ASRock Fatal1ty P67 Professional (B3) Review

luckyjan 31 maart 2011, laatste update op 28 juli 2016, 15.121 views

ASRock Fatal1ty P67 Professional (B3)

Bios voor Windows 10 erbij gezet. V 3.21A Met de oude bios problemen o.a. 100% cpu weergave in taakbeheer. Geschikt voor Sandy en Ivy bridige.

Pluspunten

• Prachtige layout en kleuren thema
  • Tot nu toe erg stabiel
  • Makkelijk overklokbaar
  • Veel extra's

Minpunten

• Onzinnige opvoerbare fatal1ty usb muispoort.

Layout Score: 5

Updates:

28-07-2016 Windows 10 bios 3.21A ftp://europe.asrock.com/B...ofessional(L3.21A)Win.zip
08-02-11 3dvantage score toegevoegd.
09-02-11 Wat opmaak aangepast.
11-02-11 Update Asrock statement.
06-03-11 Beta bios 1.61

Hardwareluxx.de
Pureoverclock.com
Tweaktown.com

INLEIDING:

Het werd weer eens tijd om mijn computer een keertje te upgraden. Niet zozeer omdat het echt nodig is qua prestaties maar een tweaker wil toch een beetje bijblijven. Vooral de nieuwste games vragen veel van je systeem.
Vorig jaar besloten dat ik zou wachten op de introductie van het nieuwe Intel Sandy bridge platform.
Eind vorig jaar kwamen de eerste berichten over de nieuwe moederborden op de 1155 socket en een van die moederborden was de P67 professional Fatal1ty. Zodra ik daar de foto’s van zag dacht ik van die moet ik hebben.
Dat moederbord past heel mooi in mijn zalman GT-1000 kast met rood thema (fans en belichting).

SANDY BRIDGE EN DE GROTE BUG:

Het nieuwe Sandy Bridge platform is weer de zogenaamde TOCK van Intel. Intel heeft nog steeds het voornemen om het ene jaar nieuwe technologie te introduceren en het jaar erop deze te verbeteren.
Bij Sandy bridge worden 32nm processors gebruikt en het systeem werkt met een zogenaamde ringbus op 100 mhz waarop de rest van het systeem is aangesloten. Het nadeel van deze nieuwe methode is dat er bijna niet meer kan worden overgekokt door de bus snelheid te verhogen.
Om dit probleem op te vangen komt Intel met zogenaamde K processors die een vrije multiplier hebben waardoor je kan overklokken met alleen de multiplier te verhogen. Deze processors kosten maar enkele tientallen euro’s meer dan hun tegenhangers zonder K.
Sandy bridge zou rond de 20% sneller moeten zijn dan de vorige generatie van Intel.
Helaas is er iets mis gegaan met de zogenaamde cougar chipset die de sata apparaten aanstuurt.
Op de Intel chipset heb je standaard 2 sata3 (sata 600) en 4 sata2 (sata 300) poorten. Er blijkt iets mis te zijn met de sata 2 poorten waardoor deze na verloop van tijd kunnen degraderen en zelfs helemaal uit kunnen vallen.
Intel heeft 1 miljard dollar uitgetrokken om dit probleem voor bestaande klanten op te lossen.
Waarschijnlijk kan iedereen met een Sandy bridge moederbord deze ergens in april 2011 ruilen tegen een vervangend exemplaar. Voor nu wordt aangeraden alleen de sata 3 poorten te gebruiken.

Asrock Statement

Update Statement 11-02-11

Asrock heeft een nieuw statement uitgebracht waarin wordt aangegeven dat er een omruil programma gaat komen ergens in april 2011 (waarschijnlijk). Intel gaat eind februari nieuwe chipsets leveren die dan in de moederborden bij de fabrikanten verwerkt kunnen worden.
Verder wordt er 1 jaar extra garantie gegeven. Dus voor mij zou dat dan betekenen dat als ik op 15 april mijn moederbord omwissel ik vervolgens garantie heb tot 15 april 2014. En das toch mooi meegenomen ;)

Wisselen moederbord voor B3 versie

Op 28-03-11 heb ik mijn moederbord gewisseld bij Zercom voor een B3 versie. Eigenlijk moest het moederbord eerst als RMA naar Asrock gestuurd moeten worden en daarna zou Asrock weer een nieuw moederbord naar Zercom sturen. Dit betekend dus dat ik een tijd zonder computer zou zitten.
Met Zercom kunnen regelen dat zodra zij het moederbord op voorraad zouden hebben ik het kon wisselen op hun locatie. Van de RMA persoon achter de balie begreep ik dat het voor webshops toch erg veel werk is om B2 versie's te ruilen tegen B3 versie's. Dit omdat iedere fabrikant weer andere regels heeft en ze dit niet allemaal duidelijk communiceren naar de webshops.
Thuis alles weer ingebouwd en aangezien nu er toch alles uit lag de geheugen modules in slot 1 en 3 gezet i.p.v. 2 en 4 waar ze eerst in zaten. Dit om te kijken of ze dan misschien wel op 2133 mhz zouden werken (tot nu toe werkten ze alleen stabiel op 1866mhz). En ja hoor ze draaien nu helemaal stabiel op 2133 mhz.
Asrock wil duidelijk laten weten dat je nu een B3 versie hebt. Op de doos staat een sticker met 1 jaar extra garantie en een sticker met de B3 chipset.

Dezelfde bios als in mijn oude moederbord laat nu bij het booten rechtsboven in het scherm zien dat het een B3 chipset bevat. Verder zit er nog een stickertje op het moederbord met B3.
Voor de rest werkt alles precies hetzelfde. Ik hoefde niet opnieuw mijn software en drivers te installeren.
Het enige wat wel gebeurde was dat Windows 7 opnieuw geactiveerd moest worden d.m.v. het bellen van een 0800 nummer. Dus al met al heb ik nu een nieuw moederbord met garantie t/m 28-03-14.
Dat was het ruilen en opnieuw inbouwen wel waard :)

ASROCK:

Asrock werd voorheen vooral gezien als budgetmerk van Asus (en door sommige onterecht nog steeds) maar Asrock is nu al een tijdje zelfstandig bezig. Dat was al goed te zien op het P55 1156 platform met hele goede moederborden.
Ik heb bij familie en vrienden een aantal 1156 moederborden van Asrock ge´nstalleerd en was erg onder de indruk van deze bordjes. Kwalitatief erg goed en zÚÚr stabiel.
Deze lijn lijkt nu te zijn doorgezet met de Sandy bridge moederborden. Als je kijkt wat de extreme4, extreme6 en de professional Fatal1ty aan features bieden t.o.v. de concurrentie zijn ze erg goed geprijst.
De eerste berichten op diverse forums hebben lovende berichten over de stabiliteit en overclockbaarheid van de 1155 moederborden van Asrock dit in tegenstelling tot andere grote merken (zal geen namen noemen hier).
Vandaar dat ze nu ook in de top 3 van best verkochte moeder borden staan.

FATAL1TY:

De naam Fatal1ty wordt al gebruikt bij diverse producten zoals geluidskaarten, headsets enz. Fatal1ty is de bijnaam van de pro-gamer Johnathan Wendel die al een aantal jaren bezig is zijn naam commercieel te gebruiken.
Nu heeft hij zijn naam dus verbonden met het Asrock moederbord met als speciale geweldige feature de Falat1ty usb muispoort. Een speciale muispoort die je sneller kan maken met sofware.
Geen idee wie hier op zat te wachten maar het is een nogal nutteloze extra. Beter hadden ze de x-fi geluidskaart chip van fatal1ty kunnen gebruiken maar dat zal wel niet gemogen hebben van Creative.
Op de site van Asrock staat verder beschreven wie hij is.

HET UITPAKKEN:

Zelden of eigenlijk nooit heb ik een moederbord gehad wat zo luxe was ingepakt. De buitendoos heeft een klep die vast zit met klittenband en daarachter zie je door een venster het moederbord zitten.
Binnen in zit weer een doos met daarin een laag voor het moederbord en een laag met 2 vakken voor de bijgeleverde zaken. Het was bijna zonde om hem uit te pakken :)

Ik denk dat Asrock hier een statement mee wil maken dat ze echt geen B merk meer zijn.
Op de buitendoos staat wat de specificaties zijn van het moederbord en verder staat er op diverse plaatsen een foto van Johnathan Wendel, de gamer met de naam Fatal1ty.

SPECIFICATIES:

- Digi Power, Advanced V16 + 2 Power fase ontwerp
- Socket 1155
- Maximaal DDR3 2133mhz ondersteuning
- Premium Gold Caps (gaan 2.5 keer langer mee)
- Support voor ATI Quad CrossFireX, 3-Way CrossFireX , CrossFireX, NVIDIA Quad SLI and SLI.
- Dubbele PCIE GB netwerkpoorten met Teaming functie.
- 1 x Fatal1ty Muis Poort, 2 x Front USB 3.0 poorten, 4 x achter USB 3.0 poorten, 6 x SATA3 connectors, 1 x eSATA3 connector, 2 x IEEE 1394 poorten, 4 x SATA2 connectors.
- Dr. Debug, Smart Switch ontwerp: Power/Reset/Clear CMOS Switch met LED
- Support voor Fatal1ty F-Stream, XFast USB, UEFI bios, Instant Boot, Instant Flash, Good Night LED, APP Charger en SmartView.
- Combo Cooler Option (C.C.O.) (socket 775 en 1156/1155 koelers).
- 7.1 CH HD Audio (Realtek ALC892 Audio Codec), THX TruStudio PRO en Premium Blu-ray audio support.

Voor de uitgebreide Asrock Specs kan je bij Asrock kijken:

FEATURE SET:

Er zitten redelijk wat extra’s bij het moederbord:

- 1 Sli bridge
- Handleiding en support CD
- Een IO shield met fatal1ty logo.
- 6 sata kabels (met support voor sata3)
- 1 front USB 3.0 paneel waar ook een SSD in kan.
- 1 slot USB bracket.
- Een stel schroefjes (moederbord en HDD)

Het moederbord beschikt over 3 x PCI Express 2.0 x16 slots . Met SLI of crossfire werken de eerste 2 slots met x8.
Dit is dan wel met PCI express 2.0 wat dan weer vergelijkbaar is met de snelheid van x16 van PCI express 1.0. Het laatste pci-e slot werk x4
Daarnaast zijn er nog 2 x PCI Express 2.0 x1 slots voor bijv. een geluidskaart en 2 x een gewoon PCI slot.
Mijn oude X-FI PCI Music geluidskaart kon ik daarom nog prima op dit moederbord aansluiten.

De geheugen slots supporten DDR3 2133(OC)/1866(OC)/1600/1333/1066 non-ECC, un-buffered geheugen tot een maximaal totaal van 32GB.

Wat ook luxe is zijn de 4 x USB 2.0 headers , 1 x USB 3.0 en 1 x IEEE 1394 header op het moederbord.

Asrock zorgt voor een prima backward compatibiliteit met oude zaken zoals IDE en zelfs een floppy poort. Hierdoor kan je al je oude hardware blijven gebuiken.

UITERLIJK:

Over smaak valt niet te twisten maar toen ik de eerste foto’s van dit moederbord zag wist ik meteen dat ik het wilde hebben. Ook in het echt nu ziet het bord er prachtig uit.
Duidelijk een bord gericht op gamers en tweakers met een venster in hun kast. Het lijkt een beetje (veel) op de ROG serie van Asus met het zwart/rood thema. Maar aangezien Fatal1ty ook al jaren het zwart/rood voert kunnen we Asrock toch niet van plagiaat betichten (misschien dat ze daarom wel met hem in zee zijn gegaan).
Na wat onderzoek denk ik dat ik wel kan zeggen dat het eigenlijk ’t P67 extreme6 moederbord is van Asrock met een ander thema en met een extra IDE poort. Dus als je geen venster in je kast hebt kan je net zo goed het extreme6 moederbord kopen voor iets van 30 euro minder. Behalve natuurlijk als jij die ene persoon op de wereld bent die al jaren zat te wachten op een fatal1ty muis poort.

DE HARDWARE INSTALLATIE:

De installatie van het moederbord verliep probleemloos. Het moederbord heeft het ATX standaard formaat. De Zalman CNPS9900 Max processor koeler kon zonder problemen ge´nstalleerd worden. Tenminste niet problematischer als bij een ander moederbord. Wellicht dat ik nog een aparte review voor deze koeler ga maken.

De aansluiting voor de sata poorten zitten aan de zijkant dus dat was wel even frutten om de connectors erin te krijgen. Het bord heeft in totaal 6 sata3 poorten en 4 sata2 poorten. 4 van de sata3 poorten zijn beschikbaar via een marvel chip en 2 via de Intel chip. I.v.m. de Sandy bridge bug is het maar goed dat er 6 sata3 poorten op zitten zodat ik geen gebruik van de sata2 poorten hoef te maken (4 HDD’s, 1 SSD en 1 DVD-brander).

Het geluid kan ik niets over zeggen aangezien ik een x-fi music pci kaart ge´nstalleerd heb. Daar is voldoende info over te lezen in bovenstaande reviews.

DE UEFI BIOS.

Bij het aanzetten van de computer zie je een rood scherm waarbij je wordt aangekeken door Fatal1ty. Ook in de bios zie je zijn hoofd naar je terugstaren. Dat is toch wel een beetje teveel van ’t goede dus ik heb Asrock gemailt of ze geen optie kunnen maken om zelf een achtergrond in de bios te kunnen zetten. Dit zouden ze serieus gaan bekijken of dat in een toekomstige bios kan.
Dit moederbord heeft de nieuwe UEFI bios (je mag eigenlijk geen bios zeggen begrijp ik omdat UEFI een vervanger van de aloude bios is maar als ik tegen iemand zeg ik heb in mijn UEFI gekeken dan kijken ze je vreemd aan).
Deze bios is grafisch en je kunt daarin ook de muis gebruiken. Het geheel ziet er gelikt uit en alle opties zijn makkelijk te vinden en aan te passen. Een aantal zaken die ik ondertussen heb aangepast zijn:

- CPU fanspeed op level 1 (low speed) en op 55 graden gezet (dus na 55 graden gaat ie pas sneller draaien).
- Boot op SSD gezet met ACHI enabled (voordat ik Windows geen installeren).
- AHCI aangezet (voor het installeren van windows 7 op mijn SSD)
- Max multiplier van turbo boost op 45 (voor 4500mhz 24/7 overclock).
- Geheugen op 2133 mhz auto
- Zaken als seriŰle poort, floppy poort op disabled gezet.
- Hyper Threading uitgezet (4 cores vind ik voorlopig voldoende).

DE SOFWARE INSTALLATIE:

Ook de software installatie verliep zonder problemen. Eerst heb ik Windows 7 (64bit professional) op de SSD schijf ge´nstalleerd en nadat Windows was opgestart heb ik de driver CD die meegeleverd was erin gedaan en daarmee de diverse drivers ge´nstalleerd (chipset, marvel sata, usb 3.0 enz).
Naast de drivers ook Fstream ge´nstalleerd wat een tool is om het systeem in de gaten te houden en software matig te overklokken.

X-fast een tool om de usb poorten op te voeren niet ge´nstalleerd omdat ik daar nu nog geen gebruik van hoef te maken.

INSTANT BOOT:

Een leuk programma is instant boot. Wat dit programma doet is na het afsluiten van de pc deze nogmaals opnieuw booten en vervolgens in de slaapstand zetten (waarbij er stroom op het geheugen blijft staan).
De pc gebruikt dan zo’n 2 watt als ie uitgezet is. Als je hierna de pc aan zet is deze werkelijk binnen een paar seconden operationeel. De tijd die ik nodig heb om mijn monitor aan te zetten is al voldoende om de pc op te starten.
Het voordeel is dat je altijd een verse schone windows hebt en dat bij het uitzetten netjes de updates van windows ge´nstalleerd worden. Het uitzetten duurt hierdoor wel wat langer maar daar heb je toch geen last van.
Dit stukje software had ik ook graag voor mijn vorige pc gehad. Helaas werkt het alleen met asrock hardware.
Op youtube staat een filmpje van asrock waarin instant boot wordt uitgelegd.

Na de installatie nog even gekeken wat de laatste drivers zijn op de asrock website en waar nodig geupdated.

PRESTATIES/OVERKLOKKEN:

De prestaties van de P67 moederborden zijn bijna gelijk aan elkaar. Het maakt niet uit of je naar het goedkoopste of duurste moederbord kijkt. Hoogstens zit er 1 tot 2 procent verschil in en dat wordt dan ook nog verklaard door de bios (sommige moederborden draaien op een net iets hogere clock dan 100).
Zie als voorbeeld de review van Tweakers

Als we kijken naar het overklokken van mijn 2600K processor dan doet dit moederbord het niet verkeerd.
Er wordt her en der geadviseerd om niet boven de 1.35v te gaan met de processor. De 32nm chip heeft van zichzelf al een laag voltage. Ik heb al gezien dat er sommige over de 1.6v zijn gegaan met de 2600K en het overleefd hebben. Ik blijf in ieder geval voorlopig rond de max 1.35v en temperaturen van max rond de 70 graden. Met dit voltage en een paar settings ergens op een forum gevonden kan ik stabiel overklokken tot 4900mhz. Waarbij dan de vcore rond de 1.35v blijft. Dat is toch een mooie prestatiewinst.
In de bios zitten ook standaard overklok profielen maar die raad ik iedereen af omdat je dan voltages krijgt die veel te hoog zijn (zodat ze bij iedereen werken).

Voorlopig hou ik het voor 24/7 gebruik op 4500mhz.

Het enige wat ik daarvoor hoeft te doen is bij de turbo instellen dat de maximale multiplier 45 is. De rest staat allemaal op auto.
Het Advanced V16 + 2 fase stroom ontwerp zorgt voor een goede stroomvoorziening naar de processor en hierdoor zal de Fatal1ty waarschijnlijk ook beter overclocken dan sommige andere moederborden.
Ik merk duidelijk een verbetering in vergelijking met mijn oude setup. Dat was een P7N diamond moederbord met een E8400 processor met 800mhz geheugen. Games als mafia II draaien nu overal soepel terwijl voorheen bij drukke scenes duidelijk de FPS omlaag ging. Nu komt ie niet onder de met vsync gelokte waarde van 60 FPS, zelfs niet met de ingebouwde benchmark van Mafia II. (Dit in combinatie met een GTX460 1GB van Gigabyte.)
Nieuwere games hebben dus een duidelijk voordeel van de extra rekenkracht van een 2600K.
Het Corsair GT geheugen wat op 2133 mhz zou moeten kunnen werken krijg ik niet hoger dan 1866 mhz met de default instellingen. Als ik de instellingen handmatig ga aanpassen dan boot de bios vaak helemaal niet meer en na 3 keer booten gaat de bios weer naar de default instellingen. Dus mocht er iemand met hetzelfde geheugen instellingen gevonden hebben voor 2133mhz dan hou ik me aanbevolen.
(update: geheugen werkt nu wel op 2133 mhz door ze in slot 1 en 3 te plaatsen ipv 2 en 4).

BETA BIOS 1.61 van 03-03-2011

Ik heb nu een beta bios ge´nstalleerd. Met deze bios kan je de rode ledjes van de aan/uit knoppen en de status led op het moederbord altijd laten branden. Dat is leuk voor op lanparty's :)
Belangrijker is dat deze bios met mijn 24/7 overklok settings (tubo multiplier op 45 en rest op default) een stuk koeler werkt. Vergeleken met de vorige beta bios (1.52) scheelt het bijna 10 graden als de processor met een benchmark programma als prime continue belast wordt. Nu komt de core die het heetste wordt amper boven de 60 graden.
Als ik de auto setting hoger dan 45 zet gaat de cpu throttlen (zichzelf naar beneden klokken). Waarschijnlijk omdat er dan te weinig stroom naar de cpu gaat via de auto settings.
Standaard gebruikt de 2600k 95W en de turbo verhoogt de limiet tijdelijk (short en long duration power limits). Het idee daarachter is dat als je een standaard koeler hebt die maximaal een processor van 95w kan koelen je deze toch tijdelijk wat hoger kan zetten, dit omdat het even duurt voordat de processor te heet wordt. Die tijd kan je dan gebruiken om toch met een turbo te werken.
Handmatig kan je de short en long duration turbo settings verhogen m.b.t. stroom maar dan komt de computer bij mij niet meer altijd uit de slaapstand (was ook bij de officiŰle bios). Voor 4700 mhz heb ik nu de goede settings gevonden. Zowel short als long op 125. Daarmee komt ie ook uit de slaapstand.
Voor overklokkers in ieder geval een leuke bios om uit te proberen (op eigen risico!!).
Hier kan je beta bios 1.61 downloaden:

OFFICI╦LE BIOS 1.60 van 08-03-2011

Op de site van Asrock staat een nieuwe bios 1.60.
Deze bios lijkt veel op beta bios 1.61. Je kunt hierbij ook de ledjes aanpassen en de temperaturen van de cpu zijn ongeveer gelijk. De BLCK staat blijkbaar altijd iets lager bij de officiŰle bios (99.8 i.p.v. 100).
Aangezien officieel toch beter klinkt dan beta gebruik ik voorlopig deze bios.
Met deze bios even kort een overklok van 5ghz geprobeerd. Omdat 1 van de cores af en toe toch wel erg warm werd (77 graden) heb ik deze overklok afgebroken na 6 minuten. Voor deze overklok de onderstaande settings gebruikt:
Er blijken verschillende versie's van het benchmark programma linx te zijn met het zelfde versienummer. Er is een versie die de nieuwe AVX instructieset kan gebruiken i.s.m. windows 7 met sp1.
Deze kun je hier downloaden:
De AVX versie van Linx haalt veel hogere Gflops maar heeft daarvoor ook veel meer wattage nodig (dus niet meer Vcore). Met de versie zonder AVX had ik voor bijv. 4700mhz de long duration turbo settings op max 125w gezet maar met deze versie moet de setting op max 140w. Ook met mijn 24/7 4500mhz auto settings gaat de cpu terugklokken als AVX volop gebruikt wordt. Dit kan je goed zien met het programma T-Monitor.
Mocht ik in de toekomst programma's gaan gebruiken met de AVX instructieset dan zal ik mijn turbo power settings gaan aanpassen waarbij de cpu meer wattage kan trekken. Voorlopig gebruik ik de Linx versie zonder AVX om te kijken of mijn systeem stabiel is.
Deze kun je hier downloaden:

Speciale bios 1.70A van 22-03-2011

Mijn zalman CPNS9900 MAX cpu fan maakte ondanks het fan profiel in de bios toch nog redelijk veel herrie. De maximale rpm is rond de 1700 (stofzuiger geluid) en met het laagste level (level 1) in de bios draait ie toch nog steeds minimaal rond de 1300 rpm en dat is duidelijk hoorbaar. Als ik het speciale kabeltje van zalman er tussen zet (minder voltage, bijgeleverd door zalman) is de minimale rpm rond de 1100.
Op 1100 is ie nauwelijks hoorbaar boven mijn andere fans maar het grote nadeel is dan wel dat ie ook maar maximaal 1500 rpm gaat bij bijv. een benchmark.
Via de site van Asrock een support ticket aangemaakt met het verzoek of de level 1 fan speed niet veel lager kan.
Tot mijn grote verrassing kreeg ik een paar dagen later een mail met als bijlage een speciaal voor mij aangepaste versie van de 1.70 bios (1.70A) voor lagere fanspeeds met de volgende begeleidende tekst:

Dear Customer

Thank you for contacting Asrock

There are lot of different CPU fans in the world, the special BIOS which we give you set the CPU fan speed to lowest. Some CPU fans may not act when speed is set too low.
So for your requirement, we made a special BIOS for you.

Deze bios geflashed en hij werkt perfect. Als ik een film aan het kijken ben of aan het browsen ben dan draait de CPU fan totaal onhoorbaar rond de 700rpm (zonder het kabeltje van zalman). De koeler van mijn geheugen is dan zelfs helemaal uit (die zit op cpu fan2). Zodra ik het systeem belast met bijv. een benchmark dan draait de cpu fan rond de maximale 1700 rpm als de 2600k boven de 55 graden uitkomt (deze waarde in de bios gezet) en ook de koeler van mijn geheugen draait dan lekker mee. Zodra het systeem minder belast wordt gaat de fan speed naar beneden (duur een paar minuten).
Verder ziet alles er hetzelfde uit als de 1.60 bios. Versie 1.70 heeft als verbetering dat de overklok profielen niet gewist worden met een clear cmos en dat de muis soepeler werkt in de bios.
Dus als iemand hetzelfde probleem heeft als ik met de cpu fanspeed stuur me een DM en dan krijg je bios 1.70A van me (op eigen risico) :)

STABILITEIT:

Het systeem is tot nu toe helemaal stabiel. Het hele systeem werkt lekker snel. Als ik kijk op diverse forums wat voor problemen andere grote merken hebben met hun P67 moederborden dan heeft Asrock heel goed werk verricht met dit moederbord. Vaak moet je in het begin met nieuwe techniek wat aanloop problemen op de koop toe nemen maar Asrock heeft het blijkbaar al prima voor elkaar.
Voor mij is stabiel dat ik zonder problemen kan werken tijdens het normale gebruik. Dus wat internetten, gamen, filmpje kijken enz. Als ie daarmee zonder blauwe schermen of een freeze blijft werken noem ik het stabiel.
In het verleden deed ik uren prime draaien met kleine geheugenblokjes en dat ging dan prima. Todat ik een tijd in een game zat en dan een blauw scherm of een freeze kreeg.
Dus ik hecht niet meer zoveel waarde aan dat soort benchmarks. Een uurtje draai ik een cpu benchmark en als ie daardoor heen komt ga ik hem gewoon gebruiken.
Tijdens het dagelijks gebruik kom je er dan wel achter of ie echt stabiel is.

CONCLUSIE:

Het Fatal1ty moederbord is een prachtig stabiel moederbord. Het gebruik van ’t hoofd van Fatal1ty had van mij wat minder gemogen maar daar valt mee te leven. Als je dit moederbord vergelijkt met andere highend moederborden zoals de UD5 en UD7 van Gigabyte of de Asus Maximus IV extreme en de P8P67 de luxe dan is dit moederbord van Asrock prima geprijsd. Er zit zelfs een 3.5 inch usb 3.0 frontpanel bij dat je kan gebruiken om je SSD in te plaatsen.
Wat wel jammer is echt iets extra's om dit moederbord te onderscheiden. Bijv. een X-FI geluidskaart op het moederbord, een lcd schermpje op het moederbord met de temperaturen, een dubbele bios of iets dergelijks. De opvoerbare Fatal1ty muispoort is voor mij in ieder geval een onzinnige extra. http://www.asrock.com/mb/sticker/Fatal1ty-Mouse(M).jpg
Dat Asrock ondertussen door mij tot de A merken gerekend kan worden mag wel duidelijk zijn. Ik hoop dat ze deze lijn blijven voorzetten in hun toekomstige producten.
Voor degenen die niet kunnen wachten totdat de bug met het Sandy Bridge platform is opgelost is dit moederbord nu een goede keuze met zijn 6 sata3 poorten. Mensen die het uiterlijk van dit moederbord niet mooi vinden of er niets om geven kunnen net zo goed een Asrock P67 extreme6 kopen. Dat moederbord heeft precies dezelfde specificaties als de Fatal1ty op de IDE poort na en ziet er ook niet verkeerd uit.
Ik kan in ieder geval voorlopig weer een tijd voorruit met mijn nieuwe systeem.

Heb jij ook een ASRock Fatal1ty P67 Professional (B3)?

Mooie review, maar ik twijfel nog steeds puur om het woord ASrock. Ik ken deze fabrikant alleen maar als b-merk maar je review brengt mij wel in twijfel.

Kijk ongeveer naar dezelfde configuratie als jij nu hebt.

4/5 ;)
ASrock is volgens mij budget lijn van ASUS ;) Ze worden allemaal in de FOXconn fabriek gemaakt.

So dont worry...

maar ik snap je punt ;) Het zelf ook liever MSI of ASUS. Maar ik twijfel om ook dit bord te kopen!
Asrock is al een tijdje helemaal zelfstandig.

nieuws: Asustek splitst odm-activiteiten af

nieuws: Asustek bouwt belang in oem-fabrikant Pegatron sterk af

Dus allang geen budgetmerk meer van Asus. Met o.a. dit Fatal1ty moederbord willen ze dit heel duidelijk maken.
Hmm.. volgens mijn bronnen heeft Asus nogsteeds meerderheids belang in ASrock. Of ze nog bestuurd worden door Asus is iets anders.

Denk dat ze tegenwoordig vrijwel autonoom kunnen werken, maar net als Seat bij Volkswagen, mogen shoppen in de Asus voorraadkast.
Mooie review. De plaatjes leuken het geheel op en zijn vaak ook praktisch. Ik heb zelf de goedkope versie van dit bord; de P67 Extreme6. Deze is nagenoeg hetzelfde zoals je zelf ook al aangeeft. Niet alleen het bord maar ook de luxe doos, usb3 frontje etc. Ik "mis" alleen de IDE controller.
IDE is al wat ouder. Intel heeft deze niet meer in zijn chipset opgenomen. Deze moet dus van een Third party lopen zoals op de Asus P8P67 LE
Nu je het zegt. Dat was me nog niet opgevallen (niet dat veel mensen nog een ide nodig hebben denk ik). Meteen in de tekst aangepast. Bedankt!
De IDE zit toch onder de ATX connector :? Of is dat iets anders?
"Voor nu wordt aangeraden alleen de sata 3 poorten te gebruiken" Je bedoelt zeker sata 6;)

"Het nieuwe Sandy Bridge platform is weer de zogenaamde TICK van Intel" Geen TOCK?

" Dit zouden serieus gaan bekijken of dat in een toekomstige bios kan". Er moet een woordje tussen zouden en serieus?

"Er zit zelfs een 3.5 inch usb 3.0 frontpanel bij wat je kan gebruiken om je SSD in te plaatsen." Ik weet dat ik zeik, maar het moet toch echt dat zijn ipv wat....

Die spellingsfouten die ik aanhaal zijn misschien een beetje zeikerig, maar alleen bedoelt om jouw review nog beter te maken. Je zegt ook een keer EUFI, moet zijn UEFI;) Verder uitgebreide review, maar je behandelt meer jouw mening dan wat je Úcht aan het bord hebt in vergelijking tot andere borden

[Reactie gewijzigd door Beatboxx op 8 februari 2011 15:41]

Hartelijke dank!! voor het meedenken en het is idd een TOCK (gaf mezelf net een TICK tegen mijn hoofd dat ik het fout had) :P
Verder de spelfouten verwerkt behalve sata 3 want dat is hetzelfde als sata 600. Vandaar dat ik dat bovenaan ook ergens tussen haakjes achter gezet had.
Ik kwam al lezende erachter dat het inderdaad Sata 3 moest zijn, maar vergeten uit de post te halen, maar bij deze dan toch gedaan, in dat geval had jij gelijk! Echter blijf ik erbij dat dit niet echt een nuttige review is. Het primaire doel van een review hier is immers mensen vertellen waarom je wel/niet dit bord moet kopen in vergelijking tot andere P67 borden van die prijs, en dat komt mijns inziens niet duidelijk (genoeg) naar voren uit jouw review, doch staat er wel veel info in!
Ik dacht toch duidelijk aangegeven te hebben dat dit bord erg stabiel is en dat het bij andere grote merken toch duidelijk minder is. Maar je hebt gelijk ik heb zelf maar ÚÚn moederbord dus kan moeilijk vergelijken.
nee Sata 3 , sata 6 bestaat niet , je heb sata 1 & 2 & 3 waar het laatste 6Gbps moet leveren.
de 1e 1,5Gbps en de 2e 3Gbps.
Overigens kun je het wel sata 600 noemen ;)
1e is dus sata 150
2e is dus sata 300
3e is dus sata 600

Zo worden ze meestal genoemd.

[Reactie gewijzigd door BFPkiller op 8 februari 2011 15:00]

Nette review!!! erg uitgebreid leest lekker weg. echter 1 klein foutje:
Het bord heeft in totaal 6 sata3 poorten en 4 sata3 poorten. 4 van de sata3 poorten zijn beschikbaar via een marvel chip en 2 via de Intel chip.

volgens mij moet dat 6 keer sata 3 en 4 keer sata 2 zijn (of andersom ken de specs niet).
en jij maakt ook een fout ;)

zie je hem ?? ;)

@hieronder : you're welcome !!

[Reactie gewijzigd door BFPkiller op 8 februari 2011 15:23]

Ik kopieerde gewoon wat in de review komt :). met daaronder de opmerking wat er veranderd moest worden.
Dus ik zie mijn fout niet nee ;).
Maar het gaat erom dat de review weer klopt niet hoe wij het uitstoeien :P hihi
Yep had moeten zijn 6 sata3 poorten en 4 sata2 poorten. Aangepast. Bedankt!
Vette en goede review ... Kudo's !!

die muispoort is usb, maar ook echt puur voor muis of ?? miss dat ook usb schijf aan kan en dan opkrikken ??? dan zou ik er beetje logica van inzien anders is het idd een kostenplaatje waar je niks aan heb.

EDIT
asrock heeft een van de vier beschikbare usb 2.0-poorten een Fatal1ty-sausje gegeven; de poort is bedoeld voor muizen en kan worden overgeklokt. Middels meegeleverde software kan de 125Hz-frequentie van de muispoort naar 500Hz worden overgeklokt, waarmee de invoer tijdens gamen responsiever zou zijn.

of koop een gamersmuis e.g Logiteh G9 LMFAO

[Reactie gewijzigd door BFPkiller op 8 februari 2011 14:39]

Nee het is een gewone usb poort die ze met software aanpassen. Ik vermoed dat je dat bij alle usb poorten kan doen :)
Nee alleen bij die van Fatal1ty ;) keep reading ;)
ja dat is dus een ander proggie en niet Fatal1ty, maar jij heb ook gelijk is ook mogelijk met de rest ;) maar wel risky en met Fatal1ty niet ...

[Reactie gewijzigd door BFPkiller op 8 februari 2011 14:56]

Mooie review inderdaad, maar wat ik wel een beetje mis (ook bij andere reviews hoor) is dat er gezegd wordt dat het stabiel is maar niet word aangegeven hoe stabiliteit 'gemeten' cq. beoordeeld is.

Mijn tip zou zijn (zeker met overclocken) is, als je iets over stabiliteit wilt zeggen om 4 a 5 cycles memtest86+ te draaien en enkele uurtjes Prime.

Als tie daar zonder kleerscheuren doorkomt kan je met enige redelijkheid zeggen dat je een stabiel systeem hebt ;).
Voor mij is stabiel tijdens het normale gebruik. Dus wat internetten, gamen, filmpje kijken enz. Als ie daarmee zonder blauwe schermen blijft werken noem ik het stabiel.
Tijdens het dagelijks gebruik kom je er dan wel achter of ie echt stabiel is.
Edit: Bovenstaande tekst in de review verwerkt :)

[Reactie gewijzigd door luckyjan op 8 februari 2011 16:14]

Bedankt voor je reactie, netjes ook dat je je reactie in de review hebt verwerkt.

Niet om nou het laatste woord te willen hebben is het natuurlijk wel zo dat als je memtest/prime hebt gedraaid je niet gevrijwaard bent van enige STOP errors (blue screen). Applicaties/drivers kunnen zich nog steeds onbeleefd gedragen waardoor er (bv in een game) een stop error voordoet.

Met memtest/prime verzeker je jezelf in zekere mate van stabiele hardware (zeker in geval van een OC), niet van goed gedragende drivers/applicaties.

Maar goed, doet verder niets af aan de review zoals tie hier nu staat. Bedankt daarvoor!
Ja daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb een tijd overklokt met mijn oude p7n diamond bord en dat was een ramp. Prime stabiel zelfs 24 uur maar dan met gamen freezes.
Van ellende de hele oveklok maar uitgezet ;)
Ben blij dat dit bord met de overklok aan nog geen enkele freeze heeft gehad de afgelopen week :)
mooie review! Wat is je ervaring met de geluidskaart?
Tnx. Zoals gezegd in de review heb ik mijn eigen x-fi pci geluidskaart erin gezet en dat werkt prima :) In de links naar de reviews bovenaan kun je wel lezen wat de kwaliteit van de geluidskaart is.
Het lijkt erop dat bijna alle fabrikanten een chip van realtek gebruikt hebben met de P67.

[Reactie gewijzigd door luckyjan op 8 februari 2011 14:04]

Zeer nette review. Leest lekker, goed overzicht, goede foto's. Hier mogen mensen een voorbeeld aan nemen :)

P.s ik zag een klein foutje
Maximaal DD3 2133mhz ondersteuning
Hier bedoel je uiteraard DDR 3 mee ;)
Complimenten, Mooie Review, Overzichtelijk, Duidelijk...

Je zou moeten vragen voor een baan als revieuwer :P

Tweakers.net Wake Up O-)
BioBlade, het is 'reviewer' O-)

Wake up :P
ik zit net nog eens naar je vantagerun te kijken, maar volgens mij heb je physx/ppu aan staan als ik naar je cpu score kijk. Een normale SB 2600k doet zo'n 35-40k max oc... 60k is de physx test van de gtx460.. wellicht veranderen voor een vergelijkbare test..

is maar een tip..
Tnx voor de tip. Wellicht dat ik 'm er helemaal tussen uit haal. Toch meer een GPU test :)