Specificaties 20" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 205BW Zilver Review

Bjk 23 november 2006, 2.765 views

Samsung Syncmaster 205BW Zilver

Pluspunten

• Groot
  • Mooie kleuren
  • DVI
  • Hoogte verstelbaar
  • HDCP

Minpunten

• Klein beetje bleeding midden bovenin monitor, voor mij totaal niet storend maar wel opgemerkt.
  • Zwart niet pikzwart, again, niet storend wel opgemerkt.

Algemeen
Na anderhalfjaar een 17" BenQ tft te hebben gebruikt wou ik toch eens upgraden naar een wat grotere monitor. De BenQ was gekocht voor gaming (vanwege de 8ms). Inmiddels gebruik ik mijn werkstation vooral voor (web)ontwerp.

Na even verdiept te hebben in de huidige lijnen viel mijn oog dankzij het "[20" TFT en groter] De Ultieme TFT" topic op GoT op een Samsung Syncmastr 205bw. Na deze bekeken te hebben in MediaMarkt heb ik besloten om hem te kopen, toch twijfelde ik even tussen de samsung en de acer al2216w een 22". De reden dat ik toch voor de samsung ben gegaan is: verstelbare voet, hdcp, betere resolutie.

Design & Featureset
Aangezien ik toch wel van een beetje strak design houd, is het een vereiste dat de monitor er voor het oog gewoon goed uit ziet. De Samsung is netjes afgewerkt, een smalle bezel en handige knopjes waar je goed bij kan. (Bij mijn oude zaten de knoppen onder de monitor!!)

Alles wat je nodig had zat bij de Samsung in, kortom, boekje, cd-rom, d-sub kabel, dvi kabel. Over de featureset dus niks te klagen.

Kleurweergave
In vergelijking tot mijn oude BenQ zijn de kleuren vele malen sprekender. Wat op de BenQ een beetje dof was is hier juist veel sprankelijker. Maar ook weer niet overdreven, gewoon natuurlijk in mijn opzicht.

Contrast en Helderheid
In mijn beoordeling staat goed, de enige reden waarom dit niet zeer goed is omdat ik het zwart niet pik-zwart vind. Het is zeker niet storend, maar zou eventueel een puntje van verbetering kunnen zijn voor Samsung in de toekomst.

Ghosting
Ik heb een aantal games geprobeerd, zoals Battlefield 2 en Halflife-2. Vooral over de laatste ben ik erg te spreken aangezien deze widescreen resoluties ondersteund. Wat een pracht & grootte. Alles komt echter over en word nu nog meer als eerst opgezogen in deze game. Ik heb GEEN ghosting kunnen vinden alles gaat vloeiend, zelfs in de hevigste actie. Nu had ik ook geen ghosting op mijn 8ms BenQ en dus nu ook niet op de 6ms Samsung :).

Pixeldefecten
Kort maar krachtig, geen. Heb de monitor bij de Mediamarkt gekocht, wellicht 30 euro duurder als in de internetshop. Maar als je daar een pixelgarantie en bezorgkosten rekent dan zit je ongeveer op dezelfde prijs. Plus heeft de mediamarkt een goede service voor monitoren. Binnen 2 weken mag je deze terug brengen en je krijgt direct een nieuwe.

Bouwkwaliteit, afwerking en vormgeving
Wat ik al een beetje heb weggegeven in design en featureset. Gewoon netjes, goed vormgegeven. Dik tevreden, misschien was een zwarte versie net iets mooier geweest. Maar zilver is ook goed!

Slotwoordje
Na aanschaf ben ik dus zeer tevreden over de Samsung Syncmaster 205BW. Alles zat netjes verpakt en gelukkig geen dodepixels. Dit is natuurlijk altijd ff afwachten. Het beeldoppervlak lijkt in een grote winkel tussen andere monitoren normaal. Maar als het eenmaal op je bureaustaat is het echt een groot ding. Als webontwikkelaar vind ik het zeer handig werken in bijv Photoshop. Ik heb ruimte om mijn tooltjes op te bergen of 2 browsers naast elkaar te duwen.

Daarnaast geniet ik nu meer van een filmpje of game, widescreen gaming is mij zeker positief gestemd. Mijn volgende monitor word weer een widescreen ondanks dat ik eerst wat sceptisch was.
Voor NOG meer informatie tot aanschaf van een widescreen van 20" of groter verwijs ik je graag door naar het GoT topic: [20" TFT en groter] De Ultieme TFT - Deel 13

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 205BW Zilver?

Kan me helemaal vinden in de review! Vooral de in hoogte verstelbare voet is erg praktisch, vooral als je langere periodes aan 't werk moet achter het scherm is 't lekker om 'm goed af te kunnen stellen op je zithoogte.

Zelf ook enige background-bleeding ontdekt midden bovenin, maar zoals eerder genoemd in de review, stoor ook ik me daar niet aan. Prima prijs voor het aantal aansluitingen geleverd. Volgende wordt weer een samsung.
...omdat ik het zwart niet pik-zwart vind. Het is zeker niet storend, maar zou eventueel een puntje van verbetering kunnen zijn voor Samsung in de toekomst.
Hoewel ik geen schermen heb bekeken weet ik vrij zeker dat Samsung best modellen heeft met zwarter zwart. Die hebben alleen een ander soort techniek erachter zitten en vallen in een hogere prijsklasse.
Natuurlijk goed dat je het erbij zet, want ik vind dit wel een heel belangrijk criterium voor de beeldkwaliteit.
Afgaande hierop en andere reviews, heb ik er vandaag ook een besteld ter vervanging van mijn oude CRT bak. Ik hoop hem morgen binnen te krijgen en zal hem eens uitvoerig gaan testen. Bedankt voor je heldere en duidelijke review! :)
Ik heb hem sinds gister. Leuke review!