Specificaties 15,6" • 1600x900 • 320GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkPad L512 (NVW58MH) Review

Red-Front 26 februari 2011, laatste update op 27 februari 2011, 2.707 views

Lenovo ThinkPad L512 (NVW58MH)

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Werking functies
  • Prestaties
  • Innovatie
  • Accuduur

Minpunten

• Opstart tijd Windows (vermoedelijk HDD)

Wat heeft mij doen besluiten deze notebook te kopen?

Voornamelijk voor mijn studie ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe laptop, ik heb enige ervaring in de ICT en heb ook een duidelijke voorkeur voor producten. Zo zou ik bijvoorbeeld geen laptop van Acer kopen en geen laptop met een AMD processor (in tegenstelling tot in een desktop). Hier onder heb ik een lijst van belangrijke criteria voor het doen aanschaffen van deze laptop:
  • Bouwkwaliteit
  • Uitbreidingsmogelijkheden
  • Beeldscherm (resolutie)
  • Prestaties (processor, opslag en harde schijf)
  • Zakelijk
De notebook moet minimaal 3 virtuele machines kunnen draaien waaronder twee keer Windows Server 2008 Standard en n maal Windows 7 als client voor mijn studie. Wanneer je naar de vereisten van deze besturingssystemen gaat kijken kom je grofweg op 2 GB per virtuele server en 1 GB voor Windows 7. In totaal heb je dan 5 GB werkgeheugen nodig, om de host (de laptop zelf) ook nog vloeiend te laten werken is het naar mijn mening verstandig om hier nog 2 GB werkgeheugen bovenop bij te nemen. Je zit dan op 7 GB werkgeheugen. Standaard beschikt deze laptop over 4 GB werkgeheugen. Op zoek naar mijn nieuwe notebook heb ik telkens bij de fabrikant opgezocht of het viel uit te breiden naar 8 GB werkgeheugen. Er kunnen namelijk restricties opdoen vanuit het moederbord waardoor dit niet mogelijk is (denk aan de chipset).

Bouwkwaliteit

Volgens vele mensen is Lenovo het nieuwe IBM, dezelfde kwaliteit. Zelf heb ik geen ervaring met een IBM ThinkPad, maar ik ben uiterst tevreden over de Lenovo L512. Voor mijn werk heb ik per jaar misschien wel 50 verschillende soorten laptops in mijn handen.. genoeg vergelijkingsmateriaal om een mening op te doen. Naar mijn mening doet de laptop het beter dan de gemiddelde HP en ASUS - zeker beter dan de gemiddelde Acer, Medion of Packard Bell. Een laptop van het merk Fujitsu zou bij mij ook in de smaak vallen, na een kort gesprek met mijn bankrekening was er onenigheid gezien deze apparaten veel geld kosten. Achteraf heb ik totaal geen spijt van mijn keuze voor de Lenovo, van hoe de toetsen voelen tot aan hoe het scherm dichtklapt, het voelt allemaal heel stevig en tegelijkertijd heel soepel. Het voelt als een product wat jaren mee zal gaan - ook al ben ik niet de voorzichtigste met mijn eigen notebooks.

Uitbreidingsmogelijkheden

Wat dit inhoud voor mij als eindgebruiker is dat ik makkelijk de notebook open kan maken om bijvoorbeeld iets met de processor, werkgeheugen, accu, harde schijf of met het wireless device iets te kunnen doen. Dit is zonder meer goed mogelijk met de Lenovo L512. Wanneer je de onderkant ziet zijn er maar liefst drie platen die je vrij makkelijk weg kan halen om bij de onderliggende onderdelen te komen - een stuk beter geregeld dan bijvoorbeeld bij de HP 4710s waar je de complete bovenkant inclusief toetsenbord er af moet halen om alleen al bij de harde schijf te kunnen komen. Verder heb ik direct het geheugen uitgebreid naar 8 GB - prima voor mijn gebruik. Het uitbreiden was een kwestie van de grootste plaat even losmaken met een schroevendraaier, het standaard geheugen er uit halen en 2 x 4 GB Kingston er in plaatsen. Na het opstarten werd het prima herkent en is het systeem nog steeds volledig stabiel.

Nu ben ik niet de zakelijke gebruiker die er een 9 cel accu in gaat plaatsen of een docking station gaat gebruiken, maar elke ThinkPad beschikt over enorme uitbreidingsmogelijkheden. Op de gebruiksvriendelijke site van Lenovo valt voor elke Lenovo notebook of desktop een hoop informatie te winnen.

Beeldscherm (resolutie)

De manier waarop ik op deze ThinkPad terecht ben gekomen is vrij simpel, ik maak vaak gebruik van de Pricewatch van Tweakers.net om producten te vergelijken, een hoge resolutie is wel zo handig wanneer je drie virtuele machines draait. De resolutie waar ik op zoek naar was is dus 1600 x 900, dit vanwege de leesbaarheid die je op dat moment nog hebt op een 15,6". De Lenovo Thinkpad L512 was de notebook die mij deze resolutie kon aanbieden in een 15,6" formaat, of toch niet? Na het bestellen van de notebook heb ik Everest Home Edition gedraaid en deze heeft mij verteld dat het een 16" scherm betreft, ook past hij met moeite in mijn laptop tas waar mijn vorige notebook van HP (550) nog met gemak in ging. Dit is niet vervelend in mijn geval gezien hij er alsnog inpast, maar het is iets waar je rekening mee moet houden. Hij is volgens mij ook iets groter dan de gemiddelde 15,6" wanneer we het over breedte hebben.

Voor ik de notebook ging aanschaffen heb ik h.e.a. opgezocht over deze notebook op het internet, vaak ging het om het Core i3 model - maar ik ben er van uitgegaan dat dit model over hetzelfde scherm beschikt als de Core i5. Nu was veelal het commentaar bij de reviews dat de beeldkwaliteit als enige wat beter zou kunnen, hier kan ik niet mijn mening in delen.. het is een mat scherm, iets wat ik weet te waarderen. Een Sony of een HP met een glanzend scherm geeft inderdaad levendiger beeld, maar is dat iets wat je zoekt voor je studie of voor een zakelijke notebook? Naar mijn mening is het zeker geen minpunt maar een pluspunt. Het is een plezierig scherm waar je uren naar kunt kijken zonder last te krijgen van je ogen.

De brightness valt in te stellen van 0 tot en met 15. Zelfs in het donker is stand 0 bijna niet te zien, ik werk in daglicht vaak op 12-14 (wanneer op netstroom) en anders op 10. In het donker gebruik ik hem vaak uiterlijk op 10, maar wanneer ik op de accu werk in het donker zet ik hem nog wat lager. Dit is niet hinderlijk en verbeterd de werkduur van de accu.

Prestaties (processor, opslag en harde schijf)

Wanneer je drie virtuele machines op n host gaat draaien, zeker wanneer het om een notebook gaat is het verstandig om wat onder de motorkap te hebben. De specificaties van de Lenovo L512 (NVW58MH) zijn als volgt:
  • CPU-type: Intel Core i5 480M (2,66 GHz - Max Turbo 2.933 GHz)
  • Geheugengrootte: 8 GB (standaard 4 GB)
  • Opslag: 5400 rpm 320 GB
  • Overig: Windows 7 Professional, Wireless a, g & n, 1 Gbps Ethernet, Bluetooth 2.1
Tijdens de aanschaf van de notebook heb ik de OCZ Vertex 2 180 GB overwogen, dit vanwege het feit dat dit zonder enige twijfel de beste verbetering zou kunnen brengen. De 5400 toeren schijf is zonder meer het traagste onderdeel van deze notebook en de prestaties zouden goed verbeterd kunnen worden dankzij deze SSD. Op het moment dat ik de SSD bestelde heb ik er 300 voor neergelegd. Op het moment dat ze hem wilde leveren was de prijs gedaald naar 240, zonder problemen heb ik de order stopgezet. Ook durf ik geen nieuwe SSD te bestellen vanwege het feit dat OCZ overstapt op 25 nm. Er is geen duidelijkheid over de 180 GB Vertex 2 en ook heb ik van horen zeggen dat de SSD's 1 2 millimeter breder zijn dan een standaard 2,5" harde schijf. Om die reden zou ik de metalen kooi van de harde schijf die er op dit moment in zit niet kunnen gebruiken.

Uiteraard gaat de review over de Lenovo L512 met Core i5 en niet de OCZ Vertex 2. Om die reden heb ik een aantal benchmarks gedraaid met de volgende resultaten:

Zakelijk

Naar mijn bescheiden mening straalt de notebook zeer zakelijk uit, en dan niet alleen fysiek gezien. De mogelijkheden (Bluetooth, docking, finger print, kwaliteit en ondersteuning) sluiten hier volledig bij aan. De mobiliteit is voldoende naar mijn mening, de accu zal ongeveer 3 uur werken wanneer je de brightness niet volledig zet en je werkt op het internet en in een kantoor pakket.

Volledig mijn smaak, om het kort samen te vatten. De volgende keer dat ik een notebook ga aanschaffen overweeg ik zeker weer een Lenovo ThinkPad. Wanneer ik tijd heb voeg ik afbeeldingen (en eventueel video materiaal) aan deze productreview toe. Ook vragen zijn van harte welkom.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad L512 (NVW58MH)?

Een goede review, waarin je de meeste belangrijke dingen wel vermeldt :)

Wat je nog kunt verbeteren: benchmarks toevoegen (maar dat schrijf je zelf al), en foto's die overdag zijn gemaakt.

Je schrijft al dat je geen laptop van Acer of Medion zou kopen (ik deel die mening), maar wat maakt deze laptop nou zo bijzonder t.o.v. die Acer of Medion-laptop? En kun je iets schrijven over de extra's die je krijgt bovenop een toetsenbord, muis en beeldscherm? Ik zag al een fingerprintreader: gebruik je die en hoe bevalt dat? En tenslotte heb ik nog niks kunnen lezen over de accuduur. Het is een laptop met een stevige processor, zeker als je die gaat gebruiken met 3 virtuele machines tegelijk, dan ben ik benieuwd wat er van de processor overblijft.

En offtopic (als in: dat hoort niet per se in de review), uit interesse: waar heb je drie (!) virtuele machines voor nodig? Ik kan me nog voorstellen dat je Windows 7 als primair OS gebruikt, en bijvoorbeeld Linux als virtueel OS draait om daar dingen mee te doen. Of andersom natuurlijk, om niet alle Linuxadepten hier te bashen.

Ik gebruik zelf een Lenovo Thinkpad X201 Tablet elke dag, naar grote tevredenheid, en deel je mening dat alles superstevig en degelijk is. Alleen een beetje duur, maar kwaliteit kost geld :+
Benchmarks heb ik toegevoegd, foto's zal ik wanneer het zonnig weer is (vermoedelijk dinsdag) maken.

Waarvoor ik drie virtuele servers nodig voor heb? Voor mijn opleiding heb ik een netwerk nodig waar een hoofserver is, een server die lid is en een client. In totaal heb je dan drie virtuele servers.

Verder gaat het eigenlijk niet alleen om het toetsenbord, ook niet om het scherm... wat het verschil maakt tussen een "B-merk" en in dit voorbeeld een "A-merk". Het is het idee achter het product, zoals het feit dat de licentie sticker van Windows achter de accu zit vindt ik een zeer grote pluspunt en is mij zeker geld waard. Verder is het een stevig product, waarvan de scharnieren waarschijnlijk niet kapot zullen gaan, om maar een paar voorbeelden te geven. Ook product ondersteuning en de insteek van het bedrijf er achter telt voor mij mee in de beslissing, Acer (wat min of meer hetzelfde bedrijf is als Packard Bell) is niet voor niets een tijd terug bij radar op de televisie gekomen. Volgens mij was er toen iemand van Tweakers te gast bij Radar.

Update:

Over de werkduur en de prestaties met 2 virtuele servers.. je kunt alsnog makkelijk 3 uur er op werken als zijnde studie, ook vrij intensieve tasks zijn geen probleem. Wanneer je rustig aan doet is 3 uur en 30 minuten ook haalbaar, maar dan ben je meer in het boek aan het lezen dan bezig op de laptop.

[Reactie gewijzigd door Red-Front op 1 maart 2011 12:00]

Ik heb sinds 2 weken een Lenovo Thinkpad L512 voor mijn werk. Deze lost een veel duurdere Dell laptop af, waarvan de backlight kapot is gegaan.

Ik ben nu al blij met mijn nieuwe "goedkope" Lenovo, want de Full HD resolutie op 15" van de Dell, daar werd ik niet vrolijk van.
ik heb een vraag.

Ik ga volgend jaar naar een Grfisch Lyceum, is deze laptop geschikt om zware grafische programma's op te draaien?
Nee. Er zit volgens mij een 4530 of een 4580 in geramed naar 5125 of 5150.