Plantronics BackBeat 903 Review

mrc4nl 5 juni 2012, laatste update op 5 juni 2012, 610 views

Plantronics BackBeat 903

Pluspunten

• mooi geluid
  • goede pasvorm
  • besturing geluid
  • lange accu duur (ook voor mobiel)

Minpunten

• volgende/vorige duurt lang
  • bouwkwaliteit is niet geweldig.
  • lage tonen worden slecht weergegeven

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Ik was altijd een grote fan van hoofdtelefoons voor het luisteren van muziek,
de sennheiser 302 was hiervan een goed voorbeeld.
Heb er diverse gekocht, omdat ze van stereo naar mono gingen.
In december was het weer raak, en weer kabelbreuk bij de aansluiting.

Ik had er genoeg van, en dacht bij mezelf:
dit wil ik niet nog een keer. en besloot draadloos te gaan.
Er zijn diverse mogelijkheden, ik kon natuurlijk voor een draadloze koptelefoon gaan, maar dan heb ik een ontvanger van hier tot Tokio (in grootte niet afstand) ;( .Dat werd het dus niet.

En aangezien ik mijn muziek beluister met mijn mobiel, was een draadloze headset een makkelijke keuze.

Waarom de Backbeat 903?
Ik had een Backbeat 906 een keer beluisterd,
op die manier wist ik van het bestaan af. en vond de pasvorm en geluid goed.
Ik speelde op safe een schafte dus de 903 aan.

Backbeat 903 of 906 wat is het verschil?
de 903 heeft een 3.5mm adapter+aangepaste lader, meer niet

Technische gegevens
  • Merk:Plantronics(voorheen Altec Lancing)
  • Bluethooth 2.0 +EDR
  • Lader
  • 2 opzetstukken voor de lader
Gebruik
Gebruik met Bluethooth
Nadat ik mijn pakketje binnen heb gekregen, en de headset opgeladen was,
heb ik m verbonden met mijn mobiel, het paaren kan in het begin een beetje lastig zijn, maar
het gaat in 3 stappen:
  • 1.Schakel het apparaat uit
  • 2.Hou de aanknop ingedrukt
  • *apparaat gaat weer aan,blijf ingedrukt houden*
  • 3.Als het lampje blauw/rood knippert kun je verbinden met ander apparaat.
Tenzij anders vermeld gebruik ik de headset ICM mijn HTC SMART.

Gebruiksgemak
Door de aanpasbaarheid van de oordopjes is de headset voor iedereen geschikt (te maken)
De dopjes kun je draaien / in hoogte verstellen, en je kan de siliconen dopjes ook nog draaien.

Het is wel een gepriegel om de juiste pasvorm te maken, maar als je die eenmaal hebt gevonden,
zitten ze lekker een blijven de uren daarop ook nog goed zitten.

Geluiskwaliteit
Natuurlijk een belangrijk punt, en voor ruim 60 verwacht je natuurlijk geen crappy geluid.
het is natuurlijk een beetje appels met peren vergelijken, maar het gaat er uiteindelijk om:
klinken ze mooi?
Over dat laatste kan ik kort over zijn: ja ze klinken mooi,
ook in vergelijking met mijn vorige hoofdtelefoons en mijn Z-5500D.
Het geluid klinkt zeer helder en scherp, ik vind met name mijn Z-5500D in vergelijking een beetje dof klinken.
Heb diverse zeer uit een lopende tracks afgespeeld en geluisterd hoe het klonk.
Wat ik ook draai, Katie Melua,Fedde le Grand,Simply Red,muziek met diepe bassen of hoge tonen: het klinkt allemaal erg goed. Alleen hebben de bassen niet zoveel kracht als een bij een hoofdtelefoon, maar dat reken ik de Backbeat niet aan.Ik ga geen appels met peren vergelijken.

Muziek in beweging
Aangezien het draadloos is heb je veel bewegingsvrijheid,
met 6 meter in open lucht heb je nog een goede verbinding, daarna treden steeds meer haperingen op.
Ook een enkele muur hoeft geen probleem te zijn, maar bij meer dan n verlies je te veel signaal.
Je kan gewoon je mobiel laten liggen en rustig rondlopen.
Muziek luisteren met mobiel op zak gaat ook prima,al valt het signaal soms heel even weg.
Met een lege batterij van mobiel, gebeurt het vaker.

Wat zeg je?
Als je gebeld word hoef je niet meer naar je mobiel te grijpen, je drukt gewoon op de knop "telefoon" van je headset en kunt communiceren met de andere kant van de lijn. ik heb niet veel getelefoneerd, maar als je in een rustige ruimte staat ben je goed verstaanbaar, en kun je hun ook verstaan. als je muziek aan het luisteren was gaat ie automatisch op pauze. na het telefoneren gaat de muziek weer vrolijk verder waar het gestopt was.
je kan de telefoon knop ook gebruiken om als je iemand je iets vraagt,de microfoon vangt het geluid op en geeft het door aan de oortjes. maar je merkt er weinig van, met de backbeat 906 klonk het meer versterkt,

Volgende graag!
Als je een liedje niet aanhoren wil, kun je naar een volgend nummer gaan.
Dat gebeurd met dezelfde knop als de volumeknop. als je hem naar n kant haalt en een paar seconde wacht begint het volgende nummer te spelen. dit is mogelijk zolang je mobiel AVRCP ondersteund.
een vorig nummer kan ook, maar mijn mobiel is willekeurig in shuffe helaas.
naar een ander nummer gaat niet met een rap tempo, 3-4 seconde moet je de hendel toch echt wel inhouden.
voor mij maakt het niet zoveel uit, voordat ik mijn mobiel gepakt heb, ontgrendeld, en op "volgende" heb geklikt ben ik net zover.

Aan de lader
De headset heeft een ingebouwde accu, en moet na een dag in gebruik s'avonds weer aan de lader.
ik heb niet de hele dag muziek aan, maar een gewone schooldag gaat ie wel mee. (8.30-15.00)
voor wie een de lader in zijn slaapkamer heeft kan het licht irritant zijn, niet zozeer het groene ledje van de lader zelf, maar de rood/blauwe led van de headset. dat is in een donkere kamer wel erg vervelend.

Een bijkomend voordeel is dat omdat je de headset voor omzetting naar geluid zorgt, de accu van je mobiel langer mee gaat.En niet een beetje, eerst moest ik elke dag aan de lader(1.5 dag) nu kan ik 2-3 dagen zonder lader. Het verschild wel per mobiel/smartphone.

Levensduur
Ik ben van plan hier een duurtest van te maken, om te kijken of de headset van 60 euro langer meegaat dan 2X een senheiser 302 a 30 euro.
UPDATE: 1.3 jaar ja aanschaf is het plastic tussen de 2 oortjes gebroken, er zit een barst waar je het onderliggende gevlochten draad ziet,gelukkig word het geluid niet benvloed gelukkig, maar ik ben bang dat ie vroeg of laat toch breekt.
verder is een metalen kapje , die voor je microfoon zit losgegaan.
en langer kan ik niet testen, hij is kwijtgeraakt op school.
ik heb nu een creative WP-450. maar ik ook een review ga schrijven

Heb jij ook een Plantronics BackBeat 903?