AC Ryan Playon!HD Mini 2 - Reviews

AC Ryan Playon!HD Mini 2 Review

arienbroere 13 februari 2011, laatste update op 13 februari 2011, 25.604 views

AC Ryan Playon!HD Mini 2

Pluspunten

• makkelijke installatie
  • compact en wordt niet warm
  • compleet (HDMI en composiet kabel meegeleverd)
  • speelt (tot nu alles af, MKV en DVD ISO getest)

Minpunten

• als streamer is hij wat omslachtig om bij de netwerkmedia te komen
  • beperkte instel mogelijkheden voor navigatie
  • bugs, systeem loopt vast, reboot op rare momenten
  • functies afstandsbediening niet duidelijk
  • beschrijving van mogelijkheden (instellingen) of waar deze informatie te vinden is
  • HDMI verstoort functionaliteit KDL-40Z4500

Geluidskwaliteit Score: 3
Algemene beoordeling:

Toestel is geluidsarm is functioneel en is compleet. Als men wilt wilt streamen dan is mini2 een goede optie. Ook het aansluiten van externe media zoals een usb stick gaat eenvoudig. Alleen dan zijn de eerste 3 menuitems (film, muziek, foto) te gebruiken. Voor een streamer zou je verwachten dat het mogelijk is om in deze menu items, een snelkoppeling aan te maken is naar de gewenste externe locatie. Bijvoorbeeld een netwerkstations, NAS of PC. Nu moet je een via bestandsbeheer een hele boom door om je media te bereiken. Het overzicht wat daarna te zien is overzichtelijk met 10 folders of films in 1 overzicht. Er zijn verschillende (pre) view's mogelijk door op menu te drukken. Verder is de Youtube service wat een meerwaarde t.o.v. de service die de PS3 en WE aanbied. Dit omdat de beeldkwaliteit nu niet slechter is dan als je via een PC naar youtube zou gaan. De overige service zoals twitter, facebook enz. gebruik ik niet, dus kan ik ook geen uitspraak over doen.

Reden van koop:

Naast een centrale opslag wilde ik een media streamer die dat kan afspelen (via netwerkshare). Deze dacht ik gevonden te hebben in de PS3, maar dat viel behoorlijk tegen. Daarom verder gezocht en snel op de PLAYON! mini uit gekomen, waarna ik hoorde dat deze nog niet geschikt zou zijn voor HD content te streamen. De mini2 wel en daarom deze op moment dat deze beschikbaar werd gekocht.

Featureset:

In verhouding tot de prijs is dit toestel zeer volledig. Met picasa, twitter, facebook en youtube denk ik dat veel mensen dit een toevoeging vinden. Zelf vind ik alleen Youtube nuttig. Verder is er ook nog een nog jukebox. Verschillende previews van de media zijn mogelijk, echter als ik de preview van afbeelding 4 gebruik, vervolgens een films afspeel en weer op return druk, dan start de mini2 opnieuw op.

Beeldkwaliteit:

Deze is goed en instelbaar voor verschillende resoluties. Ook kan de video output nog bijgesteld worden. Jammer is wel dat er soms een bug optreed, waardoor wit paars wordt in de menu's. Aan en uitzetten verhelpt dat, maar een bugfix zou beter zijn.

Geluid:

Aan geluid stel ik persoonlijk niet hele hoge eisen. Het schokte niet en kwam goed over, ook in surround. Voor de audiofielen onder ons, er is geen mogelijkheid om de audiouitgang te tunen naar de gewenste klanktoon.

Gebruiksgemak:
  • Zoals ik al bij de algemene beoordeling al aangaf, is het niet mogelijk snelkoppelingen naar externe schijven over het LAN te maken. Het is allemaal benaderbaar, maar als alle media in de root van je netwerkstations zou staan dan heb je nog minimaal 4 stapen nodig om je content te benaderen. Zelf ik heb ik ook nog een indeling op deze schijf, dus dan zou het handig zijn als met een snelkoppeling naar de folder films op mijn NAS direct benaderbaar zou zijn. Het kopje snelkoppelingen zorgt er alleen voor de accountgegevens worden bewaard
  • De mini2 is een streamer waardoor de hoofdmenu items (film, muziek, foto) alleen zinvol zijn als je er iets mee kan. Nu kan je alleen iets met deze items, als er USB oplagmedia aan de min2 is aangesloten. Het zou mooi zijn als je op je USB stick snelkoppelingen naar een netwerklocatie kan opslaan. Geprobeerd, maar is niet gelukt
  • Verder is er wel van alles mogelijk met afspelen van content, zoals tijdens de film de algemene setup aanpassen en dan de film hervatten door de settings te verlaten (de film hoeft dus niet opnieuw gestart te worden).
    Bij het hervatten van een film, geeft het systeem de ene keer aan "hervatten of opnieuw starten", maar soms ook niet bij een DVD (VIDEO TS). Voor veel mensen is dat een probleem, daarom toch even melden
  • Doorspoelen van HD content (MKV) gaat waanzinnig goed. Hier ben ik heel tevreden over.
  • De Bravia sync van de TV met de PS3 werken na aansluiten van de mini2 niet meer. Loskoppelen en dan werkt het weer wel. Ook bij het zappen bij de digitale tv zenders worden er in eens 4 zenders over geslagen. Voor mensen die hier veel waarde aan hechten moeten hier dus rekening mee houden.
  • Op mijn NAS draait een Twonky UPnP (versie 6.0.30) media server die helaas niet wordt gezien door de mini2. De PS3 ziet deze wel, dus waarom het niet werkt op de mini2...?
Design bouwkwaliteit en afwerking:

Design is voor iedereen persoonlijk, maar ik vind het mooi genoeg. Ik vind alleen dat het PLAYON logo in standby modus in het rood verlichting een beetje te opzichtig. Als iets standby staat dan hoef ik het niet te zien. Voor de rest mooi compact en geen overbodige knoppen.

Ontwerp is een metalen basis waarop de achterzijde de connecties gemonteerd zitten. Bodem heeft een plastic afwerking met voetjes en koelsleuven. De zijkant en bovenkant van de behuizing is van zwart gebogen PVC De voorzijde is een soort plexiglas met 1 aan/uit knop in het midden.

Voor de volledigheid de review van de eerste mini ter vergelijking

Alles over de min2
http://www.acryan.com/forums/viewtopic.php?f=152&t=10077 ( Mahidi01 bedankt )

Goede player maar ik denk dat deze nog niet volledig is uitontwikkeld. Ik had wat hoog gespannen verwachtingen met betrekking tot de user interface maar vind deze over het algemeen wat beperkt met betrekking tot instelmogelijkheden, vooral als je wilt streamen vanaf een netwerkbron. Voor mij is dit toestel niet de oplossing omdat het te veel storingen voor de bestaande opstelling geeft.

• Sony Bravia KDL40Z4500
  • Harman Kardon AVR130
  • Qnap TS149P
  • 1G ethernet netwerk
  • ACR-PV73800

Heb jij ook een AC Ryan Playon!HD Mini 2?

Ik heb het even nagevraagd over die snelkoppelingen naar de NAS en ik kreeg het volgende bericht:

Het is met al onze mediaspelers mogelijk om NFS snelkoppelingen naar een NAS te maken, zelfs tot een doelmap op de NAS. Ook de nieuwe x264 codecs werken allemaal en DTS HD MA werkt feilloos op de nieuwe Playon!HD Mini 2.
Ik heb geprobeerd File Browser/NFS iets toe te voegen maar ik krijg het niet voor elkaar. Kan iemand mij vertellen hoe dit moet?
Never mind.... mijn netwerkkabel is domweg bagger :-s....
Zit jij op 100Mb kabel? of draadloos?
Ik heb een AC Ryan Playon!HD Mini1 en die doet het wel op al mijn 500 dvd's(vob bestanden) ,en ik speel ze via een intern netwerk vanaf mijn hd van de pc. Maar mini 2 krijg ik de melding geen sub. aanwezig.
En waar staat de nieuwe firmware?

[Reactie gewijzigd door hhofsted op 13 februari 2011 19:14]

Verkeerd gekeken, versie is dezelfde
Verkeerd gekeken, versie is dezelfde
Heb jij toevallig ook problemen met de HDMI aansluiting? Ik bedoel dat deze niet automatisch omschakeld (hetzelfde zoals dat bij SCART vroeger ging). Ik denk dat ik een hardwarematig probleem heb. Kan je me vertellen of jou televisie wel automatisch op het HDMI kanaal omschakeld als je de mini2 aanzet?
Ik wel. Heb de Mini2 1 dag gebruikt, op dag 2 schakelde mijn tv eerst niet meer om en nu (dag 3) helemaal geen signaal meer over HDMI...Andere kabels en ander HDMI-slot geprobeerd maar helaas geen output. :(
'k Hoop dat dit een gevalletje "monday morning" is...
Ik heb een hdmi receiver dus alles wordt via mijn receiver geschakeld en mijn tv is de monitor.
Bedankt voor het maken v/d review. Er worden zeker nuttige dingen aangehaald die handig zijn om te weten voordat je het apparaat aan schaft.

Maar wat ik niet helemaal begrijp uit de review is waarom de geluidskwaliteit maar 3 sterren krijgt. Het geluid gaat meestal digitaal de speler uit. Hier kan niet veel slecht aan gaan toch? Met pass-through al helemaal niet. Gaat de down-mixing niet goed?

Dit geldt ook voor de 4 sterren van beeldkwaliteit. Wat mankeert hier precies aan?
Mooie review. Zoals bij de meeste AC Ryan producten die net op de markt komen dus behoorlijk wat bugs. Erg slecht dat ze dit niet eerst beter doorontwikkelen en testen, bij mijn AC Ryan Playon HD duurde het ook enkele maanden voor er een fatsoenlijke stabiele firmware was.

Voor de rest een mooi apparaat met veel (nieuwe) mogelijkheden en eindelijk een gigabit aansluiting. Ook de GUI ziet er zeer strak uit.

Een interessante speler om vooral in de gaten te houden en nog niet te kopen dus.
nee, ik zou hem nu niet kopen. ik heb hem ook retour gestuurd. goede service van wifi media overgens
Wat zijn nu de netwerksnelheden? Bij de oude playon hd zat je rond de 4 MB per sec.