Pentax smc DA* 16-50mm f/2.8 ED AL (IF) SDM Review

bymy141 15 februari 2011, laatste update op 15 februari 2011, 1.703 views

Pentax smc DA* 16-50mm f/2.8 ED AL (IF) SDM

Pluspunten

• Snelle en stille stille autofocus.
  • Scherp, uitstekende beeldkwaliteit, vooral met 1 stop dicht.
  • Water en stofdicht.
  • F2.8 over het gehele bereik
  • 16mm is toch duidelijk "breder" dan 18mm

Minpunten

• Zwaar en groot
  • Duur

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 5
Als je voor een Pentax DSLR een standaard zoom wilt hebben die beter is dan de kitlens, de DA 18-55mm (al of niet in WR uitvoering), dan heb je diverse opties. Zowel Pentax, Sigma en Tamron maken dit soort lenzen voor de Pentax K-mount DSLR's.

Ik heb de lens nu bijna 3 jaar in bezit, er een kleine 100.000 foto's mee gemaakt en hem de halve wereld rond gesleept. Ik ben niet iemand van de grote fototassen en de grote voorzichtigheid, dus mijn apparatuur moet tegen een stootje kunnen. Daarmee is dit niet een review van een "nieuwe" gebruiker, maar het is m.i. met recht een "duurtest".

Andere lenzen die Pentax als standaard zoom op de markt brengt zijn:
- DA 17-70mm f4 SDM, (SDM = Supersonic Drive Motor)
- DA 18-135mm f3.5-5.6 DC WR (DDC = Direct Current Motor, WR = Weather Resistant)
- DA 16-45mm f4, uit productie maar hier en daar nog wel te koop
- DA 18-250mm f3.5-6.3, een Tamron rebadged product, uit productie soms nog wel te vinden

De DA* 16-50mm f2.8 wordt wel gezien als de top-of-the-line standaard zoom van Pentax.

Kenmerken:
Gewicht: 565g (600 met kap), Lengte: 9,85cm, Filter Diameter: 77mm
Min. Focus: 30cm, Max. vergroting: 0,21x, Diagonaal zichtbreedte (APS-C): 83-31.5 graden, Horizontale zichtbreedte (APS-C): 74-27 graden
Max. Aperture: f2.8, Min. Aperture: f22, Optische Constructie: 15 elementen, 12 groepen, 9 bladen

Beeldkwaliteit :
Hier doen we het allemaal voor, toch?. Beeldkwaliteit is ook voor mij bijzonder belangrijk.
De resultaten van deze lens zijn zeer goed, met uitzondering van het gebruik rond 16mm bij f2.8.
Resultaten zijn scherp met erg weinig chromatische abberatie (CA) en erg weinig vervorming.
Bij 16mm is er enige vervorming en een tikje vignetting te zien maar de hoeken dan duidelijk minder scherp dan het centrum. Hoewel ik het resultaat nog acceptabel vind. Een prime lens is duidelijk een scherpere optie hier. En of twee stops dicht en ik zie het verschil niet meer met mijn beste primes.

Bedieningsgemak:
De lens is relatief groot en zwaar. Vooral met de hood / zonnekap, die het geheel erg omvangrijk maakt. Dat maakt het manoeuvreren met de camera minder makkelijk. De lens heeft een Quick Focus systeem, waarmee (onafhankelijk van de auto focus) manueel scherp gesteld kan worden. De SDM motor drijft hetzelfde AF mechanisme aan. De draaislag die je moet maken om met de hand scherp te stellen is nogal kort vergeleken met andere lenzen. Ik vind het manueel scherp stellen van de lens prettig werken.
Op de lens zit een Auto/Manual schakelaar om het SDM AF mechanisme van de lens uit te schakelen. Een beetje overbodig omdat de camera ook zo'n schakelaar heeft.
De lens heeft geen stabilisatie aan boord, dat lost Pentax in de body van de camera op.

Supersonic Drive Motor:
Het SDM mechanisme werkt alleen in samenwerking met Pentax body's die daar een voorziening voor hebben (dat zijn modellen vanaf de K10D uit 2007 en nieuwer), anders wordt de AF met een schroef aangedreven.
Het SDM aandrijf mechanische van deze lens werkt behoorlijk snel tot zeer snel, vooral vergeleken met de andere Pentax SDM lenzen die ik heb. Ondanks het intensieve gebruik heeft de lens me nog niet in de steek gelaten. Zie ook deze video: http://www.youtube.com/watch?v=ri-FdsRLJZY

Duurzaamheid:
De lens is gemaakt als een tank. Helaas is er wel een zwak puntje: de zonnekap. De nokjes op de bajonet van de kap beginnen te slijten, waardoor de kap minder stevig op de lens zit. Ik heb een paar druppels super glue op de nokjes laten drogen om de nokjes te verhogen, nu zit de zaak weer strak. Hij is erg vaak gebruikt en "maar" van plastic. Maar toch, het is geen goedkope lens.

Vergelijk met andere lenzen (voor zover ik dat kan):
Ik heb ook een DA 18-55mm en een DA 18-250mm, beide moeten het duidelijk afleggen tegen deze lens. Vooral de DA 18-250mm heeft heel veel mindere IQ: scherpte en CA, maar daar krijg je wel zoombereik voor terug. Als ik zou overwegen om de lens nu te kopen, dan zou ik kiezen tussen de Sigma 17-50mm f2.8 en deze lens. De Sigma krijgt heel goede recensies en is veel goedkoper, maar mist wel de water en stof dichtheid. Iets waar ik de afgelopen jaren erg veel plezier van heb gehad.

Overige opmerkingen:
Het scherpstellen gebeurt in de lens, voor het inzoomen komt het voorste lenselement naar voren. Dit heeft wel tot gevolg dat de interne flitser een schaduw krijgt voor lengtes boven de 35mm.
De lens is water en stof dicht. Hij kan letterlijk onder de douche en na een rit door de woestijn neem ik hem dan ook nat af. Ik heb het niet zo op stof en camera's.
Ik gebruik voor Post Processing Adobe's Lightroom 3.3. Dat heeft lens correctiefilters voor een groot aantal Pentax lenzen. Waaronder deze. Erg makkelijk in het verhelpen van de laatste CA en vervormingen.

De lens is niet goedkoop, maar ik ben er na drie jaren en drie body's verder, erg happy mee.

Heb jij ook een Pentax smc DA* 16-50mm f/2.8 ED AL (IF) SDM?

Wat vind je van de tamron 17-50?