AC Ryan Playon!HD Mini 2 Review

arienbroere 13 februari 2011, laatste update op 13 februari 2011, 25.529 views

AC Ryan Playon!HD Mini 2

Pluspunten

• makkelijke installatie
  • compact en wordt niet warm
  • compleet (HDMI en composiet kabel meegeleverd)
  • speelt (tot nu alles af, MKV en DVD ISO getest)

Minpunten

• als streamer is hij wat omslachtig om bij de netwerkmedia te komen
  • beperkte instel mogelijkheden voor navigatie
  • bugs, systeem loopt vast, reboot op rare momenten
  • functies afstandsbediening niet duidelijk
  • beschrijving van mogelijkheden (instellingen) of waar deze informatie te vinden is
  • HDMI verstoort functionaliteit KDL-40Z4500

Geluidskwaliteit Score: 3
Algemene beoordeling:

Toestel is geluidsarm is functioneel en is compleet. Als men wilt wilt streamen dan is mini2 een goede optie. Ook het aansluiten van externe media zoals een usb stick gaat eenvoudig. Alleen dan zijn de eerste 3 menuitems (film, muziek, foto) te gebruiken. Voor een streamer zou je verwachten dat het mogelijk is om in deze menu items, een snelkoppeling aan te maken is naar de gewenste externe locatie. Bijvoorbeeld een netwerkstations, NAS of PC. Nu moet je een via bestandsbeheer een hele boom door om je media te bereiken. Het overzicht wat daarna te zien is overzichtelijk met 10 folders of films in 1 overzicht. Er zijn verschillende (pre) view's mogelijk door op menu te drukken. Verder is de Youtube service wat een meerwaarde t.o.v. de service die de PS3 en WE aanbied. Dit omdat de beeldkwaliteit nu niet slechter is dan als je via een PC naar youtube zou gaan. De overige service zoals twitter, facebook enz. gebruik ik niet, dus kan ik ook geen uitspraak over doen.

Reden van koop:

Naast een centrale opslag wilde ik een media streamer die dat kan afspelen (via netwerkshare). Deze dacht ik gevonden te hebben in de PS3, maar dat viel behoorlijk tegen. Daarom verder gezocht en snel op de PLAYON! mini uit gekomen, waarna ik hoorde dat deze nog niet geschikt zou zijn voor HD content te streamen. De mini2 wel en daarom deze op moment dat deze beschikbaar werd gekocht.

Featureset:

In verhouding tot de prijs is dit toestel zeer volledig. Met picasa, twitter, facebook en youtube denk ik dat veel mensen dit een toevoeging vinden. Zelf vind ik alleen Youtube nuttig. Verder is er ook nog een nog jukebox. Verschillende previews van de media zijn mogelijk, echter als ik de preview van afbeelding 4 gebruik, vervolgens een films afspeel en weer op return druk, dan start de mini2 opnieuw op.

Beeldkwaliteit:

Deze is goed en instelbaar voor verschillende resoluties. Ook kan de video output nog bijgesteld worden. Jammer is wel dat er soms een bug optreed, waardoor wit paars wordt in de menu's. Aan en uitzetten verhelpt dat, maar een bugfix zou beter zijn.

Geluid:

Aan geluid stel ik persoonlijk niet hele hoge eisen. Het schokte niet en kwam goed over, ook in surround. Voor de audiofielen onder ons, er is geen mogelijkheid om de audiouitgang te tunen naar de gewenste klanktoon.

Gebruiksgemak:
  • Zoals ik al bij de algemene beoordeling al aangaf, is het niet mogelijk snelkoppelingen naar externe schijven over het LAN te maken. Het is allemaal benaderbaar, maar als alle media in de root van je netwerkstations zou staan dan heb je nog minimaal 4 stapen nodig om je content te benaderen. Zelf ik heb ik ook nog een indeling op deze schijf, dus dan zou het handig zijn als met een snelkoppeling naar de folder films op mijn NAS direct benaderbaar zou zijn. Het kopje snelkoppelingen zorgt er alleen voor de accountgegevens worden bewaard
  • De mini2 is een streamer waardoor de hoofdmenu items (film, muziek, foto) alleen zinvol zijn als je er iets mee kan. Nu kan je alleen iets met deze items, als er USB oplagmedia aan de min2 is aangesloten. Het zou mooi zijn als je op je USB stick snelkoppelingen naar een netwerklocatie kan opslaan. Geprobeerd, maar is niet gelukt
  • Verder is er wel van alles mogelijk met afspelen van content, zoals tijdens de film de algemene setup aanpassen en dan de film hervatten door de settings te verlaten (de film hoeft dus niet opnieuw gestart te worden).
    Bij het hervatten van een film, geeft het systeem de ene keer aan "hervatten of opnieuw starten", maar soms ook niet bij een DVD (VIDEO TS). Voor veel mensen is dat een probleem, daarom toch even melden
  • Doorspoelen van HD content (MKV) gaat waanzinnig goed. Hier ben ik heel tevreden over.
  • De Bravia sync van de TV met de PS3 werken na aansluiten van de mini2 niet meer. Loskoppelen en dan werkt het weer wel. Ook bij het zappen bij de digitale tv zenders worden er in eens 4 zenders over geslagen. Voor mensen die hier veel waarde aan hechten moeten hier dus rekening mee houden.
  • Op mijn NAS draait een Twonky UPnP (versie 6.0.30) media server die helaas niet wordt gezien door de mini2. De PS3 ziet deze wel, dus waarom het niet werkt op de mini2...?
Design bouwkwaliteit en afwerking:

Design is voor iedereen persoonlijk, maar ik vind het mooi genoeg. Ik vind alleen dat het PLAYON logo in standby modus in het rood verlichting een beetje te opzichtig. Als iets standby staat dan hoef ik het niet te zien. Voor de rest mooi compact en geen overbodige knoppen.

Ontwerp is een metalen basis waarop de achterzijde de connecties gemonteerd zitten. Bodem heeft een plastic afwerking met voetjes en koelsleuven. De zijkant en bovenkant van de behuizing is van zwart gebogen PVC De voorzijde is een soort plexiglas met 1 aan/uit knop in het midden.

Voor de volledigheid de review van de eerste mini ter vergelijking

Alles over de min2
http://www.acryan.com/forums/viewtopic.php?f=152&t=10077 ( Mahidi01 bedankt )

Goede player maar ik denk dat deze nog niet volledig is uitontwikkeld. Ik had wat hoog gespannen verwachtingen met betrekking tot de user interface maar vind deze over het algemeen wat beperkt met betrekking tot instelmogelijkheden, vooral als je wilt streamen vanaf een netwerkbron. Voor mij is dit toestel niet de oplossing omdat het te veel storingen voor de bestaande opstelling geeft.

• Sony Bravia KDL40Z4500
  • Harman Kardon AVR130
  • Qnap TS149P
  • 1G ethernet netwerk
  • ACR-PV73800

Heb jij ook een AC Ryan Playon!HD Mini 2?

Uit het t.net review stukje om de network shares te indexeren:

Misschien heb je er wat aan :)

[Reactie gewijzigd door Accesteam op 25 april 2011 11:26]

Ik heb net mijn HD Mini 2 binnen en ben al de hele avond aan het stoeien om hem goed asan de praat te krijgen.
Ik heb hem op een bedraad netwerk zitten met de Thomson router van de UPC en een synology DS111.
Nou knalt mijn netwerk verbinding van de HD Mini er regelmatig zomaar uit. Iemand enig idee wat hier mis zou kunnen gaan?
Beste AC Ryan en Eyerule2nd,

Misschien doe ik iets verkeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar een netwerkfolder direct achter My_shotcuts te maken. Ik moet altijd nog eerst het hele pad doorlopen met als enig verschil, dat ik geen accountgegevens hoef in te voeren. Graag uw advies.

Verder snap ik niet dat de HDMI uitgang voor zoveel storingen op mijn TV zorgt. Ligt het dan aan mijn TV of kan er echt iets aan de hardware van de HDMI uitgang liggen.

De review heb ik bijgewerkt zodat het iets vollediger en overzichtelijker is voor de mensen die op zoek zijn. Met dank aan de plaatjes van de AC Ryan forum.

Groet,

Arien
Ondertitel werkt bij mij wel, tijdens de film kan je subtitle knop drukken en als deze aanwezig is, selecteren. Let wel het werkt alleen als je dit via netwerkshare of direct aangesloten media werkt. De meeste UPnP media servers sturen namelijk geen ondertitel bestanden mee (bijv. *.srt enz.). Ik zag wel dat er een nieuwe firmware release is, dus die ga ik nog even proberen. Misschien dat dit mijn problemen met de mini2 verhelpt.
Kan men de mini ook aansluiten op een philips soundbar hts7140 via optische kabel zodat ik mijn geluid via de soundbar kan beluisteren?
hallo,

ik overweeg een mini2 aan te schaffen. wat ik mij afvraag is of de interne Gigabit ethernet aansluiting ook in ad-hoc mode gebruikt kan worden. mijn homeserver heeft een 2de Gigabit aansluiting en staat dichter bij dan mijn router.

alvast bedankt voor de reacties.

gr.
Sander
Als je de Homeserver en de mediaplayer een vast IP adres geeft is dat geen enkel probleem.
Kan iemand mij vertellen wat het verschil tussen de hd 1 en hd 2 is. scheelt nu ongeveer € 25 euro in aanschaf. kan nog niet goed inschatten of dat het waard is.
De HD2 heeft de nieuwere 1185-cpu van Realtek en verder USB 3.0 (alleen uitgaand, niet inkomend begreep ik?!) en een Gigabit LAN aansluiting.
Verder:

[Reactie gewijzigd door b-gone op 14 februari 2011 14:08]

En de mogelijkheid om een HD in het apparaat te plaatsen.
Kan iemand dit bevestigen?
Heb dit nergens kunnen lezen en ga er maandag 95% zeker eentje bestellen (en heb nog een 7200rpm 80Gb 2.5 SATA schijfje liggen naast de op afstand te plaatsen 1.5TB 3.5 schijf).
Lijkt me eigenlijk wat onwaarschijnlijk gezien de geheel passieve koeling... maar ik heb het graag fout!
Ehm, je haalt nu 2 dingen door elkaar, je hebt de HD en de HD-mini, de HD past een schijf in, de HD mini is een stuk kleiner en heeft dit niet. Dit is een review van de HD-mini 2 iig. Trouwens, de HD mini 1 speelt ook prima HD af, heb files van 2 gig voor 45 minuten en dit word zonder enige hapering gewoon afgespeeld, nog geen bestand gevonden waar 'ie moeite mee had.
USB is een bus er is geen uitgaand of inkomend! Vandaar de naam Universal Serial Bus Ook kan een usb controller niet het 3.0 label dragen als hij het niet volledig ondersteund.
Als je in het bestandsbeheer menu zit en je drukt op de "Menu" knop zal je aan de rechterkant van het scherm een aantal weergaveopties zien. Kies dan voor "Preview" zodat je een klein schermpje hebt wat het bestand laat zien.
Heb hem ook sinds gisteren en hij bevalt mij erg goed.
Is veel sneller dan de vorige mini en de ab is ook een stuk beter geworden.

Waar ik wel van baal is dat ik 2 ISO's van een Blue Ray wel in de oude mini kon afspelen maar niet in de nieuwe om voor mij onbekende redenen.
Misschien wel even leuk om te lezen.
Dit gaat over de nieuwe GUI:

Ik ben erg benieuwd hoe deze GUI straks gaat draaien!! :+

Verder een nette review..... :)