Gigabyte GA-M55plus-S3G, C51G (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA, 1394) Review

eriksd 24 november 2006, 629 views

Pluspunten

• Degelijk
  • max 16 gig ram
  • Veel aansluitingen
  • Ga zo maar door

Minpunten

• Ehm, het oranje CPU-koeler bracket?

Layout Score: 5
Het werd eens tijd voor een goed moederbord, dat aan een aantal eisen moest voldoen, hij is namelijk voor mijn ouders :p

- Stabiel zijn
- Futureproof
- Zoveel mogelijk onboard
- Goed uitbreidbaar
- ATX
- En een goede indruk maken.

En dan ga je zoeken. Hoewel ik in het verleden zeer goede ervaringen had met ASrock en Asus, besloot ik toch ook andere merken in mijn afweging mee te nemen. Alhoewel merken als Jetway en ECS toch niet echt meededen.

Ook de prijs moest goed zijn, maar ook weer niet te goedkoop, dus besloot ik in de prijsklasse 80 - 100 euro te kijken. Extra functionaliteit zoals SLI, XFire, en die bende waren voor mij niet aan de orde, dus kon ik me goed toeleggen op een stabiel en solide bord.

Na aardig wat zoekwerk kwam ik bij alternate uit op dit moederbord. Gigabyte leek me een prima merk, en aan functionaliteit ontbrak het niet bij dit systeem; ATX, pci-poorten, massa's USB, 7.1 audio, gigabit LAN, SATA poorten, RAID ondersteuning, PCI-E 16x , 2 maal PCI-E 1 x, en 4 maal PCI. Meer dan genoeg dus. Ook de onboard geforce 6100 sprak me aan, dit is volgens mij toch wel een van de betere onboard dingetjes.

Verder viel me de maximale hoeveelheid ram op; 16 gigabte :)

Zo gezegd, zo gedaan en besteld die handel.

Het moederbord zat in een mooie doos, dus de eerste indruk was al goed. Bij het uitpakken trof ik een aantal kabels aan (IDE, SATA), een IO-panel en driver-cd + manual. Standaard uitrusting dus.

Het inbouwen verliep vlekkeloos, alles zit netjes gemonteerd dus niet teveel problemen. Processor erin en gaan met de handel.

Meteen na de eerste opstartbeurt op F1 gedrukt, om in het bios te komen. Nou heeft gigabte niet echt de overclockkoning te zijn, maar in het bios tref je een zwik oc mogelijkheden aan waar je niet vrolijk van wordt; voltages, fsb, en nog allemaal moeilijkere dingen waar ik de naam niet van weet :P

De onboard video preseert ook zeer redelijk, en voldoet prima voor zijn taken.

Tot op heden heeft het moederbord prima gedraait, dus; een echte aanrader

Heb jij ook een Gigabyte GA-M55plus-S3G, C51G (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA, 1394)?