MSI GeForce 7900 GTO 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) NX7900GTO-T2D512E Review

Gurneyhck 16 november 2006, laatste update op 17 november 2006, 4.176 views

MSI GeForce 7900 GTO 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) NX7900GTO-T2D512E

Pluspunten

• overclockbaarheid
  • GTX speed voor GT prijs!!
  • Goed koeldesign, lage temps
  • Geschikt voor SLI
  • VIVO

Minpunten

• Lange kaart (23 centimeter!)

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Algemene indruk
Ik heb dit kaartje nu enkele weken draaien in SLI-setup en ben er heel erg tevreden over.
Hiervoor had ik 1x een 7900GT, maar toen ik deze GTO zag staan voor zijn geweldige prijs (gekocht voor 238¤) kon ik hem niet laten liggen.
Aangezien ik een DFI Lanparty Ultra-d heb, heb ik er meteen 2 besteld. Mijn mobo heb ik ondertussen succesvol gemod van nforce4 ultra naar SLI. Ik had tevens met de verkoper afgesproken dat hij er een SLI-bruggetje bij zou doen. Helaas paste deze niet, was een beetje dom van mij om niet aan de lengte van de brug te denken. Gelukkig heb ik deze met een medetweaker kunnen ruilen voor een passende.
Maar eer dat was gebeurt had ik al enkele dagen met een single GTO kunnen spelen. Had ze allebei al eens single in mijn pc gedraait. Beide haalden hoge clockspeeds (minimaal beide 700/1600) en ik merkte meteen al verschil met mijn GT'tje. Vooral die 512MB was wel te merken in Oblivion.
Toen ik eenmaal mijn SLI-brug binnenhad kon het echte testen gebeuren :)

Verschil GTO - GT
Het verschil tussen de GTO en mijn oude GT viel meteen op. Het pcb van de GTO is een flinke slag groter dan die van de GT. Hierdoor zal hij niet in elke kast passen. Verder heeft de GT een kleine koeler en wordt alleen de core gekoelt. De GTO heeft een grote dubbelslot koeler die ook het geheugen koelt. Wat dat betreft krijgt de GTO de voorkeur van mij, zie ook kopje "temps".
Verder beschikt de GTO over 512MB tegenover 256MB van de GT. En draait de core 200Mhz stock harder dan de GT, 650 tegenover 450.

Verpakking GTO
Ik wist van tevoren al van medetweakers dat er niet veel extra's bij de GTO wordt geleverd. Dit vind ik ook niet nodig als je naar de prijs kijkt. Het enige wat ik op zich wel mis is een normale handleiding. Vooral voor de wat minder onderlegde consument is dat wel zo handig.
In de doos vind je uiteraard de GTO zelf. Daarnaast:
- 2x dvi->vga connectors
- installatie cd-rom
- quik installation guide
- molex -> pci-e connector
- VIVO breakoutcable;
stop je in de "video-uitgang" van de GTO en split vervolgens in:
component-in, s-video-in, component-out, s-video-out.

Specs
Geheugen: 512 MB GDDR3
GPU snelheid: 650 MHz
Geheugen snelheid: 1320 MHz DDR
Interface: PCI-e 16x
VIVO: Ja
DVI: 2 x
D-sub: Ja, d.m.v. convertors
Als je de specs ziet, zie je dat het gewoon een GTX is met de geheugensnelheid van een GT. En dat voor maar circa 240¤ !!

Overclockbaarheid
Deze kaart is een uitstekende overclocker. Single krijg ik ze allebei overclocked op de core naar 710Mhz. Dat is dus 60Mhz meer, bijna 10% dus.
Ook het geheugen gaat hard, dit loopt harder dan GTX speeds. Namelijk op 1680Mhz (GTX loopt op 1600Mhz). Hieronder vind je enkele testresultaten.

Testresultaten
Hieronder een kleine score-overzichtje, dit is gedraaid op een athlon 64 X2 @ 2.5Ghz / 2.6Ghz en 1gig geheugen.
driver: 92.91 @ standard settings

3dmark2005
7900GT 450/1320 @ 550/1600: 9824 3DMarks (2.6Ghz)
7900GTO @ 650/1320 (stock): 10135 3DMarks (2.5Ghz)
7900GTO @ 705/1680: 11331 3DMarks (2.5Ghz)
SLI 7900GTO @ 703/1680: 13524 3DMarks (2.6Ghz)

3dmark2006
7900GTO @ 650/1320 (stock): 5718 3DMarks (2.5Ghz)
7900GTO @ 705/1680: 6253 3DMarks (2.5Ghz)
SLI 7900GTO @ 703/1680: 8768 3DMarks (2.6Ghz)

Best nette scores, al zeg ik het zelf.

Drivers
Na deze echte benchmarkscores heb ik besloten om de DHzer0point_0.9291 drivers te installeren. Image quality is hier toch nog net een niveau hoger dan bij de gewone drivers. Echte aanraders!
Sowieso ben ik erg tevreden over drivers gebaseerd op de 92.91 drivers. Heb nog nooit een probleem gehad met deze drivers.

Temps
De temps blijven heel netjes. In windows zijn ze beide rond de 40 graden. Tijdens het gamen rond de 63 graden. Dit vind ik erg netjes, aangezien ze echt maar enkele milimeters van elkaar hangen.
Handig aan het cooldesign is dat hij de warme lucht rechtstreeks naar buiten blaast. Met twee van die bakbeesten in mijn kast is dat wel lekker voor de rest van mijn hardware.
Door dit efficiente cooldesign ben ik absoluut niet van plan om de koelers te vervangen.

Untested
Ik kwam er pas achter toen ik de kaart in mijn handen had dat hij ook over video-in beschikt, althans volgens de bijgeleverde breakout-kabel. Ik heb dit tot op heden nog niet getest, maar zodra ik dat wel heb gedaan pas ik de review aan op dit punt.
Ook de tv-out heb ik nog niet getest, maar dat laat waarschijnlijk niet lang op zich wachten.

Met dit SLI-setupje speel ik nu vrijwel elk spel met AA en AF aan. Dit is tevens voor elk spel makkelijk in te stellen m.b.v. de game-profiles.
Enige uitzondering is Oblivion, maar dat speel ik toch niet zo vaak. Ik verbaas me bijvoorbeeld over hoe mooi Dark Messiah eruitziet en hoe vloeiend dat draait. Vind dat die game niet echt onder hoeft te doen voor Oblivion.
Kortom deze jongen is erg blij met zijn GTO'tjes. Binnenkort nog een gig geheugen erbij plaatsen en een harddisk voor RAID en ik kan er weer even tegenaan!

edit: Extra foto van SLI erbijgevoegd

Heb jij ook een MSI GeForce 7900 GTO 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) NX7900GTO-T2D512E?

ziet er toch heerlijk uit he, dat kaartje...

In alle geval propere survey, er lijkt niets dan goeds te zijn aan de kaart (behalve dan inderdaad de lengte maar da's jammer genoeg zo als je wat power wil tegenwoordig...)

Morgen krijg ik de mijne toegestuurd 8-) (één van de laatste van de beperkte oplage, sorry jongens :P )

kan al niet wachten...
Zijn er nog genoeg te krijgen van die beperkte oplage. ;)
Negatieve eigenschappen:
- Lange kaart

Ja dat is PCI-e
Ik hoop ook dat ze dat in de toekomst wat kleiner kunnen gaan maken.
Want vaak zit je te kloten om hem erin te krijgen.
Een fan van je moederbord wat in de weg zit etc etc.

Best nette scores, al zeg ik het zelf.

Zeker weten.
:9 :9 :9

Voor de rest erg nette survey. ;) ;)
kan je miss ene link geven van de: DHzer0point_0.9291 driver? ben wel geintresseerd eigelijk

Ik heb deze kaart ook, echt een super kaart voor dit geld!!
En erg nette survey, met mooie kopjes en resultaten!!
Heb er nog een foto bijgezet van mijn SLI-setup.
Verder bedankt voor jullie positieve feedback! :)
Leuke survey, ik heb er ook 2 gto`s in zitten, werkt super en ziet er dik uit he? Helaas heb ik vraag naar veel meer kaarten maar ze zijn op....helaas pinda kaas :9
Mooie review! Pff die kaarten zit ook wel echt dicht op elkaar.Die coolers van nVidia zien er ook wel heel vet uit, vooral in SLI. Wel jammer dat je nu geen PCI sloten meer kan gebruiken. Ik heb ook dat probleem met m'n 1900xtx. Aan het einde van m'n kast zit m'n 6-pins 12v connector ook al aardig in de knel met m'n harde platen. De 8800's zijn daarom, voor mij, geen optie meer en het is daarom maar te hopen dat ATI z'n belofte houd en de kaart even groot maakt als de 1900's.

Veel game plezier :)
als de laatste foto iets hogere resolutie had kon ik je huiswerk overschrijven }>
Op? Ik heb er zaterdag nog 1 gescoord (:P) bij informatique. En daar is ie nog steeds op voorraad hoor!