Canon Digital Ixus 430 (4MP, 3x zoom, 36-108mm, f/2.8-4.9) Review

58110 15 februari 2006, 377 views

Canon Digital Ixus 430 (4MP, 3x zoom, 36-108mm, f/2.8-4.9)

Pluspunten

• Zeer makkelijke bediening.
  • Snelheid van opstarten camera is snel.
  • Goede beeldkwaliteit op automatische stand.
  • Vele accesoires verkrijgbaar.

Minpunten

• Voor de proffesional weinig instelmogelijkheden.
  • Snelheid voor het foto nemen is matig.
  • De ietswat hoge prijs.
  • Nieuw: Camera gaat snel stuk (scherm houdt er binnen 2 jaar mee op)

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 2
Snelheid en automatiek Score: 4
Allereerst wil ik melden dat het een fantantische camera is. Het is wel mijn eerste digitale camera, maar ik heb genoeg digitale camera's in handen gehad die niet aan de Ixus kan tippen. De featurezet heb ik beoordeeld als voldoende, dit omdat de camera niet allerlij instelmogelijkheden heeft. Dit is voor de wat proffesionelere fotograaf een groot gemis, maar voor mij was het meer belangerijk dat hij het automatisch scherp krijgt... en dat doet hij perfect.

De bediening van de camera is zeer goed, de camera op foto-stand. Klikken en hij stelt scherp en maakt de foto... en nog haarscherp ook. De snelheid van de camera is bij het opstarten zeer snel, alleen soms duurt het wel even voordat je een foto kan maken. Ik denk hier dan aan 1/2 seconden... wat opzich wel meevalt in vergelijking met andere camera's maar als je een bewegend iets op de foto wilt zetten is dit toch wel lastig. De beeldkwaliteit vind ik perfect, het zijn haarscherpe foto's. Alleen of de proffesional er ook zo over denkt weet ik niet. Af gaande van de revieuws die ik heb gelezen waren zij er ook wel tevreden over.

De bouwkwaliteit van de camera is ook een zeer positief punt. De camera heeft een soort metalen omhuizing welke dus gemakkelijjk tegen een stootje kan. Ook is de camera opzich goed waterdicht, mijn camera heeft eens een nacht in een klein plasje water gestaan maar wonderbaarlijk was er geen water gekomen bij de batterij/geheugenkaart.

De uitbreidingsmogelijkheden van de camera zijn ook goed. Je kunt verschillende accesoires krijgen zoals een onderwaterzet, waarmee je je Ixus 430 mee kunt nemen tijdens het duiken. Verder zijn er ook vele hoesjes e.d. op de markt. De prijs van de camera is wel wat aan de hoge kant, maar is het ook meer dan meer waard. Het is een supercamera voor de beginner/ iets meer gevorderde, die een kleine camera wil die klein en stevig is en ook nog mooie scherpe foto's maakt.

UPDATE//

Sinds januari 2006 is het scherm van de camera ermee opgehouden. Het geeft bij het opstarten witte strepen die later vervagen in zwart. Foto's maken doet hij nog wel, alleen is dat heel lastig nu omdat je instellingen e.d. ook niet kan bekijken. Opsturen naar Canon is geen optie, aangezien je dat rond de 150 euro gaat kosten. Ik heb daarom de bouwkwaliteit van mijn beoordeling aangepast, aangezien dit niet hoort te gebeuren met een camera van nog geen 2 jaar oud.

Heb jij ook een Canon Digital Ixus 430 (4MP, 3x zoom, 36-108mm, f/2.8-4.9)?

Zou de schade aan het scherm niet toch iets te maken kunnen hebben met het feit dat je het apparaat een nachtje in het water hebt laten staan?

Verder een fijne review, maar hoe lang doe je ongeveer met een batterij lading? En is dat met flits op auto (lees: bijna altijd) en/of het scherm aan? Hoeveel verbetert dit als je het scherm uit zet?