Jamo S 426 HCS 3 (Zwart) Review

The - DDD 8 februari 2011, laatste update op 8 februari 2011, 26.230 views

Jamo S 426 HCS 3 (Zwart)

Pluspunten

• Prijs kwaliteit verhouding is meer dan uitstekend in zijn prijs categorie.
  • Voor de prijs heb je een aantal speakers met een prima klank en voldoende bereik over het hoorbaar spectrum.
  • Als beginnend audio speaker set kun je je eigenlijk geen buil vallen aan deze set.

Minpunten

• Er is eigenlijk niets aan te merken op deze set. Hooguit het feit dat er geen sub bijgeleverd wordt. Maar gezien de hoeveelheid tijd dat ik de speakers zonder sub gebruik is dit eigenlijk geen minpunt, zeker niet voor de lage prijs die je betaald voor deze speakers.

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Voor het geld wat je betaald voor deze speakers krijg je een uitstekende set speakers thuis. Tuurlijk het is niet het beste van het beste, maar voor algemeen gebruik zijn deze speakers meer dan voldoende. Gezien de prijs kan ik alleen maar laaiend enthousiast zijn over deze set speakers.

De speaker set bestaat uit 5 speakers. 1 center, 2 surround en 2 front speakers met een flinke omvang. Er zit dus GEEN subwoofer bij. Voor algemeen muziek luisteren is het ontbreken van de subwoofer geen gemis, bij het kijken van films wel, je mist toch net een beetje van het geluid van de film omdat het 0.1 surround kanaal niet ongemixed over zijn eigen uitgang uitgezonden kan worden. Alliicht is dit te ondervangen met een receiver die het sub kanaal in de front speakers kan mixen, maar dat is iets wat ikzelf niet heb kunnen testen.

Zelf heb ik de bijpassende subwoofer gekocht van hetzelfde merk, met deze sub heb ik nu een speakers set die naar mijn mening in zijn prijs categorie onverslaanbaar is.

Ik gebruiik de speaker set (inc. sub) met een Onkyo TX-SR508. (Ja, ik heb deze set gekocht via een iBood aanbieding in december.)

Let wel, hiervoor had ik geen receiver met speaker set. Alles is dus beter dan de situatie die ik eerst had. Op verschillende volumes vind ik de speakers erg goed klinken. Op laag volume moet ik zeggen dat het geheel zelf zeer goed klinkt. Op wat hogere volumes veroorzaakt de set geen luister moeheid of vervormingen, iets wat ikzelf altijd beschouw als een goed teken omdat er dan, voor zover ik begrepen heb, sprake is van een zuivere weergave. Ik benut deze speakers overigens opvallend vaak zonder sub, dus voor mij persoonlijk is het niet hebben van een sub met deze speakers meestal geen gemis. Tijdens het kijken van films is het hebben van de subwoofer aan te raden, voor alle overige luisteracties niet. Bij het beluisteren van stereo muziek beschikken de twee frontspeakers voldoende bereik om bijvoorbeeld een CD heel netjes en prettig weer te kunnen geven.

Hoge tonen midden tonen en lage tonen komen naar mijn idee prima uit de zuil speakers. De lage tonen komen wat minder goed uit de overige speakers, maar dit is vooral te merken in een ontbreken van deze lage tonen in de geluidsweergave. Op geen enkel moment heb ik het idee dat de speakers zaken proberen weer te geven die ze niet aankunnen. Ergens in de keten worden dus netjes de lage tonen gefilterd voor de speakers die dit niet aankunnen, ik denk dat dit mijn receiver is.

Het design van de speakers vind ik erg netjes, mooi strak zonder al teveel poespas met een subtiele hout textuur afwerking. De kasten zoals het lijkt gemaakt van gefineerd HDF materiaal, een goed dicht materiaal wat volgens mij op een positieve manier bijdraagt aan de klank vorming.

Bij de speakers worden geen kabels geleverd. De klemmen op de achterzijde van de speakers zijn van een type welke kabels van voldoende doorsnede zonder problemen kunnen klemmen. Ik heb de center en surround speakers met 0,25 kwadraat kabel aangesloten en de front speakers met 0.5 kwadraat. Dit gaat allemaal zonder proppen of knoeien in de klemmen.

• Onkyo TX-SR508 7.1 receiver

Heb jij ook een Jamo S 426 HCS 3 (Zwart)?

Het al dan niet aanzetten van de optie 'large' voor de hoofdluidsprekers is van een aantal dingen afhankelijk.
Om bij deze luidsprekers te blijven:
Het aanzetten van de 'large' optie terwijl ook de sub zn werk doet geeft het voordeel voor een betere verspreidde bas wat minder ruimteresonanties veroorzaakt dan alleen de sub het laag te laten verzorgen,(beter geluid in een vierkante luisterruimte)
Het nadeel hiervan is dat bij een hoger dan gemiddeld volume de hoofdluidsprekers eerder last krijgen van compressie,waardoor de midden/lage tonen hierdoor lijden.
Eigenlijk is in algemene zin (dus NIET altijd) voor een laag volume 'de hoofdspeakers' op large en voor een hoger volume op small.
Dit hele verhaal geld voor luidsprekers in de prijsklasse waaronder deze gereviewde speakers vallen.
Duurdere en over het algemeen betere speakers kunnen altijd beter op 'large' gehouden worden ook al staat de sub aan.
De langere slag en het betere lineaire verloop van de konussen van kwaliteitspeakers voorkomen comressieverschijnselen waardoor vervormingen en overbelasting ontstaan.
Maar ook daarvoor geldt dat wanneer je ECHT gaat knallen met bas en ook de hoofdspeakers gaat belasten met vooral vocal geweld dat je de sub het zware werk laat doen om de middentoners de dynamiek telaten verzorgen zonder belast te worden (tegelijk) van lage tonen.
Maar zoals ik al zei,het is een kwestie van luisteren en proberen.
Zorg voor een versterker met ruim voldoende power,voor de gemiddelde luidspreker (88dB) is 100W toch het minimum om op groot volume onvervormd weer te geven,en het 'opblazen' van je speakers te voorkomen.
De vraag over de 2 ingangen op de sub:
De 2 ingangen kunnen worden voorzien van een linker en rechter kanaal,echter is de 'plaatsbepaling' van signalen onder zo'n 100 Hz moeilijk voor de mens,en dat is de reden dat de signalen niet echt stereobepalend zijn.
Om die reden is het in de praktijk niet echt een probleem als je maar 1 signaal aansluit voor wat betrefd de plaatsbepaling van het geluid voor wat betrefd het stereobeeld.
Ook zal het in de praktijk niet zo'n probleem zijn wanneer alleen het linker of alleen het rechter kanaal op de sub wordt aangesloten omdat in de studio signalen onder 100 hz vaak worden samengevoegd tot een soort monogignaal.
Wanneer je echter toch een enkele opname hebt die 'echte' kanaalscheiding heeft in het 20-100hz bereik zal je volume niet meer helemaal kloppen en om DIE reden kun je het best op zeker spelen en de Y kabel aansluiten (kan nooit duur zijn,het bestaat uit niets anders dan een spanningsdeler waarop de lijnkabels zijn aangesloten,mischien te technish,maakt niet uit...)
De uitleg over het switchen geldt voor gebruik in zn algemeenheid,in de praktijk is het switchen tussen large en small mischien onpraktisch en kun je gewoon bij huis tuin en kuikenvolume op large zetten.
Ga je blazen en koop je liever een nieuwe sub dan 2 nieuwe mainspeakers zet het dan op small,dan ontlast je de mainspeakers van de bassen en kunnen ze meer power leveren voordat ze naar de eeuwige jachtvelden gaan.

Vraag 2
De cutof ofwel crossover frequentie bepaalt de overgang van sub naar de mainspeakers
Dus wanneer de mainspeakers bv alle tonen boven 100hz moeten leveren en alles daaronder moet worden overgenomen door de sub zet je deze knop op 100.
Over het algemeen geldt :
Hoe hoger de cut-of hoe meer je de mainspeakers ontlast van lage tonen (wat dus om meerdere redenen een voordeel is)
Het nadeel hievan echter is dat de bas over het algemeen bij goedkope subwoofers (hier dus het geval) 'boomeriger,bonkiger.minder strak' wordt.
Dit komt door diverse redenen zoals kastresonanties veroozaakt door staande golven in de behuizing,meetrillende wanden,harmonischen veroorzaakt door slechte onderdelen en slappe filtering,en niet te vergeten door de speaker zelf (konusresonanties,alineair gedrag van de spreekspoel/ophanging,etc...)
Ook hier is het een kwestie van luisteren en proberen,er is geen gouden regel welk zaligmakend is,uiteindelijk gaat het om de beleving van het geluid en wanneer die goed klinkt dan kan het allemaal theoretisch onmogelijk zijn maar dan gaan de regels down the drain.
Vraag 3
De phase schakelaar,dit is een technisch verhaal waar ik je niet mee ga vermoeien maar het komt hier op neer:
Ga op de luisterplaats zitten en luister naar de bas (schakel zelf,of iemand anders laten doen) met de 'phaseschakelaar' en luister in welke stand de bas het luidst klinkt (kom in de tussentijd NIET aan andere schakelaars op de sub) .
De stand waarin de bas het luidst klnkt is de 'juiste' stand en daar laat je hem op staan (tot het moment dat je de sub ga verplaatsen (verhuizing,andere kamer bla bla),dus echt een ''verplaatsing',niet een 50 cm of zo dat zal voor de schakelaar niet uitmaken.
Wanneer nu de bas harder klinkt dan voor het spelen met de phaseschakelaar regel je het volume bij met de bassvolume knop,je komt bdus nooit meer aan de phaseknop.
Waneer het spelen met de phaseknop niet leid tot verandereingen in het basvolume (altijd op de LUISTERPLEK spelen met de phaseswitch en nergens anders grrr lol) dan maakt het niet uit waar je de phaseswitch opzet.
Kortom komt het hele phase verhaal neer op het 'synchroon' zijn van de chassis van de laag/midden speaker en die van de basspeaker in de subwoofer.
OP het moment van 'arriveren van de geluidsgolf van de sub bij de luisterplek komt ook tegelijkertijd de geluidsgolf van de laagmiddenspeaker aan.
De beide signalen kunne door verschillende redenen 'asynchroon' zijn op de luisterplek.
Waneer de golf van de sub op dat moment negatief is en de golf van de mainspeaker (laagmidden dus) is positief dan heft dat elkaar op,met als gevolg GEEN bas van die freqentie waarin het verschil aanwezig is.
Met de phaseschakelaar kun je het signaal van de sub 180 graden omdraaien waardoor het signaal niet meer wordt 'opgeheven' maar juist wordt versterkt (en dat is juist).
Deze korte uitleg betrefd het 'principe' ,in de praktijk komen zwart wit situaties niet voor maar is het verloop van de 'phase' erg 'chaotisch' (door velerlij invloeden).
Hoop dat je er wat van begrijpt,luidsprekertechniek is ZEER veelomvattend en niet echt simpel (in tegenstelling tot wat mensen vaak denken).
Wanneer je nog met vragen zit lees ik dat wel.
Mis je de subwoofer ook? Ik bedoel, een subwoofer is eigenlijk een box voor tonen die de "gewone" speakers niet kunnen bereiken. Dus, mis je de lage tonen als je geen subwoofer gebruikt?
Als je op je 508 bij subwoofer "geen/nee/no oid" instelt heb je wel een redirect naar je fronts als die op "large" staan (gaat dan automagisch). Hoe diep/goed laag je fronts weergeven is natuurlijk een ander verhaal, maar het signaal wordt dus wel aangeboden.

[Reactie gewijzigd door blinkenlights op 8 februari 2011 19:03]

Nee, de subwoofer mis ik niet bij TV of muziek.

Wel heb ik het idee dat bij een 5.1 (DVD/BlueRay) signaal ik "iets" mis als ik de subwoofer niet aan heb staan.
Ben het volledig eens met de review. Heb dezelfde configuratie met de Jamo Sub210 (beschikbaar in dezelfde kleuren als deze set) en moet zeggen dat ik bij het afspelen van muziek meestal een mode zonder subwoofer kies, daarentegen klinken filmeffecten zeker indrukwekkender met.
Vraag me wel af of je de frontspeakers wel op large moeten zetten als je een aparte sub hebt. Audyssey maakt er bij een geluidstest namelijk Small van maar heb ze weer handmatig op Large gezet. Nu ook nog twee bijpassende, prijs/kwaliteit, standaarden vinden voor de surround boxen. Iemand een tip?
Thanx voor de review! Heb deze set paar dagen geleden ook besteld op Ibood.. ben zeer benieuwd naar het geluid. Had zelf ook m'n twijfels over de sub.. maar dat oordeel komt later wel :).
Zit alleen nog enorm te twijfelen over de receiver. Je hoort ze vaak in combi met een Onkyo... maar zat zelf te denken aan een Marantz nr1501. Ik weet niet of iemand hier ervaringen mee heeft?
Ik ben zelf ook van plan om een Marantz nr1501 aan te schaffen i.p.v. de Onkyo. Dit omdat Marantz naar mijn mening betere versterkers bouwt. Dit zie je natuurlijk in de prijs terug maar ik weet zeker dat je hier geen spijt van zult krijgen t.o.v. de Onkyo. Ik heb al flink geinformeerd in verschillende HiFi winkels en daar hebben ze vaak niet eens Onkyo. Marantz daarintegen hebben ze genoeg! Is ook zeer aan te raden. Ik heb zelf dan geen Marantz maar een vriend heeft een wat duurdere set met een Marantz versterker en is er zeer over te spreken! Ik zou dus voor de Marantz gaan! ;)
Ben uiteindelijk ook voor de marantz gegaan en bevalt prima!! Heb momenteel alleen de fronts aangesloten, maar mag zeker niet klagen (voor t geld)!
Zit alleen nog gruwelijk te twijfelen over een sub ja / nee. Kan niet zeggen dat ik het nu mis.. maar ben wel bang dat ik iets mis... dit is namelijk m'n eerste echte set.

Zit momenteel nog te twijfelen tussen een nieuwe jamo sub 210.. of een 2e hands Rel Quake 2... prijs is namelijk zowat hetzelfde...

Iemand toevallig nog suggesties / tips?

[Reactie gewijzigd door Ralf Bimbo op 16 februari 2011 16:34]

Ga voor twee tot vier subs welke je redelijk vrij kunt plaatsen (In iedere hoek van de kamer bijvoorbeeld). De variatie in de respons op verschillende plekken in de ruimte evenals de pieken en dalen van de algehele respons worden zo lager. Resultaat: een strakke bas. Een enkele sub zal in 99% van de gevallen boommen of juist te weinig geluid maken (afhankelijk van de frequentie).

[Reactie gewijzigd door Bumpy_NL op 18 november 2014 17:43]

EDIT:100 per kanaal dus (sub/Links/Rechts), vergat dit duidelijk te vermelden waardoor de indruk kon ontstaan dat het om het totale vermogen van alle kanalen ging.
Bedankt voor je uitleg. Ik heb een Onkyo TX-SR508, wie niet :-), en moet even kijken hoe ik dit eenvoudig kan regelen. m.a.w. snel switchen tussen het wel/niet gebruiken van Large frontsp. Dit setje klinkt voor muziek goed zonder maar met een feestje zal ik inderdaad gaan knallen met sub. Wellicht weet je met jouw kennis ook iets te zeggen over het volgende:
(Excuses als het een beetje off-topic is want het gaat meer over de sub).
De Jamo 210 sub heeft 2 ingangen, L en R, echter de meegeleverde kabel maar één connector. Deze heb ik in L gestopt, R is dus leeg, en alles werkt. Maar ik zie nu ook zgn. Y kabels voor subwoofers. Heeft het zin om deze in mijn configuratie aan te schaffen ?
Op de sub kun je 3 dingen instellen namelijk level, cut-off en phase. De eerste is duidelijk, hoe hoger, hoe meer bass maar de andere twee zijn vraagtekens, vooral in relatie met de frontspeakers, Large of Small en de wijze waarop Audyssey e.e.a. tuned.
Zal wel een kwestie van experimenteren zijn maar als je een tipje van de sluier kunt oplichten, graag :P
Nogmaals hartelijk dank voor je snelle en duidelijke response.
Denk dat ik voor de zekerheid toch een Y kabel ga halen, van het merk Oehlback kosten ze ca. 55 euro. In verhouding met mijn 'goedkope' Sub aardig duur. Nogal een verschil met de prijzen van subs van bijv. het merk Canton, zal wel veel betere kwaliteit zijn maar vond deze sub wel bij dit setje passen en een leuke prijs, kwaliteit hebben.
Misschien word ik nog wel audiofieler :)
Ik dacht overigens dat je met Small geen volledig gebruik maakte van de Fronts maar dat is dus niet het geval, het gaat erom door welke boxen je de lage tonen wil laten spelen Door wat ik nu weet overweeg ik de Audyssey instellingen over te nemen en de Fronts op Small te zetten en op basis van jouw reactie op vraag 2 de sub cut-off iets hoger te zetten. Deze staat nu erg laag, zo'n 60, op een schaal van 40 tot 200. Betekent wel dat ik voor muziek ook de sub ga gebruiken.
Door je reply op vraag 3 snap ik hoe ik deze knop kan tunen. Als ik het goed begrijp kan ik het beste eerst de phase instellen. Echter heb ik geen uitgangspunt voor de andere 2 instellingen dus zal ik eerst level en cut-off naar wens instellen en dan gaan meten voor phase. M.a.w. experimeteren en goed luisteren naar verschillende audio. Enne het is inderdaad niet zo eenvoudig als menigeen doet geloven. Maar wel leuk.
Tnx again.