Lenovo ThinkPad Edge 11 (NVY5EMH) Review

SpookyManus 31 mei 2011, 4.449 views

Lenovo ThinkPad Edge 11 (NVY5EMH)

Pluspunten

• stille laptop
  • goed beeld
  • supersnel door SSD
  • HDMI
  • prettig keyboard
  • 3G Modem met GPS

Minpunten

• er ontbreekt een ingang voor een externe microfoon. Voor mijn radiowerk soms wel jammer.
  • een interne cd-dvd speler cq brander ontbreekt. Ergens logisch gezien grootte van apparaat maar is zo'n ding niet in de monitor klep in te bouwen?
  • geen poort voor een uitbreiding kaart
  • geen cd's meegeleverd met Windows 7 of drivers voor de laptop Dus na een boot vanaf je harddisk kun je deze zelf maken.
  • Bij gebruik Fx-toets eerst Fn-toets indrukken (went overigens wel)

Recentelijk aangeschat en uit de box al een prima laptop. Voelt lekker stevig aan ondanks zijn 1,5 kilogram. Daarmee is ook de portabiliteit van het systeem in beeld. Je steekt hem niet in de jaszak, maar even meenemen in een tas gaat prima. Voor mijn radio uitzendingen gebruik ik hem als montage unit en het valt niet op voor de buitenstaanders dat ik hem bij me heb in de tas (ik maak wekelijks een politiek programma op locatie in een stadhuis).
Met 4GB memory werkt windows 7 professional prima en de 320 GB harddisk is ook ruim voldoende voor mijn zakelijke werkzaamheden (Office, Visual Studio 2010, MS Sql 2008 R2)

Ondertussen de laptop wel een flinke upgrade gegeven met een 240GB SSD van OCZ type Vertex 2 en 8GB geheugen erin geplaatst.
Nu is deze laptop echt supersnel voor mij (Office producten nog nooit zo snel zien starten, binnen 1 seconde!) Ik wist niet dat een SSD zo'n enorm verschil kon uitmaken.

Geluidproductie:
De laptop is vrij geruisloos Alleen de cpu blaast nu via de koeler warmte naar buiten, de SSD hoor je natuurlijk niet.

Beeld:
met 1366*768 op een 11.6 inch beeldscherm heb je een prima beeld. De ledbacklight doet zijn werk prima en de kleuren komen prachtig over.

Keyboard:
heerlijk chicklet toetsenbord. Ondanks het formaat van deze laptop ervaar ik deze niet als te klein.

Processor:
Core i3 380UM. 1.3 Ghz lijkt zo weinig maar processor kracht is niet het issue: met 2 cores en 2 threads per core voldoet hij prima. Een build in Visual Studio leidt niet tot paniek in de cpu. Ook Photoshop 11.0 kan het systeem prima aan. Foto bewerking is geen probleem. Dus ook tijdens een uitje kan ik mijn fotoos en opslaan en bewerken. Starten met Virtual Hard Drive images is geen enkel probleem. MP3-tjes monteren via audacity gaat in een handomdraai.

Accuduur:
Op vollekracht houdt de accu het 2:15 uur vol, staat windows 7 op gebalanceerd ingesteld dan werk je er 3:45 tot 4:00 uur mee. Op energie zuinige instelling houdt de laptop het zo'n 7 uur vol. Er is dan maar 1 core werkende (max 2 threads) of hyperthread is uitgeschakeld (t2 en t4 doen niets).
UPDATE 31-5-2011:
Als je werkt op accu op volle kracht houdt de accu het langer vol dan 2 uur en 15 minuten. Ik kan er zo'n 3 uur op werken. Op energie zuinig haal je dan ook wel een werkdag.
Ander voordeel is de accu-laad-technologie van Lenovo. Pas als je minder dan 95% lading hebt in de accu zal de accu opnieuw opgeladen worden, ook al werk je met de stroomkabel. Zo voorkom je dat je vaak een klein beetje de accu injaagt en zo snel een luie accu krijgt.

Netwerk:
de 1GB en de 300N wireless doen het prima.

Prijs:
Ik heb bijna 680 euro voor deze laptop zonder uitbreidingen betaald, maar hiet is een prima laptop die robuust aanvoelt. Er zit veel software van lenovo bij waaronder eentje die de val van je laptop kan detecteren en die daarmee je harde schijf stopt.

GPS:
een onbekende feature tenzij je goed kijkt in de Network en Sharing Centre van Windows 7. Daar staat de Lenovo GPS als link onderin het linker menu.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad Edge 11 (NVY5EMH)?

Hi Spooky,

Bedankt voor je tip van de cashback-actie. En nee, ik heb géén SSD er in geplaatst. Er speelt inmiddels een héél andere issue. En ik ben razend. Op Lenovo.

Zoals altijd, wilde ik ook deze keer na aanschaf even een VSI doen, een Volkomen Schone Installatie. Mispoes. Dat lukt bij elk merk, maar niet bij Lenovo, zogenaamd de 'Rolls Royce' onder de laptops.

Géén Windows installatiedisks meegeleverd. Géén mogelijkheid tot het genereren van installatiedisks, alleen een optie om de Lenovo-disks met alle embedded shit te maken.

Ik ben meteen op internet gaan zoeken en inderdaad: zo werkt het bij Lenovo. Basta! Op het moment dat je akkoord gaat met de voorwaarden bij de éérste muisklik, is het gebeurd. Welkom in de wereld van Lenovo! Zelf een 200 euro netboek van Samsung krijgt échte schone Windows-disks meegeleverd! Maar bij de Rolls Royce van de laptops dus niet. Wat een nachtmerrie.

Het is niet illegaal of wat dan ook. Maar het is wél een nagenoeg onzichtbaar touwtje spannen. Lenovo neemt je -ergo- in de maling. En hoe! Want ze schreeuwen je bij de koop niet toe dat er géén Windows disks worden bijgeleverd, in wat voor vorm dan ook. Nee, ze laten je knalhard struikelen met de aloude 'kleine lettertjes-truc'. Wal-ge-lijk.

Ik accepteer het niet. Ik heb BlueLink gemaild met de mededeling dat ik het niet accepteer en dat ik vind dat ze dit onzichtbaar gespannen touwtje goed moeten maken door voor mij op jacht te gaan naar échte disks. Als ze dit niet doen, breng ik de laptop terug en interesseert het me niet eens meer of ik m'n geld terugkrijg of niet.

Het wordt dus opgelost zoals ik het wil OF er is in mijn huis niets meer dat aan dit merk herinnert. Dat is me in het uiterste geval de meer dan 600 euro volledig waard...
het geheugen dat standaard erin zit is dit 2x2 gb of 1x4gb ?
Laatste vraag is de hdd case 2,5 of 1,8 inch?

Alvast bedankt

[Reactie gewijzigd door Legendary1985 op 26 april 2011 17:53]

de hdd case is 2,5 inch en er zit standaard 2x2GB in
Nee, dat bedoel ik niet. Tegenwoordig moet je bijna altijd zelf disks maken. Maar... bij Lenovo zijn dat geen echte Windows installatiedisks, maar images met alle Lenovo troep ingebakken!

Een 'klein' verschil...
GPS werkt dus zonder 3G! Zag het ineens in het Netwerk en Sharing Centre staan in Windows 7
Dus... je kunt deze netbook/laptop met de juiste software ook als navigatiesysteem gebruiken?

Edit: Ik zie t ook al op de foto's, waarschijnlijk zal dit dus wel lukken :)

[Reactie gewijzigd door Danny the dog op 17 mei 2011 12:42]

Kort maar krachtige review. Zou leuk zijn als je foto's bij je review deed.

Ik heb twee vragen. Is het scherm mat. Want je hebt 2 i380um laptop versies van lenovo thinkpad edge 11. Op de site staat namelijk dat de 2 GB versie een 'glare' scherm heeft en de 4GB (deze laptop) een 'anti-glare' scherm heeft.
En hoe hard gaat de accu achteruit (want de batterijtijden van een accu dalen in de loop der tijd). Is de accuduur op bijvoorbeeld gebalanceerd nog steeds een kleine 4 uur?
Hallo Fleximex,

Deze heeft idd een anti-glare scherm. Alleen begrijp ik van de collega aan het bureau naast me dat hij niet onder die hoek op het scherm kan kijken. Dus bij tonen altijd even draaien.

De accu...ja ik weet niet hoe hard die in kwaliteit achteruit gaat. Ik werk nu 3 weken met dit apparaat dus dat zal nog wel even duren voor ik dat merk.
Er zit veel software van lenovo bij waaronder eentje die de val van je laptop kan detecteren en die daarmee je harde schijf.
stopt. :p

Overigens wel een vrij nutteloze toevoeging als je alleen nog maar met een SSD werkt. Deze heeft immers geen koppen meer, die de platters kunnen beschadigen bij een val. ;)
Hoi,

Onder negatieve eigenschappen scrijf je: "- Bij gebruik Fx-toets eerst Fn-toets indrukken".

Dit kun je in de bios switchen.

Gr.
In mijn model zit wel Bluetooth en 3G. GPS werkt via 3G. Alleen heb ik 3G nog niet getest.

[Reactie gewijzigd door SpookyManus op 7 maart 2011 13:34]

Merkte je ook al verschil toen je van 4GB naar 8GB RAM ging met de originele HDD?
ik had de ssd al geplaatst voor ik naar 8GB ging. Over dat verschil kan ik je helaas niets meedelen.