Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

AC Ryan Playon! HD Review

bymy141 14 februari 2011, laatste update op 14 februari 2011, 1.161 views

AC Ryan Playon! HD

Pluspunten

• Speelt nagenoeg alles af wat je aanbied
  • Klein, relatief stil
  • Meegeleverde kabels

Minpunten

• Bijzonder onstabiele software
  • Interface erg gebruikersonvriendelijk
  • Niet simpel te bedienen
  • Netwerk functies op alle fronten slecht geÔmplementeerd
  • Niet voor eenvoudige gebruikers

Geluidskwaliteit Score: 5
We hebben de AC Ryan nu ca. 2 maanden in huis.
Ik heb er zelf een Samsung 2TB schijf ingezet, dat ging bijzonder eenvoudig.
Feitelijk gebruiken we voor 95% info (films, series) van de disk.
Het gebruik beperkt zich tot de file browser, zoeken naar film / serie / fotos en kijken.

Het beeld is erg goed, geluid ook, de speler speelt bijna alles af.
Toch zijn er wel een groot aantal problemen die m.i. allemaal in buggy software gezocht moeten worden.

We draaien de laatste firmware (v7.3.x.r4824) zo met z'n problemen, en die zijn:
- De netwerk functie werkt niet.
We hadden een eigen genaamde Windows workgroup met een mix van Win 7, Vista PC's en een NAS, dat heeft ca 2 dagen gewerkt, toen werd de workgroup niet meer gevonden.
Alle suggesties van het forum geprobeerd, zonder succes, workgroup naar std naar gebracht, Win 7 delen opties e.v.a. acties. Zonder succes. De NAS hebben we nu maar een vast IP adres gegeven en een shortcut op de AC aangemaakt. Drama.
De netwerk snelheid is ook erg laag. Mijn zeer goedkope NASje doet "het" 4x - 8x zo snel.
- De Bittorrent functie is een probleem.
Door vanaf de PC een torrent file aan te bieden kan de AC een bittorrent file downloaden.
Totdat je het apparaat uitzet en weer eens een keer aanzet. De torrent is dan gestopt en met geen mogelijkheid weer te starten. Weggooien en opnieuw beginnen lijkt de enige optie en dan maar het apparaat aan laten staan totdat de torrent binnen is.
- Stabiliteit is een probleem.
Het apparaat geeft soms om onverklaarbare reden geen geluid of beeld, Herstarten lost het probleem op,
Al browsend door de bestanden werkt er een file preview in beeld. Diverse bestanden zorgen voor een lock-up. Uitzetten maar weer.
- De Flickr functie kan niet echt zoeken, inloggen kan ook niet. De foto's die je ziet zijn willekeurig.
Wat het idee is achter deze functie begrijp ik niet.
- Image bestanden kan je alleen bekijken op file naam alfabet, veel handiger is bestands creatie tijd, nog veel beter is "foto genomen op".
- De update functies voor het zoeken in de diverse soorten bestanden werken niet zinvol bij grote hoeveelheden data.
Het duurt eeuwig en dan is het vinden van een bestand nog steeds een erg moeilijke zaak.
Veel beter kan je ervoor zorgen je bestanden logisch in mappen te organiseren.
- De Browser is niet doordacht gemaakt. Ik heb geen USB stick, geen DVD speler e.d. aangesloten, maar moet toch steeds weer er langs zappen om naar de HDD te gaan. Het browsen door mappen is niet erg snel en lange file namen worden op een ergerlijke manier gescrolled. Door de preview functie uit te zetten worden lange namen wel gedisplayed. Doordacht van een 42" display real estate gebruik maken kan niet.

Veel functies zijn beperkt. Wel kan je de Linux omgeving vrijelijk aanpassen, dus alles kan als je er genoeg energie in stoppen. Maar dat is in de consumer markt m.i. niet de bedoeling.
B.v. ik heb geen behoefte aan Internet radio uit RoemeniŽ, maar Q-Music zou wel leuk zijn. Echter, de een komt wel in het AC overzicht voor, voor de andere moet de trukendoos open.

Ik heb heel erg veel (C) code geschreven in mijn leven, daar ben ik niet echt trots op, maar de kwaliteit van dit product is m.i. nog niet de kwalificatie van een Beta release waardig.
Verder is het voor een computer literate met Linux kennis een leuk speeltje.

Heb jij ook een AC Ryan Playon! HD?

Reviews door de redactie

Ha, net een Dune HD Max aangeschaft, weliswaar een flink stuk prijziger, maar als ik dit dan weer lees ben ik blij. Al moet ik zeggen dat het Internet Radio gedeelte bij de Dune ook wel wat hobbywerk vereist.
Sinds afgelopen zaterdag heb ik op de playonHD ook de nieuwe firmware gezet. Sommige films hadden geen beeld. Dit is met de update verholpen. Ook met de stabiliteit niets te klagen.
De NAS functie werkt ook prima. Voorheen moest ik SAMBA nog inschakelen. Ik kon de optie bij de nieuwe firmware niet meer vinden, maar het apparaat is prima te vinden met de mac. (dit is echter wel traag)

[Reactie gewijzigd door SLJvdL op 15 februari 2011 10:18]

kun je een versie nummer geven ?
Ik heb dit apparaat in sept 2009 gekocht maar heb het na een jaar verkocht, veel loze beloftes en firmware ontwikkeling die alle kanten opgaat behalve de goede.
En nu hebben ze de Playon HD2 geintroduceerd, met volgens de eerste berichten, weer buggy firmware....