Zalman Reserator XT (Zilver) - Reviews

Zalman Reserator XT (Zilver) Review

rommelkast 3 maart 2011, laatste update op 3 maart 2011, 1.702 views

Zalman Reserator XT (Zilver)

Pluspunten

• Mooi
  • Stil (zeker na mod)
  • Koelt goed
  • Modbaar
  • Zeer gebruiksvriendelijk

Minpunten

• Duur (itt losse componeneten)
  • Schakelt niet automatisch op bij hogere temp
  • Koper en alu in 1 systeem (corrosie bij verkeerde koelvloeistof)

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5

Er is al veel over deze koeling geschreven. Een hele goede review is deze:
Hier valt niet veel meer aan toe te voegen dus zal ik hier ingaan op mijn persoonlijke mening.

To do list:

Ik zal deze review verder uitbereiden met iig de volgende dingen:
  • waarom zou je deze koeling kopen?
  • temperaturen voor en na de fan-wissel (zo snel als ik mijn aantekeningen teruggevonden heb)
  • benches (nader te bepalen)
  • verzoekjes zijn welkom
Eigenschappen

Hij is in de lage stand erg stil, in de maximale stand nog steeds redelijk stil, maar de temp verschillen zijn maar 4 gr dus je zal hem voornamelijk op zijn stilst gebruiken. Het lage volume is perfect voor gebruik in de woonkamer.

Iedere keer dat de computer opstart wordt de reserator ge-reset naar de stilste stand (automatisch). Volgens mij schakelt hij nooit automatisch op, ten minste, dit heb ik nog niet gemerkt.

Het apparaat is zeer mod vriendelijk, de kast heeft veel ruimte van binnen zodat er makkelijk radiatoren, fans, pompen ed vervangen of toegevoegd kunnen worden. Ook heeft het PCB een 2e fan header.

Aangezien er koper en aluminium componenten door elkaar gebruikt zijn, is het zeer belangrijk dat de juiste additieven en gedestilleerd water gebruikt worden. Dit is een groot nadeel, liever had ik gezien dat ze alles van 1 materiaal gemaakt hadden. Dat moet toch kunnen voor die prijs?

De quick koppelingen werken zeer goed, Bij het ontkoppelen lekken er slechts enkele druppeltjes.

De looks zijn natuurlijk heel persoonlijk maar de trend is toch dat men hem als zeer mooi ervaart. Het is ook erg leuk om de vraag van mensen te krijgen: "Wat is dat voor een apparaat?" :+

waarom zou je zo'n dure koeling kopen?

Wat ik jullie kan mededelen is dat hij geweldig is om een (monster) HTPC te koelen.
Op deze manier kan je een mooie, kleine, stille en toch zeer krachtige machine maken zodat de HTPC niet beperkt blijft tot weergave van audio en video maar waar ook mee ge-gamed kan worden evenals het bewerken van video ed.
De looks zijn goed zodat hij zonder schaamte in de woonkamer kan, hij kan alle componenten in je kast perfect koelen, erg nuttig als je een kleine behuizing hebt waarin geen plaats is voor een goede koeler.
Een scythe mugen of een thermalright ultra 120 extreme is eigenlijk altijd te groot voor een HTPC. Bovendien dumpen deze de warmte in de kast; een HTPC heeft geen ruimte voor grote fans en kan de grote hoeveelheid hete lucht niet afvoeren.
Een H50/H70 voert de warmte (bij een juiste plaatsing) wel uit de kast maar deze is met zijn met 120mm vaak moeilijk te plaatsen. bovendien is deze oplossing veel lawaaieriger.
Mijn i7 draait net boven de 4 Ghz met HT aan en komt niet boven de 70 gr.

Een waterkoeling met losse onderdelen zal in veel gevallen, voor het zelfde geld, een beter resultaat geven maar hiervoor is dan weer een grote kast nodig. Veel mensen vinden het ook veel te veel werk om zich hier in te verdiepen.

De beste tip voor de reserator XT eigenaren

De fan van deze koeling is zeer makkelijk te vervangen met een Thermalright TY-140. Dit is de beste fan! Als je me niet gelooft, kijk dan hier: http://www.xbitlabs.com/a...fan-roundup_12.html#sect0
Deze kost maar ¤10,- http://tweakers.net/price...rFyflFqb6JFUpWpjAOSMagFgA

Ik heb er een 2cm fan shroud aan toe gevoegd van pur (lekker makkelijk te bewerken) voor een betere flow.
met deze mod is de koeling aanzienlijk stiller dan hij al was.

De keerzijde:
Door deze mod koelt hij 1 à 2 graden minder.
Echter maakt hij nu op zijn hardste stand minder geluid dan met de oude fan op zijn zachtst en koelt hij dus weer 2 à 3 graden beter :)

• i7 950
  • asrock x58 xtreme
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Zalman Reserator XT (Zilver)?

Kan je er niet even een echte review van maken? dit is meer een modtip, gaat nergens over!
Zoals gezegd, er zijn al vele reviews geschreven, daar valt niet veel meer aan toe te voegen. Mijn eerste link omvat zo'n beetje alles wat er te vertellen valt over het ding.

Mijn doel is om voor €10,- dit product enorm veel te verbeteren.
Daar zijn op het forum andere methodes voor, zoals show je watercooling ofzo. Dit moet toch echt een review zijn, aangezien het een"user review" is. Ik hoop dat je er nog wat meer werk van maakt.

Over de GTX 570 is ook een hoop geschreven, maar toch: check!

productreview: Gainward GeForce GTX 570 1280MB Phantom review door millman
Ok, dat is idd wel een erg uitgebreide review. Netjes hoor.
Ik ben niet van plan er zo veel werk van te maken maar ik zal binnenkort mijn verhaal aanvullen met meer gegevens en ervaringen.
een paar aanvullingen met wat benchmarks zoals prime 95 en intel burntest. Tevens wat screenshots zouden een hoop verduidelijken.. Beetje layout en je hebt een review!

succes!
Wat ik niet snap is dat je hier zo'n dure koelingsset voor hebt aangeschaft.
De prestaties op de core i7 die je op 4Ghz hebt lopen zijn wel goed idd maar met de beste luchtkoelers is dit ook te halen op 5 graden na en dat voor maar een fractie van het geld wat je nu hebt uitgegeven.

Ik heb hier een core i7 960 op 4,2Ghz draaien met een core voltage van 1,35V. Die wordt met een cheap ass H50 cooler niet wamer dan 75 graden.

Het heeft natuurlijk wel een hoge pats factor maar ik had voor dat geld een mooie buizenversterker gekocht met VU meters :-)
In een kleine HTPC past geen goede (lees grote) koeler a la scythe mugen of een thermalright ultra 120 extreme. Al zou hij passen dan is de warmte ontwikkeling te groot om in de kast gedump te worden, een kleine kast kan die niet snel genoeg afvoeren.

H50/H70 is idd een goede optie, daar heb ik uitvoerig naar gekeken maar die schijnt toch behoorlijk luidruchtig te zijn, bovendien past die 120mm radiator met fan nergens in de kast. (behalve links voor net achter de fan controller maar daarvoor zijn de slangen dan net te kort)
Stilte is belangrijk voor me aangezien hij altijd aan staat en zich in de woonkamer bevindt.

En ik ga niet ontkennen dat de pats factor mee speelt. Hey, dan koop ik er over een half jaar toch een mooie bijkleurende versterker bij! :)

[Reactie gewijzigd door rommelkast op 2 maart 2011 11:26]

Ik zou zelf kiezen voor een h70 met 2 snelle/stille rpm koelers. Dan kom je ook ver en ben je veel voordeliger klaar. Natuurlijk is het design wel erg mooi van deze zalman. Kan er uren naar kijken xD
Zoals gezegd, een H70 is stock er lawaaierig. Met 2 goede fans is dat wellicht te ondervangen maar dan blijft de maat een probleem.

Radiator Dimensions - 120 x 50mm
Fan Dimensions - 120 x 25mm (per fan)

Je hebt dan een enorm blok van 12x12x10 cm, dat past echt niet in een kleine HTPC behuizing!

Bovendien zijn de prestaties van de reserator beter.
ik snap het niet helemaal, waarom überhaubt een i7 950 in je HTPC? Game je ook op dat ding ofzo? Imo had je veel beter een zuinige CPU kunnen nemen met een simpele luchtkoeler, het geld wat je dan over houd stop je in een leuke game pc.

Ontopic: Zoals eigenlijk al vermeld, niet echt een review meer een mod van je waterkoeling. Past meer thuis in een topic zoals: kleine mods. Of show je waterkoeling.

Van mij 2 sterren
idd, ik doe alles met de pc, ook met de beamer en pro logic 5.1 op full HD gamen. Tevens video bewerken en zo. Het is mijn enige (goede) pc, vandaar de hoge specs.
Deze info is toegevoegd aan de review.

nb, alleen het laatste kopje gaat over de mod, het overgrote deel is toch echt review dus hij lijkt me wel bij het juiste topic geplaatst.

[Reactie gewijzigd door rommelkast op 3 maart 2011 14:07]

Voor mij is dit een mooie review, mede omdat de prijs van zo'n ding nu tegen de ¤ 150,- zit en ik al een tijdje opzoek was naar een oplossing als deze. Ik vroeg me alleen af welk schroefdraad de fittingen hebben, welk formaat de slangen hebben en wat de afmeting is van het kastje LxBxH.

Ik wil dit combineren met een nog zelf te bouwen waterkoelingsset om een 3930k en een HD7970 te koelen. Dit zou dan fungeren als reservoir, radiator, pomp & Monitoring en ik zou dan nog 2 radiatoren, 2 koelblokken, 3 fans en een fancontroller bijkopen, tezamen met wat fittingen en slangen.

Als je mij kunt vertellen dat de reserator XT super presteert, dan zou ik 1 radiator weglaten in de loop.

Reserator XT --> 120x120 radiator -->Intel i73930k --> 280x140 radiator --> Radeon HD7970 --> XT

[Reactie gewijzigd door ThorstenTweak op 25 januari 2012 17:01]

Beste Torsten,

Zie de link van de inleiding van mijn review voor de maat van de slangen, schroefdraad en kast zelf.
Koelwater altijd gedestilleerd water gebruiken.
Qua toevoeging gebruik ik altijd het Zalman spul, dit omdat deze set koperen en aluminium onderdelen bevat en dus speciaal toeslag spul nodig heeft om verweer tegen te gaan. Ik weet dat er nog andere vloeistoffen zijn maar ik heb geen zin om dat uit te zoeken, en van deze weet ik zeker dat het werkt. (is trouwens bijgeleverd bij de set).

Of het compatible is met i73930k weet ik niet omdat toen ik hem kocht deze CPU nog niet bestond. Mijn cpu bestond nog niet toen de XT uit kwam maar daar hebben ze achteraf nog een aanpassingsring aan toe gevoegd, wellicht gaat dat voor jou ook op, je kan ff mailen met Zalman, ze reageren vaak snel op mail.

Ik verwacht dat de XT alleen wel voldoende gaat zijn aangezien je CPU en GPU van een kleiner procede zijn dan de mijne tenzij je extreme OC's wilt gaan behalen. Ik heb zelf ook behoorlijke OC's op GPU en CPU en water temp komt eigenlijk nooit boven de 30 gr C uit, ook niet bij benches.

En dan het beste argument, voor die prijs zeker kopen! alleen al de onderdelen los zijn veel meer waard.