×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste prijsvergelijker en beste community. Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers!

HTC Desire Bruin - Reviews

Specificaties 3,7" • 800x480 • 512MB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

HTC Desire Bruin Review

SMGGM 1 maart 2011, laatste update op 1 maart 2011, 2.135 views

HTC Desire Bruin

Pluspunten

• Duidelijkheid voor mensen zonder dataabonnement
  • Groot abb aanbod
  • Mooi toestel
  • Mooie UI (hoewel ik liever ook de mogelijkheid had om Sense uit te schakelen)

Minpunten

• Geen volwaardige gratis navigatie (dus zonder dataabonnement)
  • Gierig wat betreft extra accessoires
  • Geen synchronisatie van notities en taken
  • Geen bluetooth synchronisatie
  • Vergeleken met de Nokia E71 een slecht bereik

Alweer een HTC Desire review
Ik ga het een beetje anders aanpakken, ik merk dat ondertussen er al veel reviews zijn over deze smartphone omdat ie juist zo populair zijn. Ik kan dit goed begrijpen, maar er zijn mij serieus wat negatieve elementen opgevallen die ik in geen enkele review kon terugvinden.
Deze review gaat dus een beetje een opsomming zijn van wat ik er slecht aan vind. Nee ik wil dit toestel niet zwart maken, maar ik vind het zinloos om net als die andere 10 mensen voor mij ook te zeggen dat er een geweldig app aanbod voor is, dat de UI mooi in elkaar zit, wat voor specs het heeft,... Over het algemeen ben ik ook tevreden over het toestel, maar er zijn dingen die mij enorm storen.
Ook ga ik geen foto's beginnen nemen van het toestel, er zijn er die een veel beter fototoestel hebben en veel mooiere foto's kunnen nemen als ik ;)

Ik hoop dat jullie om mijn bewuste keuze deze review niet meteen gaan afbreken, maar dit eerder zien als toevoeging op de dingen die in andere reviews nooit aan bod komen.
Ik raad je dus aan om eerst andere reviews te lezen alvorens deze te lezen en meteen maar 1 ster te geven ;)

Nokia E71
Mijn vorig toestel was een Nokia E71, wellicht bekend bij de meeste lezers onder jullie. Het toestel dat nooit een verkoopsucces zou worden maar toch plots consumenten awards kreeg en zeer aangeprezen werd. Plots kreeg ik echter een HTC Desire in mijn handen van een vorige eigenaar en wilde ik wel overstappen.
Of ik het toestel zelf zou gekocht hebben vrees ik voor. Ik ben niet echt een HTC fan juist vanwege die skins enz. Ik keek eerder uit naar de Nexus one die nooit in BelgiŽ is geraakt, de Nexus S die waarschijnlijk nooit in BelgiŽ uit zal komen of een toestel met fysiek toetsenbord zoals de Nokia E7.

Soit, ik ga dus deze Desire vergelijken met mijn oud toestel, de E71. Een verloren strijd denken sommige, maar ik denk er soms wel aan om de Desire te verkopen en terug te gaan naar de E71.

In de doos
Mensen staan niet graag voor verrassingen: wat zal je allemaal bij je aankoop krijgen?
  • HTC Desire: toestel zelf
  • Oplader/datakabel: dit is 1 en dezelfde kabel, het toestel wordt dus opgeladen via micro USB wat we natuurlijk allemaal goed vinden. Als het toestel dus aangesloten is aan de computer zal hij dus opladen. Je krijgt ook een tussenstuk om diezelfde kabel in het stopcontact te steken en daar laten ze een steek vallen in mijn ogen. Meeste mensen laten die kabel dus in hun computer om zo het toestel snel te kunnen synchroniseren, maar om hem op te laden moet je PC dan weer op staan. Dan kan je natuurlijk dat tussenstuk gebruiken, maar dan moet je die kabel constant in en uit pluggen. Ik heb dan maar een extra micro USB kabel gezocht in mijn grote doos met kabels (maar niet iedereen heeft zo'n doos ;)).
  • Zeer korte handleiding: interface is relatief eenvoudig dus veel papier verspillen voor een handleiding die niemand leest stoort mij niet.
  • Geen cd: sync software staat (zoals vermeld in de korte handleiding) op de sd kaart van het toestel
  • 4GB sd kaart: behoorlijk klein voor een toestel dat toen §470 kostte. De Nokia 5800 kwam standaard met 8GB en dat voor een toestel dat een klein 2 jaar ouder is. Hier laten ze meteen terug een steek vallen!
  • Geen hoesje: je wilt je prachtig toestel liefst zo lang mogelijk prachtig houden. Mijn E71 ziet er na 2 jaar nog steeds prachtig uit, juist vanwege het meegeleverde hoesje (want dat is nu al zo kapot als wat). HTC: weer een minpunt
  • Standaard 3.5mm headset met knopjes om van track te wisselen, pauze/tel opnemen: geen kritiek op al mochten ze wel extra van die bescherm dingen om rond de oortjes zelf meeleveren want die raken toch zo rap zoek.
Naar mijn mening zijn ze op dit vlak gierig geweest. Extra accessoires zijn er niet bij voor toch wel een toestel dat bij de duurdere moet horen.
Voor featureset krijgt het dus slechte punten (en dat zal nog slechter worden).

Dataabonnement
Iets wat nooit in review vermeld wordt (omdat jullie allemaal rijke mensen zijn met 1GB data volume) ga ik het hier even wel over hebben.
Bij de eerste start van het toestel krijg je een wizard te zien dat je o.a. zal vragen of je een dataabonnement hebt. Dit is zeer handig voor mensen die het niet hebben want het toestel zal ook geen kb verzenden als je aangeeft dit niet te hebben. Een mooi pluspunt voor mensen met een prepaid kaart ;)
De Nokia X6 heeft dit bijvoorbeeld niet en plots was ik §2 kwijt omdat dat spul even op updates aan het controleren was.

Wat ik echter wel mis is de mogelijkheid dat applicaties zelf hun datacommunicatie kunnen inschakelen. Voorbeeld: ik heb dus geen data abonnement en wil op internet met wifi in de buurt. Standaard schakel ik wifi uit (voor batterij te sparen) en open dan de browser waarop die zegt geen verbinding. Moet ik terug gaan om wifi in te schakelen en te wachten tot ie een netwerk gevonden heeft. Bij mijn E71 was dat simpel, elk programma dat internet wilde was een scherm om je verbinding te kiezen. Dat is ook niet de beste methode (want je raakt overspoelt met melding) maar die van de Desire vind ik ook niet zo goed.
Ander voorbeeld is bv GPS (ik gebruik Sygic Mobile), je start het programma op en dat krijg je meteen de melding dat GPS niet aan staat. Dan denk ik in mijzelf: ik open een GPS applicatie zet die GPS dan zelf op... Nee, ik moet dat manueel gaan doen. Mijn E71 deed dat vanzelf zonder melding.
Hier gaat de gebruiksvriendelijk wat naar beneden naar mijn mening.

Synchronisatie
Dit onderwerp is mijn grootste ergernis vooral omdat mijn vorige E71 hier zo sterk in was. Oke, ik haatte het programma Ovi Suite, maar over het algemeen deed het wat het moest: synchronisatie.
Bij de HTC Desire staat HTC Sync op de SD kaart, maar iemand met wat PC kennis gaat meteen naar de site van HTC om daar de laatste nieuwe versie te downloaden. Toen het toestel aangekocht werd was HTC dan nog zo irritant dat je voor het downloaden van dat sync programma je toestel ID voor moest opgeven, nu is dat (gelukkig) niet meer.
HTC sync ziet er zelf eenvoudig uit (in tegenstelling tot het Ovi Suite dat geklasseerd kan worden als bloadware). Het hoofdscherm geeft een overzicht weer waar het geheugenruimte naartoe gaat (zoals muziek, foto's,...) en laat je toe lokaal gedownloade applicaties te installeren.
De andere onderverdelingen laten je toe om opties (zoals wie wint bij een sync conflict) te kiezen voor je contacten, agenda,... te synchroniseren. Helaas hier enkel ondersteuning voor Office Outlook en Outlook Express (geen deels Thunderbird ondersteuning zoals Nokia met enkel contacten). Gelukkig ondersteunen ze wel al Office 2010, maar daar kwam Nokia ook snel mee af.

Maar nu komt het:
Geen bluetooth synchronisatie: dit had ik wel verwacht van dit toestel! Dit dwingt je dan om je toestel te syncen via kabel met de computer. Neem daarbij dat je maar 1 kabel hebt, samen met een toestel dat vaak elke dag aan het stroomnet moet hangen en die kabel dus altijd wel ergens rond slingert. Het lijkt alsof ze dit gedaan hebben omdat je zo alles gaat synchroniseren met Google via wifi, maar met je eigen computer moet je dan maar een kabel gebruiken. Tja ik vind het irritant en tot nu toe 2 de grootste ergernis aan Android.
Er is een oplossing voor dit probleem, maar hiervoor moet je wat in de geldbeugel zitten.
Geen synchronisatie voor taken: wat meteen mijn grootste ergernis is. Op mijn Nokia zat ik netjes iets van een 20 taken bij te houden en nu geraken die niet op de Desire :-/
Ja, ik weet je kan een applicatie downloaden waarmee je je taken kan beheren, maar dan geraken die niet op mysterieuze wijze in Outlook.
Ook hier zijn oplossingen voor zoals Remember the Milk, maar op die in Outlook te krijgen moet je opnieuw geld gaan uitgeven.
Geen synchronisatie voor notities: een ietswat minder erg gemis (maar nog steeds een gemis) is dat er geen synchronisatie is voor notities. Dat is naast taken ook iets wat ik geregeld doe: brokken tekst uit een mail in een note zetten zodat ik ze onderweg rap kan raadplegen zonder een of ander Office document te moeten openen.

Hier dus 3 dingen die ik enorm mis en mijn E71 dan weer als de beste kon.

Samen met de gierige doosinhoud krijgt de Desire maar een score van 2 sterren op featureset. Van al de rest ben ik over te spreken: mooi app aanbod, synchronisatie met Google kalender, sync met Google contacten, Facebook plugin,... Maar ze laten grote steken vallen bij dingen die ik als 'moet hebben' aanschouw.

Muziek
Ik gebruik het toestel ook vaak als MP3 speler, maar hier ook heeft het een serieus minpunt: de muziekspeler heeft geen watchfolders. Zoals ik al vermeld heb, heb ik ook sygic op mijn Desire staan en die komt met stemmen (voel je hem al aankomen?). Nu gaat dat programma alle muziekbestanden indexeren en afspelen als ik niet werk met playlists (wat ik nooit doe). Na een nummer van U2 ofzo krijg ik dus in het Spaans dat er binnen 100m een rotonde is.
Nu een grote ramp is het niet, HTC sync biedt aan om je playlists te synchroniseren met Media Player ...... maar dat werkt hier precies niet, HTC sync ziet ze niet. Andere methode dan: zelf een playlist maken op het toestel ...... is ook geen goed idee want dan ben je letterlijk uren bezig met selecteren van je hele muziek collectie.
Op een forum kon ik dan vinden dat je wel een playlist kan aanmaken met pakweg Winamp en die kan je dan bij je muziek dumpen. Dat werkt wel, maar nu moet ik telkens ik een nieuw nummer wil toevoegen die playlist openen en wijzigen, toestel als USB stick laten detecteren en het nummer met de playlist erop zetten.
Ik voel dat dit niet de normale procedure is.

Batterij
Na het toestel enkele weken in gebruik te hebben denk ik mij wel te kunnen uitspreken over de batterijduur. Ik moet me alvast geen illusies maken dat de Desire net als mij E71 het een week zou kunnen volhouden, maar met wat oppassen kan je er 3 dagen uitpersen. Ik schakel daarbij 3G nog eens uit (aangezien ik toch geen internet erop gebruik) en zet de telefoon vaak in airplane mode in de nacht. Het blijft volgens mij echter nog steeds het probleem van de smartphone. Vorig weekend naar iemand toe gegaan en ben daar onverwacht blijven overnachten (het was laat enz) en de volgende ochtend is je batterij zo plat als iets. Je zou dus beter altijd die stroomadapter bij je moeten hebben voor in geval van onverwachte gebeurtenissen. Ik vind het irritant!
Ik zou er zeker niets op tegen hebben om het toestel trager te maken moest dit voor een betere batterijduur geven.

Bereik
Het bereik heb ik sinds het plaats van deze review van Goed naar Voldoende gezet. De reden daarvoor is simpel: vergeleken met de Nokia E71 is het bereik slecht. Dit weekend even over de grens naar NL (Maastricht) gegaan om iemand op te halen. In NL aangekomen het klassieke welkom SMS gekregen en eens aan het station wilde ik bellen met als resultaat soms geen ontvangst. In As (in BelgiŽ) in een rustige woonwijk alweer even geen ontvangst. Tot slot mijn schoolgebouw (dicht bij een ziekenhuis waar het altijd moeilijk is om GSM ontvangst te hebben) is er geen enkel moment dat ik ontvangst heb. Bij mijn E71 had ik dat echter wel als ik mij in de buurt hield van een raam. Misschien heeft die E71 gewoon de beste ontvangst ooit en de Desire een minder goede, maar vergeleken met de E71 is dit wel even wennen.
Ook het Wifi bereik is bij de Desire niet echt standvastig. Vaak springt die van 2 blokjes naar praktisch niets en moet ik vaak het toestel even op tafel leggen voor degelijk wifi bereik. Denk dat dit toestel wat last heeft van de beruchte antenne gate.

Landscape (of beter het gemis ervan)
Een wat spijtige zaak vind ik dat in sommige schermen er geen landscape mode beschikbaar is. Meer bepaald in het aanmaken van een agenda item (waar dus ook het toetsenbord in voorkomt) kan je het niet in landscape zetten (waardoor je toch wat meer moet mikken om je correcte letter in te drukken).

Andere dingen die zelden vermeld worden
Snel even een paar feiten opsommen die in andere mensen hun hoofd misschien spoken:
  • Mogelijkheid tot het kiezen van een standaard browser. Klinkt onnozel maar bij mijn E71 kon dit niet waardoor dat spul bij iedere link de (slechte) standaard browser ging openen. Bij Android kan ik dus Opera kiezen en alle links opent die dan ook in die browser.
  • Synchronisatie met kalenders in Google en specifiek kiezen welke kalender wel en niet te synchroniseren
  • Enkel een viewer voor Office documenten. Tja de E71 kwam met gratis updates voor QuckOffice en was ik daar wat aan gehecht. Spijtig bij de Desire moet je alweer wat geld uitgeven
  • Voor navigatie is dataabonnement praktisch een must. Spijtig dus voor mensen die vaak in het buitenland zijn en geen grote roaming kosten willen of mensen met prepaid kaart. Misschien dat Google hier ooit nog mee afkomt, maar met de huidige richting die ze ingaan, lijkt dit er niet aan te komen.
  • Op http://market.android.com kan je het huidige applicatie aanbod bekijken alvorens je een Android toestel aankoopt. Lijkt iets stom maar bij iOS moet je al iTunes installeren om door die gigantische cataloog te kunnen doorbladeren.
  • Helaas de kalender ondersteunt geen categorieŽn (wat ik ook zeer spijtig vind want die bevordert de overzichtelijkheid enorm). Enkel PalmOS en WinMo kon dit (WinPhone zal dit ongetwijfeld ook kunnen)
  • Het alarm gaat niet af als het toestel echt uit staat. Het alarm van mijn E71 kon wel af gaan als het toestel volledig uit stond, de Desire dus niet. Spijtig want ik haat mijn huidige wekker en laat niet graag mijn GSM op staan in de nacht. Daarmee dat ik nu de Desire in airplane mode zet zo kan het toestel mij toch nog wekken, maar staat de GSM functie uit.
  • Je kan gebruik maken van encryptie als je dit nodig vindt. Handig dus als je behoorlijk privťzaken doet met je toestel of in geval van verlies niet iemand hebt dat al je contacten kan lezen.
  • Ik moet het zeggen: ik zie het nut van die trackpad niet. Het is bartslecht en nutteloos. Dan had ik liever eentje gezien zoals op een BlackBerry (die is overigens het beste wat ik tot nu toe vast heb gehad) of gewoon weggelaten. De andere hardwareknoppen gebruik ik wel intensief.
Over het algemeen vind ik het toestel wel goed, maar ik mis wat zeer belangrijke element die ik bij mijn E71 wel had. Synchronisatie voor taken mis ik enorm en erger ik mij dat ik telkens (om te synchroniseren) die kabel moet gaan zoeken omdat die weer van mijn bureau is afgevallen.
Verder zijn ze wat gierig geweest met accessoires al weet je dat wel voor je het toestel koopt, maar dat neemt niet weg dat veel andere toestel het wel hebben en de Desire niet. Het bereik is voor mij wel wat ondermaats. Misschien ben ik wat te verwend geweest met Nokia, maar het verschil valt te hard op.
Ik heb dit toestel nu van iemand gekregen maar denk er sterk aan om het te verkopen. Ik heb al wat smartphones op mijn kerfstok (de HP iPAQ (WinMo), Palm Treo (PalmOS), Nokia E71 had ik zelf en kon uitgebreid testen met een Nokia x6, 5800, BlackBerry curve 8520) en ik moet vaststellen dat de E71 en Palm de beste toestellen waren in hun tijd. De Desire klasseer ik hierachter, op vlak van touchscreen is de 5800 een ramp (vergeleken met de Desire), was het OS van de Cruve nog verouderder dan Symbian en was de X6 vrij onstabiel. Ik wacht nu geduldig af wat Nokia gaat doen met WP7 en ga dan waarschijnlijk overstappen. Het OS ziet er prachtig uit, de gratis navigatie van Nokia samen met de kennis van GSM bereik/design/bouwkwaliteit van Nokia denk ik dat de concurrentie nog moet oppassen.
Ik zou dit toestel dus zeker niet aanraden in een professionele omgeving. Het toestel is gericht op internet en apps (waar het uitstekend in is), maar mist naar mijn mening de belangrijkste dingen die je nodig hebt in het professionele leven (bereik, goede sync en batterijduur).

Slot
Ja ik weet het, het is precies alsof ik hier Android in het algemeen aan het bashen ben. Ik heb echter niet zoveel zin om voor de 11 de keer hetzelfde te verwoorden dat je in andere reviews kan lezen. Dingen zoals de Android Market vind ik super (groot aanbod, vaak gratis dingen met ads waarvan je geen ads ziet als je geen dataabonnement hebt), Krachtige zoekfunctie, relatief goed om te typen (hoewel ik nog steeds een fysiek toetsenbord verkies), zeer mooi toestel, relatief goede foto's, handig homescreen met widgets en ga zo maar verder.
Ik hoop dat er dus ook mensen zijn die deze review dan ook zullen appreciŽren voor wat mijn bedoeling ermee was. Het is nooit mijn bedoeling geweest een volledige review erover te schrijven, maar als supplement op de huidige (overigens zeer goede) reviews van andere Tweakers.

Changelog
14/2: zinnetje toevoegen, pos eigenschappen anders verwoorden en foutje eruit gehaald.
1/3: paragraaf conclusie, batterijduur en bereik toegevoegd + typefoutjes

Heb jij ook een HTC Desire Bruin?

1.������ On your computer, open Notepad or any other text editor

2.������ Save the blank file as “.nomedia”
Make sure that the Save as type is set as “All Files” instead of “Text documents”

3.������ Copy that file to the folder on your SD card containing audio files you don’t want to show up.
(Example: If you want to block CoPilot sound files from coming up, place the .nomedia file in the sdcard/copilot folder)

4.������ Reboot your phone and the files should no longer be viewable

bron: http://androinica.com/200...in-android-media-players/

Edit: zie al dat het gemeld is

[Reactie gewijzigd door D3x1l op 19 februari 2011 22:29]

Plus in Leuven, supersnel hsdpa internet :) Heb je niks aan als je niet in leuven zit, maar een groot ziekenhuis en dikke betonnen muren klinkt bekend :P