Specificaties Basispakket met 20GB interne opslag - Bekijk alle specificaties

Microsoft Xbox 360 Core Wit Review

Valith 16 januari 2007, laatste update op 17 april 2008, 6.306 views

Microsoft Xbox 360 Core Wit

Pluspunten

• XBOX Live mogelijkheden (demo's, trailers, clips, icons etc)
  • Game-aanbod is groot
  • Uitbreidingsmogelijkheden (WiFi, HD-DVD speler)
  • Draadloze controller(s)
  • HD kwaliteit (720p, 1080i en 1080p)
  • Optische aansluiting voor surround sound
  • Design
  • Upgraden van hardware niet nodig (tov een PC)
  • Continue software updates via XBOX Live (extra functionaliteit)

Minpunten

• Kleine HD (20GB => effectief te gebruiken: 13GB)
  • Beperkte mogelijkheden voor streaming video (geen DivX, AVI etc out of the box, dus zonder truukjes)
  • Geen HDMI kabel beschikbaar
  • Geluidsproductie DVD drive

Randapparatuur Score: 5
Spelaanbod Score: 4
Multiplayer Score: 5
Multimedia Score: 3
De XBOX360 is (in mijn ogen) een fantastische gameconsole die een lust is voor het oog. Fraai vormgegeven en een heerlijk in de hand liggende controller. Daarbij is ze zeer eenvoudig aan te sluiten en is ze voorzien van kwalitatief hoogwaardige aansluitmogelijkheden (component & optische audio) die ik benut. (jammer dat er nog geen HDMI kabel is, maar component voldoet ook prima)

In combinatie met een HD TV (in mijn geval een 32" Samsung LCD => 720P) is het beeld werkelijk verbluffend. Daarnaast aangesloten op een 5.1 surround set een fantastische game-ervaring in de huiskamer.

Het spelaanbod vind ik ook erg sterk. De eerste maanden was het nog wat magertjes, maar inmiddels zijn er enorm veel games op de markt in vrijwel alle genres. De laatste maanden zijn er ook steeds meer spellen als 'budget' (30-35 euro) te verkrijgen en ook een tweedehands prijzen zijn goed te doen (circa 25-35 euro). Ruilen is daarbij ook een goed optie om de kosten van de games laag te houden.

De XBOX LIVE content is in mijn ogen ook een zeer goed feature. Je kunt er allerlei content downloaden en met name het binnenhalen van demo's (van games) is zeer prettig. Zo kun je checken of een game wat voor je is (en of ie grafisch goed zit) voordat je hem aanschaft. Dit zorgt (in mijn geval) voor een lagere drempel om een spel aan te schaffen en een spel huren is dan ook niet meer nodig. Tevens zijn er verschillende arcade games te downloaden, die leuk wegspelen. Bijvoorbeeld Uno of Texas Hold'em Poker, waarvan tegen betaling van een aantal gamerpoints (bijvoorbeeld ca 10 euro voor Texas Hold'em Poker) een volledige versie te verkrijgen is.

Qua uitbreidingsmogelijkheden is er ook veel te krijgen. Draadloze netwerkadapter, (draadloze) controllers, (draadloze) headsets, een webcam, twee verschillende opladers voor de accu's etc etc.

Qua negatieve punten valt met name de geluidsproductie van de DVD drive op. Wanneer het geluid (via de surround set of de TV) niet zo hard staat hoor je de DVD speler redelijk wat geluid maken. Ik hoor het zelf eigenlijk niet meer (ik denk dat dit een kwestie van gewenning is) en als ik via de surround set game hoor ik er zowieso niets meer van (zonder het geluid extreem hard te hoeven zetten). Note: Mijn XBOX360 staat niet in een kastje maar staat op een beugel direct onder mijn TV. De geluidsdemping is wat dat betreft in mijn opstelling minimaal!
Een tweede negatief punt wat ik zou kunnen noemen dat is de grootte van de harde schijf. Deze beschikt slechts over 20GB en in de praktijk 13GB, vanwege de software voor emulatie van oude XBOX-spellen en andere files die de XBOX zelf gebruikt. Ik ben het zelf nog niet tegen gekomen dat mijn schijf vol was, maar ik schoon ook regelmatig mijn gespeelde demo's, trailers etc die ik niet meer bekijk.

Kortom dit is een enorm complete console als je het mij vraagt en absoluut een aanrader als je van games en kwaliteit houdt. Voor de toekomst verwacht ik nog veel meer van deze XBOX360, gezien functionaliteiten die er telkens bijkomen via online updates. Hopelijk is ook DivX en HD streaming vanaf de PC binnenkort mogelijk en niet alleen het WMV formaat. De negatieve punten wegen wat mij betreft absoluut niet op tegen de vele voordelen die deze console biedt. Daarnaast denk ik ook dat er nog veel next-gen games zullen worden uitgebracht, die nog meer gebruik zullen gaan maken van de kracht waarover de XBOX360 beschikt.
Een ander voordeel tov de PC: je hoeft niet telkens te upgraden, omdat je een vaste configuratie hebt waarop developers hun game schrijven. Met een PC blijf je upgraden om de game development industrie bij te houden en de nieuwste spellen te kunnen blijven spelen.

Heb jij ook een Microsoft Xbox 360 Core Wit?

divx zal nooit gaan werken.
vast wel als er straks een modchip voor komt :P
ja maar dan kun je niet meer online.
Mijn xbox360 was het prototype voor MS om te testen wat het maximale lawaai is wat zo een ding kon produceren...

Fohn ? nee
Straaljager ? JA !!!

Coole console behalve het idiote geluidsproductie >,<
Als ze overgaan op de 65nm productie van de Triple-Core CPU, dan zal de herrie minder worden door de mindere warmte productie...
de hitte word vaak hoger hoe kleiner het word als ze de chip niet verranderen.
dat gebeurde ook met intel met de P4.
Im dit geval is het juist de reden dat ze hem kleiner maken:
Hij wordt minder warm en goeedkoper
tis vooral die dvd rom die herrie maakt.
dus dat ze de cpu kleiner maakt neemt wat warmte weg niet echt herrie
Hoe lang heb je deze al en hoe zit het met de "beruchte" problemen?
Wordt de XBOX360 echt zo heet? Klinkt hij echt als een fohn? Daar had ik ook wel graag wat over willen weten! :)
ja dat ding maakt behoorlijk lawaai.
en de warmte die eruit komt is best warm.
maar met de winter in aantocht is dat niet zo erg.
leuke console met veel potentiaal.

"On paper, the PS3 is more powerful. In reality, it's quite inferior to the 360."
Ik heb mijn review iets aangepast m.b.t. de geluidsproductie vraag van Oceria (zie quote) voor wat betreft de warmteproductie, daar heb ik geen last van omdat ze bij mij helemaal vrij staat (op een beugel). Ik heb nooit de warmte gecheckt, maar op zich is het logisch dat het apparaat enige warmte produceert als je kijkt naar het grafische geweld dat het voortbrengt :+ (in mijn situatie is dit echter geen probleem).
Als je alleen de 360 aan hebt voor demo's te spelen die je van de hdd draait valt de geluidsproductie redelijk mee. Pas als je iets in de dvd-drive gaat stoppen, begint alles lawaai te maken en het bureau mee te trillen. Das wel jammer idd.
Maar het geluid komt dus van de DVD speler, niet van de console zelf. De Fans zijn hoorbaar, maar niet vervelend.
Ook is het per spel verschillend, bij PGR3 staat de DVD de hele tijd full speed te draaien, maar bv bij fifa alleen bij het laden van een spel.

Maarja, draai je geluid een beetje open en je hebt er geen last meer van!

O ja, je kan wel DIVX kijken op je 360! Alleen dan via een omweggetje: http://nl.gizmodo.com/2006/01/16/divx_op_de_xbox_360.html
Alleen is het dan niet out of the box natuurlijk, maar we zijn toch tweakers???? :Y)
Learn to burn DVD's |:( Als je een DVD brand met je film erop, en hem in je 360 stopt, dan doet hij het gewoon hoor. Ongeacht het film-type.

Multimedia kun je ook bekijken op je computer, of je DVD-speler onder je HD-TV.

HDMI kabel -> HD-kabel of VGA-HD-kabel, dus je mist niks (Elke beeldbuis of welke weergave-geval dan ook heeft naast HDMI ook wel een VGA- of HD-aansluiting...)

Dus het minpunt van multimedia vindt ik erg onterecht. (8>

EDIT: Ik heb hem nu al vanaf de release, en hij maakt zeer weinig geluid (en hij staat hier naast me, op m'n bureau), en de warmteproductie is zeer redelijk (laag dus, zeker voor 3 cores en een graka). :Y)
De reden waarvoor ik hem op 'multimedia' laag scoor wil ik graag even toelichten: Mijn verwachtingen liggen misschien wat aan de hoge kant, maar Microsoft heeft een console op de markt gebracht waarvan men claimt dat het meer dan alleen een gameconsole is, namelijk ook een device met mediacenter functionaliteiten. Nu ben ik van mening dat het die potentie wel heeft, echter wordt daar nu nog niet echt veel gebruik van gemaakt.
Wat ik mis (en waar nu hard aan wordt gewerkt) is o.a. on demand video, DivX (supported door Microsoft, niet met 3th party mods en online encoding door je PC). Deo ndersteuning voor muziek is goed in orde: Het rippen van CD's, MP3's op je console plaatsen, mp3's streamen vanaf je PC). Daarnaast is het bekijken van foto's ook een mooie feature (in HD je vakantiefoto's bekijken). Echter vind ik de software "Windows Media Connect" nog wat mager. als je bijvoorbeeld mappen met mp3's shared en er staat ook een CD cover in (jpeg) dan wordt deze direct toegevoegd bij de foto's (ik zou per mapje willen kunnen configureren dat alleen audio geshared dient te worden, of alleen photo's, of per extensie).
Kortom, ik vind het nog wat in de kinderschoenen staan. Maar dat is puur mijn persoonlijke mening. Ik kan ook begrijpen dat iemand anders nu tevreden is met de multimedia-features.
ik vind dat er wel een beetje erg word overdreven.. Komt dit omdat het van ms is?

Ik heb nu al bijna een jaar mijn xbox 360..
En ja komt wel geluid vanaf.. Maar dat is niet veel
meer dan dat van een computer af komt hoor..

En verder ja de hitte is er wel maarja da komt ook omdat hij in een kast staat :*)