakte de 7340 er van in de war dat ik een pc een fixed ip adres gaf, waardoor ook weer storingen ontstonden (soms was de PC niet zichtbaar/benaderbaar in het netwerk).

- volgende fimware eind Januari 2011 (99.04.88): wlan nu stabiel, ipv6 doet het nu, maar bij de Lan verbinding nu problemen. Naar het schijnt alleen bij PC's met Window 7: IPV6 valt weg; soms wordt dan ook ipv4 zeer traag. Het resetten van de verbinding pc-router verhelpt dat dan weer. Dit zou dan weer in de volgende firmware release (mogelijk in mei) opgelost worden.
En nu soms ook storing op Voip (alleen een reboot van de 7340 helpt) in de vorm van een harde pulserende toon.

- ik heb sinds 2 weken nu weer de oude speedtouch draaien. Geheel stabiel, zonder enige storing tot nu toe.

NB. ik zag zojuist dat firmware 99.04.89 was uitgebracht. En zag op de google discussiegroep xs4all.adsl al weer de alarmbellen verschijnen: FritzBox 7340 zeer Instabiel met firmware 99.04.89.

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 7340?