Olympus 725 Review

pybe 12 november 2006, 325 views

Olympus 725

Pluspunten

• Waterdicht, schokbestendig, klein en licht. Korte opstarttijd.

Minpunten

• Beetje ruisgevoelig, de automatische witbalans klopt niet altijd, iets meer tijd tussen 2 foto's dan ik hoopte, geen zoom tijdens filmen, laad niet via USB op.

Snelheid en automatiek Score: 4
Batterijduur Score: 4
De reden dat ik de 725sw kocht is dat hij waterdicht en schokbestendig is. Hij dient als aanvulling op mijn oude Camedia 3000 Zoom, die nog goed bevalt maar te groot, zwaar en kwetsbaar is om mee te nemen tijdens actieve sporten (atb, snowboarden, kitesurfen). De 725 moet er voor zorgen dat ik dan ook foto's kan nemen - een iets slechtere kwaliteit neem ik eventueel voor lief. Bij de camera heb ik een snelle 1GB kaart gekocht. Nu ruim een week in mijn bezit.

Tijdens een eerste atb tocht in Tsjechie bleek de 725 zo klein en licht dat ik er niets van merkte toen hij achterin mijn wielrenshirt zat. Tijdens fotostops moest ik een handschoen uit doen om de knoppen te kunnen bedienen; gegeven de beschikbare ruimte zitten de knoppen echter goed verdeeld en hebben een prettig drukpunt. Een aantal foto's waren onscherp: de camera is niet erg lichtgevoelig en je moet hem goed stilhouden. De 'anti-tril' functie verhoogt alleen de iso waarde en geeft veel ruis, ik zoek liever iets om tegen te steunen (en dan zijn de foto's goed). Het regende en na afloop zat ik onder de modder en de camera ook. Terug in het hotel is hij onder een zachte douchestraal weer helemaal schoon geworden - toch eng de eerste keer.

De paar filmpjes die we schoten zagen er OK uit, maar je kan niet zoomen tijdens het filmen. Ze zijn in het wat minder bekende .mov formaat. Je kan filmen tot de kaart vol is.

Het grote display achterop werkt fijn maar de kijkhoek is beperkt: als je de camera bijvoorbeeld hoog boven je houdt om een overzichtsfoto in een kleine ruimte te maken is het moeilijk om te zien wat er op de foto gaat komen. Een aantal binnenfoto's hadden een gele kleurzweem, misschien dat ik dat door een van de voorgeprogrammeerde scene modes zou kunnen verbeteren (maar mijn oude doet dat uit zichzelf beter). Binnenfoto's met flits zijn (zoals altijd) onnatuurlijk en zonder flits zie je al gauw wat ruis.

Pas na een week dagelijks spelen moest de batterij opgeladen worden. Dat duurt een uur of 5 volgens de handleiding, ik heb het 's nachts gedaan en weet alleen dat de volgende ochtend het rode lampje op de meegeleverde lader uit was. Het valt me tegen dat de camera niet oplaadt als hij via USB aan de computer aangesloten is - sterker nog, dit kost stroom van de batterij.

De bijgeleverde software heb ik op mijn Mac geinstalleerd en na even spelen weet ik zeker dat ik die nooit meer ga gebruiken (geen toegevoegde waarde ten opzichte van iPhoto en minder fijn te bedienen). Op de Mac werkte het ophalen van foto's met iPhoto prima (ook voordat ik de bijgeleverde software installeerde). Onder Linux en Windows XP is de camera te zien als verwisselbare harddisk (onder XP mogelijk pas nadat ik de bijgeleverde driver had geinstalleerd - dit weet ik niet zeker meer maar ik dacht ook zonder de driver).

De meegeleverde neopreen tas werkt fijn, maar de musketon haak waarmee je hem aan je broek kan hangen heeft al een krasje in de lak van de camera gemaakt (de tas blijft nogal open van boven). En de tas maakt de camera een stuk dikker - ik heb hem daarom ook een paar keer los in mijn broekzak meegenomen.

Al met al voldoet de camera goed aan mijn verwachtingen: prima mee te nemen tijdens ruige activiteiten en acceptabele beeldkwaliteit.

Heb jij ook een Olympus 725?