Specificaties 10,1" (1024x600), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad S10-3 (M33DHMH) Review

Regenpak 2 maart 2011, laatste update op 2 maart 2011, 895 views

Lenovo IdeaPad S10-3 (M33DHMH)

Pluspunten

• Ruime zes-cel accu
  • Fijn keyboard
  • Vrij licht, accu is wel zwaar...

Minpunten

• Beeldscherm aspectverhouding wat lastig (maar inherent aan netbook)
  • Microsoft tax verplicht (10% van de aankoopprijs), geen restitutie

Om snel dingen op te zoeken tijdens TV kijken heb ik naast m'n TV-stoel een laptop. Omdat het ding te groot en zwaar was heb ik deze Lenovo aangeschaft. Het meegeleverde besturingssysteem, Microsoft Windows 7 Starter beschouw ik als inferieur en dus heb ik meteen de harde schijf vervangen door een SSD en Ubuntu 10.10 desktop (64 bit, Windows was 32 bit) erop gezet. Na wat bootparameters te hebben aangepast (grub) werkte dit probleemloos. Behalve de WiFi, maar na de Linux updates te hebben binnengehaald was ook dit gefixt.

Het is een fijne netbook, alleen is de schermverhouding (1024x600) wat wennen. Ook is het scherm aan de kleine kant waardoor tekst soms wat moeilijk te lezen is. <Ctrl>+<+> geeft meestal wel uitsluitsel. De CPU fan is meestal uit behalve bij intensief rekenwerk, zoals het kraken van mijn OV-chipkaart om de transacties te kunnen verifieren. Dan wordt de onderkant iets warm en is de licht suizende fan te horen. Met de SSD start het ding vliegensvlug op, ik heb het niet getimed maar het is iets van 30 seconden. Totale werktijd is royaal, Ubuntu belooft zes-acht uur bij licht werk maar dat heb ik nooit geprobeerd want meestal aan de lader.

Ik heb bij Lenovo nog geprobeerd om de Microsoftbelasting terug te vorderen. Velen zijn mij succesvol voorgegaan, maar Lenovo wil er niet van weten en weigert restitutie. Hierdoor is de netbook 25-50 euro te duur, afhankelijk hoe de prijs van Microsoft OEM product wordt ingeschat. Bij Acer was het wel mogelijk maar de voorwaarden waren dermate absurd dat dit zinloos was. EU, leest u mee?

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad S10-3 (M33DHMH)?

Blijf er wel bij dat Lenovo een prachtig merk is, maar helaas wel een tikkeltje Chinees. Ik heb zelf een Lenovo L512, totaal ander product (i5 480M, 8 GB, 240 GB SSD, 1600x900).. en uiteraard een ThinkPad. Hoe bevalt de kwaliteit van deze IdeaPad? Van de behuizing bijvoorbeeld?
De behuizig is stevig en niet plastic-achtig. Het openklappen van het scherm gaat soepel en voelt solide aan.