Olympus 725 Review

p.blankert 26 november 2006, 250 views

Olympus 725

Pluspunten

• batterij, robuuste bouw, snelheid

Minpunten

• snel ruis, geen RAW, geen remote control

Uitbreidbaarheid Score: 2
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Ik heb een spiegelreflex voor wanneer ik echt wil fotograferen. Maar zo'n camera heb je niet altijd bij je en een camera die groot is, opvalt en waarmee je achter het apparaat moet staan om een goede foto te nemen, is niet bevorderlijk voor je snelheid en de onbevangenheid (lees: niets in de gaten hebben) van je onderwerp.
Daarnaast wilde ik een camera die ik altijd bij me heb, niet zwaar is (vergeet vaak dat ie in mijn broekzak zit!), een goede batterijduur heeft, tegen een stootje kan en in het water moet mogen vallen. Dat kan deze camera allemaal.

De fotokwaliteit is redelijk tot goed. Verwacht er geen wonderen van, maar wel heel aardig uitgelichte beelden die voldoende contrast en kleurverzadiging vertonen (binnen het segment!) Ergonomisch mis ik twee dingen: een lekkere grote en stroeve rubberen afdrukknop, en een draadloze remote control. Die zou het onopvallende karakter versterken. Verder kan deze camera in elke lichtsituatie uit de voeten. Ik werk eigenlijk altijd zonder flits vanwege het kleurbehoud. Ruis moet je dan wel voor lief nemen, zeker wanneer je zoals ik in cafs en dergelijke fotografeert zonder flits. Moet je toch een keer flitsen zit er een lekker pittig lampje op. De resolutie is ok, 3072 x 2304. Die raar genoeg alleen niet in de P-stand beschikbaar komt. Wel in de autostand, en alle andere standen.. Olympus wist hier geen antwoord op, overigens.
Wat ik wel steeds meer mis is een RAW-stand, maar ja. Je kunt niet alles hebben, toch?
De camera heeft veel programmastanden, maar daar heb ik het geduld niet voor om ze te onderzoeken. Zo fotografeer ik ook niet met deze camera.

Camera voelt echt robuust aan en ik heb al menigeen de schrik op het lijf gejaagd door hem bij het overhandigen te laten vallen en dan net te doen of er niets aan de hand is. Dat is er namelijk ook niet. Ook foto's in bad, onder de douche, vanaf de waterglijbaan, ondergedompeld in een glas rode wijn (beajolais-filter), het deert hem allemaal niet. Even droogvegen en afstoffen wanneer nodig.

Wel even opletten wanneer je de bijgeleverde software wil benutten.(Olympus Master) Er zijn een aantal creatieve opties die alleen vrijgegeven worden bij xD kaarten die een H-codering op de kaart hebben. Ik heb diverse xD-kaarten van mijn oude Olympus (die overigens aan de kant gegooid is voor een aantal zaken, waar deze camera er gelukkig niet een van gerfd heeft) en die hebben geen van alle die codering. Dus ik zal waarschijnlijk binnenkort toch nog weer een kaartje kopen. Is ook niet zo erg. Ik schiet bijna altijd in de hoogste resolutie en dan gaat het hard. Met het ingebouwde 16mB geheugen kan ik dan net 4 foto's schieten. Heb je lagere eisen op het gebied van resolutie is er niets aan de hand. Dan kun je ook met een kleien kaart al snel je hele vakantie toe.

Snelheid van fotograferen is goed, ik kan er lustig op los knallen en de camerabuffer werkt snel. Camera start snel. Zet hem aan er verdwijnt een klein schuifje, maak je compositie, druk de knop half in en druk af wanneer je de timing goed acht. Geen vertraging die noemenswaardig is. Houd de knop ingedrukt en je hebt zo 10 of 15 foto's van het zelfde moment!

Conclusie: voor het doel waar ik hem voor gekocht heb, voldoet de camera.

Heb jij ook een Olympus 725?