MSI GeForce 7900 GTO 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) NX7900GTO-T2D512E Review

jbr 30 januari 2007, laatste update op 30 januari 2007, 2.012 views

MSI GeForce 7900 GTO 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) NX7900GTO-T2D512E

Pluspunten

• Koeling
  • Prestaties

Minpunten

• 2 slots breed

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik wilde al een tijdje een nieuwe videokaart vanwege problemen met mijn Radeon 9800Pro. Ik had gelukkig bij de aanschaf van mijn moederbord rekening gehouden met de mogelijkheid dat ik voortijdig van videokaart wilde wisselen en had dus zowel een AGP als een PCI-E slot.

Ik heb voor de aanschaf een hoop reviews bekeken van verschillende typen uit de GeForce 6 en 7 series (van 7100 naar 7950gx2), en dan steeds was de conclusie "voor 20 euro meer, presteert ie toch echt weer een stuk beter". De 7900GTO is wat dat betreft een vreemde eend in de bijt, voor een paar euro meer dan een 7900GT heb je deze kaart, die volgens verschillende bronnen vele malen beter presteert. Ik was na het lezen van enkele reviews hier dus ook snel overgehaald.

De kaart gebruikt 2 slots (een voor de koeling) en dat kan een minpunt zijn - het heeft voor mij bijvoorbeeld de overgang naar een Shuttle barebone systeem in de toekomst moeilijk gemaakt. Het is echter niet zonder reden. De koeler kan nu heel stilletjes zijn warmte afvoeren, en dat vind ik een enorm pluspunt :)

Qua prestaties heb ik weinig vergelijkingsmateriaal, maar ik speel alle spellen die ik heb op de hoogste resoluties zonder problemen (heb ook een X2 4200 en 2GB geheugen) en dat was eerst wel anders.

Wel even slikken was het stroomverbruik: Dat is redelijk omhooggeschoten. (van 110W naar 190W) Maar ja, je wil power in je graphics of niet... ;)
_________________________

Update: Ik heb mijn moederbord vervangen door een A8N32-SLI Deluxe. Het totale verbruik lag hiermee tussen de 140W (idle, cool&quiet) en 210W stressed.
_________________________

Update2: Ik heb de videokaart met een X2 4200+, 2x512MB geheugen, 1xRaptor 74GB en 1xMaxtor 250GB, NEC 4571 in een Shuttle SN26P barebone overgezet en het verbruik gemeten :
Idle 96 Watt en stressed 140W (bij UT99) en 160W bij Age Of Empires 3.

Voeding en moederbord hebben blijkbaar ook een belangrijke rol in het totale verbruik.

Heb jij ook een MSI GeForce 7900 GTO 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) NX7900GTO-T2D512E?

Een ATi Radeon 9800PRO verbruikt 48watt en een nVidia Geforce 7900GTO verbruikt ongeveer 80watt.

Het stroomverbruik van 110W naar 190W klopt dus niet.
Het stroomverbruik van 110W naar 190W klopt dus niet.
Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar onzin verkopen hoeft ook niet:

Many users expected an increase in pipelines, from 24 to 32, in the GeForce 7900 cards. [...] We care about price, size, and power consumption. Nvidia says their peak power usage is 120 watts
Dat is niet het stroomverbruik in de praktijk.
Wat fabrikanten roepen klopt vaak niet met de werkelijkheid. Fabrikanten spreken meestal over maximaal theoretisch haalbaar.

Hier staat de echte waarheid.

De 7900GTO is nagenoeg gelijk aan de GTX.
De GTX heeft het geheugen echter op 1600DDR, 2,15volt lopen. En de 7900GTO op 1320DDR, 1,82volt. Vandaar mijn gegeven van ongeveer 80watt.
Zoals je aan mijn ervaringen met andere moederborden/voedingen is er geen echte waarheid als het gaat om het meten van het stroomverbruik. Probleem is dat ik de kaart niet apart kan meten, maar slechts het gehele systeem. De schommelingen die je daarmee aantreft verbazen mij eigenlijk nog het meest.
Prima, basic review, er zijn online genoeg overclock benchmarks te vinden, voor degene die dat willen weten.

Mis alleen iets over de verschrikkelijke afmetingen van de kaart. Zelf stel je al dat het plaatsen in een toekomstige barebone al onmogelijk is gemaakt door de dubbelslot.
De lengte op zich maakt dat imo al onmogelijk. :)

Vind overigens wel de prijs-prestatie een dikke 10 verdienen.
Tja, ik vond het moeilijk om over een "standaard barebone" icm deze videokaart uitspraken te doen. Ik heb een 'normale' ATX kast en heb geen last van de lengte, maar ik denk dat je juist bent in je aanname.
Ja, ik neem niet aan dat je wattage meter op piek stond, maar gemiddeld. en zelfs die 120W piek zal je wattage meter niet kunnen waarnemen.

Alles met condensatortjes of wat dan ook heeft een initieel hoger piek verbruik.

Een GTX verbruikt op full load iets boven de 80 Watt De GTO zal nog minder gbruiken.
Dus volgens jou verbruikt die 7900GTO 80 Watt meer dan je Radeon 9800 setup? Dan vraag ik me af hoe jij dit heb gemeten?
Nothing too fancy... Ik hang er een Watt-meter aan en lees het scherm af. Eerst met de Radeon erin en later met de GF7900.
vraag is of dit alleen door zijn nieuwe videokaart komt (overlklokt :P?) of ook door bv zijn duelcore. iets meer stroom info zou wel leuk zijn in elk geval. + duzz hoe ver overklokt het ding?, want daar is ie goed in toch :)

BTW stroom en warmte verminderen? de oplossing is rightmark in combinatie met clockgen. stel een hoge fsb in met clockgen (auto onthouden) en laat rightmark spelen met de mulitlplier en het voltage, resultaat 2700mhz in games en 1100 op tweakers (1.38 en 0.8v). Hoeveel het scheelt geen id, maar koeler is het cker wel.
Ik heb hem niet overclocked (gehad) omdat ik zelf op de fabrieksinstellingen al alles kan doen wat ik wil. Bovendien blijft de GPU zo prima koel. :Y)
Wel leuk idd dat je de voltmeter ook betrokken hebt in het geheel. Zou het wel cool vinden als de benchmarks ermee wat werden uitgebreid, bv 3d/pcmark ofzo. Msschien zelfs een paar foto's van de meterstand voor de ongelovigen onder ons :P. Het is nu nog een beetje karig om er echt waarde aan te hechten(cpu standaard geheugen op timings?/voltage? mb voltage??).