Asus A8R32-MVP Deluxe, Xpress 3200 (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) Review

Asmodean 13 november 2006, 2.263 views

Asus A8R32-MVP Deluxe, Xpress 3200 (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)

Pluspunten

• passief gekoeld
  • stabiel
  • veel features
  • veel assecoires
  • 3 jaar garantie
  • snel (net zo snel als de Nforce4, zo niet sneller)

Minpunten

• plaatsing floppy disk / 78USB

Layout Score: 4
AMD 64 - socket 939
Ik had goedkoop een 4600+ op de kop kunnen tikken en het was tijd voor een nieuw moederbord. Aangezien dit waarschijnlijk mijn laatste socket 939 waarschijnlijk zou worden, besloot ik dat ik een high-end moederbord wilde hebben. Afgelopen 2 jaar heb ik vele AMD 64 systemen gehad. Ik heb zo ongeveer elke chipset wel uitgeprobeerd: nForce3+4, Via KT800/KT890 en de Uli (asrock dual sata) chipset. Maar ik had nog geen Ati chipset gebruikt. Een van de redenen was dat ik niet zulke goede verhalen had gehoord over de xpress200 chipset. De A8N32 was op dat moment de beste en snelste socket 939 chipset. Maar ik was niet meer zo tevreden over de Nforce4 chipset (SB/NB werd te heet en wat PCI problemen), dus ik besloot om toch maar op zoek te gaan naar een andere high-end socket 939 chipset. Vanwege de vele postieve reviews viel mijn oog uiteindelijk op de A8R32-MVP DeLuxe.

Asus A8R32-MVP Deluxe, Xpress3200 (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)

Moederbordfeatures
Zoals we van alle high-end Asus moederborden kunnen verwachten zat ook dit bord vol met features: 2xGBLan, 8 USB poorten, 6 SATA poorten (waarvan 1 op de backplate - handig als je een externe SATA disk wilt aansluiten), 7.1 geluidskaart, uitgebreide maar zeer duidelijke BIOS. Het moederbord is ook passief gekoeld (itt vele Nforce4 moederborden).

Moederbord assecoires
Zoals op de foto te zien is zijn er (zoals we gewend zijn bij Asus moederborden) voldoende assecoires aanwezig. Jammer genoeg zitten er geen fijne SATA kabels bij. Alleen bij GigaByte moederborden zitten goede SATA kabels (met klipjes zodat de SATA kabel niet makkelijk los komt).

Moederbord Layout
Het moederbord heeft een goede layout. De voedingsplug en de IDE poorten zitten mooi weggewerkt aan de rechterkant. De SATA poorten zitten waar ze horen te zitten. Het enige minpunt aan de layout is een USB aansluiting links in het midden van het bord en de floppydisk aansluiting onderaan het bord.

Installatie
Bij sommige moederborden is een diskettestation nodig om een SATA disk te installeren. Gelukkig was dat bij dit moederbord niet nodig: Windows XP ziet de SATA schijf automatisch. Ook hoeven er maar weinig drivers te worden geinstalleerd als je eenmaal in Windows bent (alleen de SATA en de GBLan drivers).

Compatibiliteit en stabiliteit
Ik had 2 componenten die voor compatibiliteitsproblemen konden zorgen: 2x1GB Kingston HyperX geheugen en een PCI Audigy 2 ZS geluidskaart. Gelukkig deden beiden het perfect op dit bord.
Het moederbord is zeer stabiel (geen enkele error nog gehad sinds ik er Windows XP erop heb gezet). Memtest gaf ook na 5 uur geen enkele error. Bij de Nforce chipset had ik nog wel eens problemen met de SATA schijf (NCQ error), maar bij de Ati XR3200 chipset totaal niet.

Prestaties
Qua prestaties zit het wel goed met dit bord. Als je de verschillende reviews leest op het internet presteert deze net zo goed als de A8N32 (snelste 939 moederbord). Hij voelt ook snel aan, alhoewel dat misschien ook aan mijn nieuwe X2 processor kan liggen :)
Alhoewel het een CrossFire moederbord is, heb ik geen 2 videokaarten (ben geen Gamer). Dus ik kan niks zeggen over de CrossFire prestaties.

Overklokbaarheid
Volgens de reviews is dit een extreem goed overklok moederbord, maar ik heb dat zelf nog niet uitgeprobeerd.

Ondersteuning door fabrikant
Alhoewel sommige mensen zeggen dat de service van Asus niet zo goed is, ben ik wel tevreden over Asus. Asus heeft altijd een duidelijke website waar alle features/specificaties goed staan uitgelegd. Ook zijn er regelmatige bios updates te vinden. Ik heb zelf nog geen Asus product RMA gestuurd, dus ik weet niet hoe hun RMA service is.
Aangezien dit moederbord haast geen drivers nodig heeft, zijn updates voor drivers niet zo belangrijk. Ik heb in ieder geval in het verleden nooit ondervonden dat Asus zijn drivers niet voldoende bijhield.

Voor een high-end moederbord is de prijs zeer gunstig, vooral als je kijkt naar Intel high-end moederborden. Dit moederbord is ook goedkoper in vergelijking met zijn directe socket 939 concurrent, de A8N32-Sli DeLuxe.

De A8R32-MVP DeLuxe is was mij betreft het beste socket 939 moederbord. Het is een snel, stabiel en stil moederbord. Dit moederbord zal mijn laatste socket 939 moederbord zijn en ik ben dan ook zeer blij dat ik dit moederbord gekocht hebt. Ik heb dan ook mijn vader overgehaald om dit moederbord te nemen. Vanwege mijn zeer positieve ervaring met dit moederbord zal mijn volgende AMD chipset waarschijnlijk dan ook een Ati (AMD) chipset worden.

Heb jij ook een Asus A8R32-MVP Deluxe, Xpress 3200 (PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)?

Nette survey :)

Ik heb ditzelfde bord, ook i.c.m. een X2 4600+. Had hiervoor een mid-range Asus bord met nforce4, maar die had wat problemen met onboard LAN en de stroomverdeling over de pci sloten.. en ik ergerde me aan de koeler op de NB. Aangezien ik van plan was een x1900xt te kopen en ik goede dingen over de ati chipset van dit mobo had gelezen wilde ik hem weleens proberen.

Prijs is nog altijd best hoog voor een moederbord vind ik, maar kijk je naar wat je krijgt voor je geld, dan is het een zeer goeie aankoop.

Pluspunten vind ik ook de makkelijke drivers. Waar die van nforce bij nieuwe windows install's nog weleens wilde irriteren, zijn deze heerlijk simpel te installeren, en volgens mij zijn het er ook minder.

Wat ik jammer vind is dat er maar 2 usb uitbreidingsmogelijkheden op het bord zitten. In deze prijsklasse zou ik er nog wel eentje extra willen zien, zeker omdat zoals al vermeld in de survey, 1 van de 2 erg dicht bij de CPU zit en dus (met flinke cpu koeler) niet echt gunstig geplaatst.

Behalve dat kan ik geen enkel ander negatief punt verzinnen. Was van plan over te gaan naar een core2duo systeem maar ben dermate tevreden over deze combinatie dat ik dat voorlopig uitgesteld heb.
Ik vind dat ook de kwaliteit van de HD-Audio codec erg goed is. Ik was van plan de Audigy 2 terug te zetten maar doe het toch maar niet. Ik vind 'm erg goed klinken itt andere onboard audio codecs. Groot voordeel van dit MB tov nforce is geen terugklok naar 333Mhz wanneer je alle banken vol propt.