Fuji FinePix S5600 (5MP, 10x zoom, 38-380mm, f/3.2-3.5) Review

Estuera 6 november 2006, 1.104 views

Fuji FinePix S5600 (5MP, 10x zoom, 38-380mm, f/3.2-3.5)

Pluspunten

• 10 zoom
  • gebruikt AA-batterijen
  • electronische viewfinder (de gebruiker kan kiezen tussen lcd of de viewfinder. Persoonlijk ik het een welkome afwisseling ten opzichte van de lcd. Wel zit er een kleine vertraging vd viewfinder.)
  • snel! De s5600 reageert ontzettend snel bij het maken van foto's.
  • goede foto's, relatief weinig ruis op lage en hoge isowaarden
  • goede grip, ligt prima in de hand.
  • veel kwaliteit voor weinig geld : koopje!
  • raw ondersteunig (diep in de menu's verstopt helaas)

Minpunten

• beroerde menustructuur
  • ontbreken vd batterij levensduur
  • histogram / datum / tijd niet zichtbaar tijdens gebruik
  • instellingen fotokwaliteit ontbreekt

Snelheid en automatiek Score: 5
Batterijduur Score: 4
Heb de camera sinds een weekje. De camera zelf ziet er uit als een mini-DSLR : synoniem voor snelheid en goede foto's. Het is de bedoeling dat je er echt de tijd voor moet nemen, er is veel mogellijk met dit toestel. Ik heb hiervoor een casio exilim s600 gehad, de s5600 maakt er gehakt van bij lage isowaardes (64/100) , produceert een stuk minder ruis op hogere vergelijkbare isowaardes en heeft ook nog eens 10 x zoom. wat kwaliteit van de foto's betreft dus een toptoestel! Wel is het vereist dat je er tijd en aandacht aan besteed om het toestel meester te maken.

De behuizing is van plastic, wat ik persoonlijk geen bezwaar vindt. Voor een luttele bedrag van 200,- moet je niet teveel eisen. :)

Zo goed als de foto's zijn, zo matig is de menustructuur.
De menustructuur is redelijk diep ingenesteld, ik heb betere menustructuren gezien (en snellere waarmee de gebruiker goed mee uit de voeten kan komen)
Een ander gemis is de batterijstatus. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de ontwerpers een dergelijk goed toestel afraffelen met zo'n slordige fout. De gebruikershandleiding omschrijft : ' indien de batterijen vol zijn opgeladen, krijgt u geen melding.' Helaas, maar ja.
Het is niet mogelijk om de kwaliteit van de foto's te kiezen, de gebruiker is beperkt tot het kiezen van vastgestelde resoluties. Fine, medium of economy kent de s5600 niet. (pluspunt is we dat de bestandgrootte relatief klei is : 1-2 mb)
De lcd is relatief klein in vergelijking met de concurrentie : 1.8".

Concluderend : toptoestel met onnodige schoonheidsfoutjes.

Heb jij ook een Fuji FinePix S5600 (5MP, 10x zoom, 38-380mm, f/3.2-3.5)?

Kun je geen firmware-upgrade doen?
En kun je ons een foto laten zien die je met de S5600 heb gemaakt?
Je kunt weldegelijk de kwaliteit instellen onder de 'fuji' knop. Naast resolutie kun je kiezen (uit m'n hoofd) tussen fine, normal en economy. Het verschil in bestandsgrootte is duidelijk merkbaar: fine ongeveer 2,6 mb per foto, normal ongeveer 1,3mb.
Het zou trouwens kunnen dat die van jou oudere firmware oid heeft waar deze optie dan niet in zat, maar kan me bijna niet voorstellen :?
Ik heb de S5600 nu bijna 2 jaar. Eerst had ik veel problemen met foto's in de schemer maar dat is opgelost nadat ik de ISO waarde op 400 heb gezet. (hij kan ISO 1600 aan maar daarbij krijg je veel ruis.)
Nu zo'n 4000 foto's verder is het naar mijn persoonlijke mening een zeer goed toestel. Ik heb ook foto's voor een trouwerij gemaakt en deze foto's waren allemaal perfect van kleur.

Instellingen van de fotokwaliteit zitten wel degelijk op dit toestel. Je kunt kiezen uit 5 MP Fine, 5Mp Normal, 3:2 (breedbeeld), 3 Mp, 2 Mp en 0,3 Mp.

Al met al een perfect toestel.