Specificaties Socket 775 met NVIDIA nForce 570 SLI chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P5NSLI, nForce 570 SLI (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATAII, RAID) Review

Soepstengel 6 september 2007, 1.612 views

Asus P5NSLI, nForce 570 SLI (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATAII, RAID)

Pluspunten

• Goedkoop
  • Featureset
  • Makkelijke lay-out

Minpunten

• Combinatie IDE en SATA schijven
  • Niet het snelste geheugen
  • Overclocken gaat niet zo ver

Layout Score: 4
Deze mobo gekocht voor mijn nieuwe systeem. Ik had een aantal eisen en dat waren:
Socket 775 (Dual Core)
SLI
PCI-e 16x
SATA (min 2 aansluitingen)
Onboard LAN

Het moederboord paste daarom precies in mijn straatje dus vandaar de keuze.

Het moederboord komt in een nette doos waar bijna alles bij zit. De kabels zijn weer eens prima in orde bij Asus, als je ergens een kabel voor nodig hebt (SLI, SATA, IDE etc.) dan zit het er bij! Er zit een CD-tje bij waar alle drivers op staan en utilities om je BIOS te updaten. Ook kun je met de CD een diskette maken om speciale drivers te kunnen gebruiken bij het insalleren van windows, de CD is ook nog eens bootable.

Over de kaart zelf ben ik wel te spreken. Alles zit erop wat ik nodig heb en het enigste wat ik mis is de FireWire aansluiting. Er zit dus geen FireWire op dit moederboord maar ik heb niet nodig dus dat is voor mij geen probleem. De USB poorten die op het moederboord zitten kunnen er mischien wat meer zijn, er zitten namelijk maar 4 USB poorten op het moederboord. De USB poorten zijn wel uit te brieden via speciale aansluitingen op het moederboord, ook zit er een expansie slot bij met 2 USB poorten die je er eventueel bij kan zetten als het nodig is.

De lay-out van het moederboord is prima in orde. Alles is vrij duidelijk zichtbaar, alle SATA aansluitingen zitten dicht bij elkaar en de aansluitingen zijn duidelijk aangegeven met kleurtjes of met tekst die eronder staat. De IDE aansluitingen hebben ze dit maal niet recht op het moederboord gezet met plat op het moederboord, maar het aansluiten van IDE kabels gaat vrij gemakkelijk!

Er is een probleem die ik tegen ben gekomen. In mijn systeem zitten er twee SATA schijven en een IDE schijf. Met het installeren van Windows moet er echten op de IDE schijf de MBR komen, dit mag niet op de SATA harde schijf. Ik weet echter niet of dit een software probleem is van Microsoft of dat dit te maken heeft met het moederboord. De BIOS instellingen staan in ieder geval zo ingesteld dat de twee SATA's boven aan staat en IDE op de 3de plek. Het probleem heb ik opgelost door de IDE harde schijf weg te laten, dan kan de MBR wel op de SATA.

Voor de rest ging het installeren vrij gemakkelijk en heb ik tot nu toe nog geen problemen gehad met het moederboord. Overclocken kan je gemakkelijk doen via de BIOS met de zogenaamde JumperFree functie. De prijs vond ik erg laag vergeleken met andere moederboorden en de functies die erop zitten.

Nog een nadeel dat ik tegen ben gekomen is dat het geheugen dat erop kan niet het snelste geheugen is. Vindt ik niet zo heel erg omdat sneller geheugen voor DDR2 al gelijk vele euro's meer kosten en dat sneller geheugen waarschijnlijk ook weg gelegd is voor servers.

Uitstekend moederboord die er denk ik wel weer 2/3 jaar mee door kan!

edit: Nu eindelijk eens bezig geweest met overclocken van mijn E6600 maar dat valt op dit moederboord toch best wel tegen! Mijn CPU gaat niet hoger dan 2,8 GHZ ofhoewel een FSB van 1250!

Heb jij ook een Asus P5NSLI, nForce 570 SLI (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATAII, RAID)?

je had de P5N-E SLI met NForce 650 chipset moeten nemen om te overclocken.
de NF4 staat bekend als slechte overclocker
dis geen nforce 4 maar 5.

Je overklok is vast nog wel te verbeteren.
Snel geheugen wil je er toch alleen maar in als je overklokt en dan klokt het "automatisch" mee, geen probleem dus lijkt me.

[Reactie gewijzigd door Powrskin op 6 september 2007 17:44]

Dat gedoe met die S-ATA en IDE schijven ben ik ook tegengekomen bij de installatie op ditzelfde moederbord, maar ook met andere moederborden heb ik dit al gehad. IDE gaat voor s-ata blijkbaar dus is t makkelijker om de schijven waar je OS niet op gaat allemaal even los te trekken tijdens de installatie van Windows, dat scheelt wat gezeur :-). Overigens heb ik m in een servertje gepropt (server 2003), en daar draait ie wel lekker op.