iiyama ProLite E1900S-B2 (19", 2ms g>g, D-Sub/DVI-D, Zwart) Review

sjaaknsaak 11 februari 2008, 5.134 views

iiyama ProLite E1900S-B2 (19", 2ms g>g, D-Sub/DVI-D, Zwart)

Pluspunten

• +Gray-to-Gray responsetijd 2 ms
  • +Black-White-Black responsetijd 5 ms
  • +Geen ghosting dus
  • +Energiezuinig
  • +Goede contrastverhouding
  • +Mooie kleuren
  • +Auto Image Adjust werkt goed
  • +Prijs
  • +Mooi afgewerkt
  • +Ingebouwde boxjes (alhoewel niet veel vermogen kan dit een voordeel zijn)

Minpunten

• -Geen bijgeleverde DVI-D kabel
  • -Kijkhoek valt tegen
  • -Voet niet in hoogte verstelbaar

In 1999 kocht ik mijn laatste monitor, een 17" CRT. In 2006 vond ik wel eens dat deze aan vervanging toe was. Met het ook op toekomstige lan-parties besloot ik om maar eens voor TFT te gaan. Ik vond op internet 2 B-merk monitoren voor 199 euro, maar zag ook deze iiyama E1900S in het rijtje staan voor maar 40 euro meer. Het verschil was de g2g responsetijd, bij de b-merken was dit 8 ms, bij de iiyama 2 ms. Aangezien ik wel van een spelletje hou op z'n tijd, besloot ik voor de iiyama te gaan.

De monitor heeft een afmeting van 19", met een native resolutie van 1280*1024. Dit maakt het surfen op internet een aangename ervaring. Ook voor beeldbewerking is ruimte genoeg, alhoewel ik dat niet echt veel doe, anders had ik de widescreen variant wel genomen (10 euro goedkoper).

De zwarte randen zijn vrij dun (1,6 cm), wat de monitor geschikt maakt voor een dual-setup. Dit is wel een prijzig grapje natuurlijk, vandaar dat ik het voorlopig bij 1 hou.

Het eerste wat me opviel toen ik de doos opende, was dat er geen DVI-D kabel bij zat. Dit is jammer, aangezien deze kabels nog best duur zijn. Aan de andere kant was de monitor m.i. best goedkoop voor de kwaliteit die je krijgt, dus het lag ook wel in de lijn der verwachtingen. De verkoper (Computerland Groningen) wist mij te vertellen dat Samsung wel standaard een DVI kabel meelevert met TFT schermen. Die DVI kabel komt later wel, ik heb de monitor aangesloten met de bijgeleverde D-SUB (VGA) kabel.

Toen ik mijn computer bootte, schrok ik omdat ik niet de verwachte bootschermen zag. Pas toen de Windows GUI geladen was kwam er beeld. Dit is niet handig als je een keer een cleane Windows install wilt doen of Linux wilt booten (alhoewel ik dat nog niet geprobeerd heb). Wat positief is, is dat de auto adjust wel werkt via D-SUB. Ik verwachtte dat dat alleen via DVI zou werken, maar hij centreert het beeld netjes, alleen de brightness staat meteen op 100%, wat echt te veel is.

De contrastverhouding is 700:1 en dat is wat mij betreft ook dik in orde, evenals de 16.2M kleuren. Dit is voor mij ruim voldoende. Ook de power consumption is zeer puik: 35W maximum, 2W in power management mode.

Over de kijkhoek ben ik wat minder te spreken. Dit komt deels omdat ik natuurlijk CRT gewend ben, maar zowel verticaal als horizontaal treedt er vrij snel verkleuring/overbelichting op. Als je 2 van deze monitoren naast elkaar zet dan kan het denk ik nog net, maar dan moet je niet teveel met je hoofd bewegen. Als je in je eentje achter één monitor zit is er geen probleem, maar met z'n 2en iets doen zal voor een persoon het beeld nooit 100% zijn. Voor mij telt dit niet zo zwaar mee, aangezien het mijn monitor is, en als mensen mee willen kijken dan zet ik m'n tv-out wel aan en anders is het pech gehad.

De vormgeving is dik in orde, smalle randen, geen overbodig plastic, en de monitor staat solide op de bijgeleverde voet.

Ik heb het verder nog niet over de ingebouwde boxjes gehad, omdat ik niet van plan ben om deze te gebruiken, en de gemiddelde tweaker ook wel iets beters heeft staan dan deze 2x1 Watt. De kwaliteit hiervan weet ik dus niet, maar het moge duidelijk zijn dat 2x1 Watt bijna niks is.

Al met al ben ik erg blij met m'n nieuwe monitor, zeker voor het zachte prijsje van ¤239. Iiyama heeft toch de naam kwaliteitsmonitoren te maken. Ik ben iig jaren jaloers geweest op de 17" CRT flatscreen iiyama van m'n huisgenoot, deze gaf veel beter beeld dan mijn eigen aldi CRT. Nu kan hij jaloers zijn op mijn mooie 19" TFT ;)

Volgende maand maar eens een nieuwe videokaart (ik denk een 7600GS AGP) en een DVI kabel kopen, zodat ik met de kaart op maximum ook boven de 4 fps uit kom. Dit gaat het genot van mijn nieuwe monitor nog groter maken.

Dit was mijn eerste review, dus op- en aanmerkingen zijn uiteraard welkom. Ik heb door dat de structuur een beetje ontbreekt, maar dat komt omdat ik brak ben.

Edit: De monitor is niet in hoogte verstelbaar, alleen kantelbaar tot 20 graden. Voor mij maakt dit niet uit, omdat de hoogte precies goed is voor mijn bureau/stoel, maar dit is zeker wel iets om mee te nemen in je eigen overweging. (met dank aan MrDrako)

Edit 11/02/08:
2 Videokaarten verder ben ik nog steeds erg tevreden met deze monitor.

Heb jij ook een iiyama ProLite E1900S-B2 (19", 2ms g>g, D-Sub/DVI-D, Zwart)?

Nog een nadeel, geen in hoogte verstelbare voet.
Jammer genoeg hebben veel monitoren dit niet,
enige waarvan ik weet dat de hele serie het (nu) hebben is Dell.
Je hebt gelijk, alleen voor mij is dit geen nadeel aangezien mijn stoel & bureau zo staan dat de bovenste rand van de monitor op de zelfde hoogte zit als mijn ogen. Ik zal de survey ff aanpassen, omdat dit bij iemand anders' bureau natuurlijk wel nadelig kan werken.
Mooie survey, ik vraag me af waarom dit de eerste is voor deze monitor. Iedereen op tweakers lijkt voor de Samsung 940BF te gaan maar ik heb deze ook zeker op het oog voor mijn toekomstig systeem.

Momenteel heb ik nog een ProLite E430S 17", deze heeft ook zeer dunne randen. Ik vind persoonlijk dat dat ook heel rustig oogt.
Dit houdt dus in dat de monitor zich niet automatisch aan de resolutie aanpast als je een DVI kabel gebruikt? Lijkt me stug, want met de TFT monitor die ik nu heb werkt dit perfect met DVI kabel. De E1900S-B2 is immers een véél nieuwer model.
Ik heb de monitor dus nog niet met een DVI kabel aangesloten, wellicht dat ik daarom tijdens het booten niks zag. Via de D-SUB wordt het beeld dus wel gecentreerd en de kleurbalans en contrast aangepast. Dat is wat ik bedoelde, ik hoop dat het zo duidelijker is.
Heb afgelopen zaterdag een Prolite e1900s-B1 aangeschaft en dat ding beviel me niet vage kleuren met standaard VGA kabel heb hem gisteren ingeruild voor een Prolite e1900s-B2, vind het een hele goede monitor vooral qua prijs / kwaliteit.

Heb er ook een DVI-D kabel bijgekocht lekker duur grapje 39.95 voor een kabeltje maar goed is wel een aanrader ...

Puik beeld, helder, automatisch word alles aangepast.

Enige irritante wat gelukkig uit te zetten is de resolutie melding met gamen ...

Al met al een geweldige monitor ...
oja,

gebruik in combinatie met

- AOpen Aeolus 6600 Gt 128 mb
- Windows XP Pro SP2
- P4 HT 2800 - 2 Gb mem.
ik heb deze monitor nu ook al iets van 10 dagen alleen nu valt mij het volgende op, de blauwe windows kleur is in de taakbalk veel lichter dan bijv in de balk bovenaan het venster, is dit normaal?
dit is ook als windows in het welkom menu zit, dit zouden toch dezelfde kleuren moeten zijn?

ook als je een zwart beeld krijgt zie je de backlights erg goed bovenaan en vooral onderaan, maar dit zal wel normaal zijn neem ik aan...

verder staat linksboven op de monitor prolite e1900S

achterop staat echter wle ergens klein pl1900s-b2 dus neem aan dat ze wel de goede hebben geleverd?
Ik gebruik zelf W2K, dus grijze taakbalk, en bovenaan het scherm loopt hij van donkerblauw naar lichtblauw, dus ik kan hier niet echt iets over zeggen. Ik ben tevreden over de kleuren. Wat betreft het zwart heb ik ff een full-screen dospromptje gedraaid, en je ziet ze idd een beetje, maar ik vind het niet storend. Het is nou eenmaal een groot scherm, en als je er een eindje vanaf gaat zitten zie je er zo goed als niks van.

Bij mij staat achterop ook pl1900s-b2 en ergens anders ple1900s-b2, dus het zal wel kloppen.