Thermalright SI-120 (Socket 478/754/939/940) Review

FreezeXJ 7 november 2006, laatste update op 7 november 2006, 892 views

Thermalright SI-120 (Socket 478/754/939/940)

Pluspunten

• koelt goed met een beetje fan
  • je kunt zelf je fan kiezen
  • compatibiliteit

Minpunten

• prijs (als je er mee zit dan)
  • voor dat geld nog steeds geen fan
  • wie zei groot?

Koelvermogen Score: 4
Verpakking : De koeler kwam in een bruine doos, bijna onherkenbaar, en bevatte :
- de koeler
- een handleiding
- een tube koelpasta
- backplate
- een zakje schroeven en montagemateriaal
- ThermalRight sticker

Specificaties :
125x135x90 mm
400g
Socket 478, 603, 754, 775
GEEN FAN meegeleverd

Koelvermogen :

Bij mij draait deze koeler op een AMD-64 3000+ Venice core @ 2512 mhz, met een instelbare fan ( Enermax UC-12AEBS ) en over het algemeen op het laagst mogelijke toerental (ongeveer 1000 rpm)
De temperatuur is alleszins redelijk, 32 graden stressed met kast dicht, (Rosetta@home + PRP) met een omgevingstemperatuur van 18 graden, en kast open. De fan voluit zetten scheelt hooguit 2 graden, maar maakt wel een ontzettende herrie, waarmee dit alleen een optie is voor mensen die echt alles uit hun proc willen halen. Temps gemeten met Speedfan, BIOSwaarden lijken hier erg op, maar omdat ik in het BIOS de proc niet kan belasten liggen deze waarden er een eindje onder)

Geluidsproductie :

Omdat de koeler gemaakt lijkt te zijn voor rustige, trage fans zal dit niet het punt zijn waar je over valt. Het kleine beetje geluid dat overblijft valt bij mij volledig weg tegen de voeding (noname geval dat redelijk wat herrie produceert), en is voor mij stil.

Installatiegemak :

Als je al een backplate hebt, is het een kwestie van schroeven aandraaien, fan monteren en aansluiten. Zonder backplate moet je moederbord eruit, want door het gewicht zul je echt maatregelen moeten nemen. Let er wel op dat je bij het monteren aardig wat druk moet zetten op de aansluitclips, deze gaan moeilijk vast. Door de grootte is het soms wat gepruts, maar met een ruime kast, of het moederbord op de grond moet dit ook geen struikelblok vormen.
De bijgeleverde koelpasta (ongeveer 5 gram) is een goed smeerbare witte pasta, die redelijk werkt (ik heb geen vergelijkingsmateriaal), en heeft minstens 50 uur nodig voor optimale prestaties.

Modbaarheid/compatibiliteit :

Je moet je eigen fan erbij halen, dit kan een pluspunt zijn, omdat je bijna alle specificaties zelf kunt bepalen. Verder valt er niet veel aan te verbouwen, en doet het ding z'n werk. Hij past standaard op de meeste moederborden (check wel even de lijst op Thermalright.com, er zijn een paar uitzonderingen), en koelt ook de omliggende componenten. Let er wel op dat de fan ook nog moet kunnen 'ademen' dus een brede kast is een voordeel. Mijn CM Centurion5 laat net ruimte over, maar kast open scheelt soms ook 2 graden

Prijs :

Tja, 45 euro exclusief fan is niet echt goedkoop, maar je hebt dan wel een topkoeler in handen. Voor mensen die meer willen dan een simpel geval, en geluidsfreaks is het een goede optie. De directe concurrent is Zalman, die voor net iets minder geld een prima alternatief heeft, met wel een heel ander design. Wil je graag een 120mm fan, een grote heatsink en uitstekende prestaties dan zit je met een SI-120 goed.

Heb jij ook een Thermalright SI-120 (Socket 478/754/939/940)?

Nette survey :) Maak hem af door wat pics erbij te zetten van de koeler in jouw situatie!

2 vraagjes
-Met wat heb je de temps gemeten?
-Wat voor methodiek heb je gebruikt voor idle/stress temps (2uur internetten/8uur prime/etc etc)?
Gefikst... Betere fotos is lastig omdat ik dan alles moet uitbouwen, maar wie weet komt dat nog eens ;)
Ik hoop dat PRP (PRobable Prime) een geaccepteerde manier van CPU-stressen is, maar het vreet processorkracht
Koeler ziet er vet uit :)

Nog 2 kleine opmerkingen
-Beetje stoffig bij je thuis :P? Is normaal hoor haha
-Kabels opruimen scheelt ook wat (meestal paar graden) in je koeling